• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • LumLumLum
    yrväder skrev 2010-08-18 20:10:25 följande:
    Förresten kan jag ju berätta att i februari kommer det en bebis
    Vad roligt! Grattis!
  • Fiffa5
    Fiffa5 skrev 2010-08-18 19:21:43 följande:
    Jag försöker blir kompis med min OL, men tycker att det är lite svårt. Syr fortfarande snyggare på min andra maskin...

    Hur gör man egentligen när man syr ihop en t-shirt??  Jag har kantat ärmarna med muddväv och även sytt på ärmarna. Ska nu sy ihop ihpå ärmarna och sidan på tröjan men börjar jag då vid ärmarna eller längst ner på tröjan och i stället avslutar med ärmmuddarna??  

    Tycker det är svårt att få ärmmuddarna att ligga helt jämt när jag syr så oftast förskjuts de lite gentemot varandra och det blir inte så snyggt.... Sen måste ju också OL-sömmen säkras så då drar jag ut styrängen och syr tillbaka den in i sömmen med sen synål...  Gör jag rätt? Eller hur gör man egentligen?? 
    Ingen som kan ge mig tips? Eller finns det någon annan stans där man kan läsa sig till hur man ska göra??
  • Frosk

    Tack tjejer..kanske, kanske ska man våga skaffa sig en OL, men det får nog bli en julklapp till mig själv i så fall ;) Har ju verkligen inte plats för mer prylar heller egentligen. Stackars sambon :D

    Grattis Yrväder!

  • Nhelia
    Fiffa5 skrev 2010-08-18 20:25:25 följande:
    Ingen som kan ge mig tips? Eller finns det någon annan stans där man kan läsa sig till hur man ska göra??
    Jag brukar sy ihop slutet på ärmen med vanlig raksöm innan jag overlockar. På så sätt förskjuts inte delarna.

    På en sykurs jag gick fick jag lära mig att man alltid ska sy ihop plagg nerifrån och upp, alltså börja i nederkanten på tröjan och sy upp mot ärmslutet (jag följer dock inte alltid detta råd ).

    Hoppas detta kanske var till lite hjälp!
  • Dora

    Är det någon som har IKEA:s tyg med limegröna flodhästar till övers? Inboxa mig please.

  • yrväder

    Tack tack allihop Jo det känns verkligen som världens babyboom, har ett helt gäng kompisar som ska ha i höst/vinter oxå

    Garderoben har påbörjats. Jag har i ett svagt ögonblick lovat sambon att jag ska sy alla kläder och inte köpa annat än sockar, eftersom jag har typ MASSOR i tyg Men jag har då gjort 7 bodysar redan i 56, så jag tror inte att det blir ett problem att hinna iaf

  • Fiffa5
    Nhelia skrev 2010-08-18 20:47:29 följande:
    Jag brukar sy ihop slutet på ärmen med vanlig raksöm innan jag overlockar. På så sätt förskjuts inte delarna.

    På en sykurs jag gick fick jag lära mig att man alltid ska sy ihop plagg nerifrån och upp, alltså börja i nederkanten på tröjan och sy upp mot ärmslutet (jag följer dock inte alltid detta råd ).

    Hoppas detta kanske var till lite hjälp!
    TACK! Jag testade just att sy ihop ärmen med raksöm på mudden innan jag overlockade, och det funkade bra tycker jag!  Sydde också nerifrån och upp och det var nog lite lättare än tvärtom tycker jag. Skönt att höra att jag verkar göra rätt, då är det bara att öva mer antar jag!  Tycker också att  det är svårt att få vinkeln mellan ärmen och resten av tröjan snygg .
  • yrväder
    tinni78 skrev 2010-08-18 22:40:42 följande:
    Jättegrattis! Mår du bra?
    Hur bra som helst. Nästan för bra Känns helt overkligt för det mesta, och jag har inte mått ett dugg illa, mest bara varit sjukt trött och sovit bort halva semestern
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd