• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Pumpalicious
    Mimmi 71 skrev 2010-08-23 14:50:04 följande:
    Om du står på hårt underlag så kan du förankra tältet i exv vattenkannor/hinkar/trädgårdsplattor eller tegelstenar.
    Är jag helt blåst om jag inte fattar hur du menar? .
  • Stormorsan

    Jag skriver inte här så ofta men läser då och då.

    Tänkte bara berätta lite om vad jag åstadkommit under sommar och semester.

    Först sydde jag en röd "kapten Krok" jacka till treåriga barnbarnet, en "cheerleaderklänning" till åttaåriga barnbarnet samt en sjörövarflagga (till mig själv) som hänger bland alla svenska fasadflaggor i bostadsområdet. Samtliga tyger är inköpta på sos.

    Jag har även sytt en trikåpyamas för övernattande småttingar.

    Igår fick jag förfrågan om att sy musketördräkter till åttaåringen och hennes kompis. Jag tänkte givetvis på filmen "De tre musketörerna" men fick klart för mig att det är Barbiefilm som är förebilden.   http://www.shopping4net.se/Film/Barn-familj/Barbie-och-de-tre-Musketoererna.htm&sClickID=Kelkoo-9-1.

    Nu har jag inhandlat Jysks 5 meters krossad velour en rosa och en lila.

  • Mimmi 71
    Pumpalicious skrev 2010-08-23 15:10:35 följande:
    Är jag helt blåst om jag inte fattar hur du menar? .

    Abslout inte, jag inser att jag skrev allt för kortfattat. Det jag menar är att man använder sig av linorna som oftast finns med på partytälten och istället för att fästa tältpinnarna i gräset så kan man knyta fast en tyngd längst ned som håller tältet på plats (om det inte blåser allt för kraftigt förstås).

  • imse vimse

    Skulle behöva lite hjälp..... Har ett mönster på en hjälmmössa men ingen beskrivning Skäms
    HUR GÖR MAN???? Vad använder ni för söm? Finns det någon som kan ta ett kort på en vrängd mössa så man ser hur ni syr dessa??  Och hur gör ni om ni fodrar mössan? Tack på för hand!

  • Pumpalicious
    Mimmi 71 skrev 2010-08-23 15:16:11 följande:

    Abslout inte, jag inser att jag skrev allt för kortfattat. Det jag menar är att man använder sig av linorna som oftast finns med på partytälten och istället för att fästa tältpinnarna i gräset så kan man knyta fast en tyngd längst ned som håller tältet på plats (om det inte blåser allt för kraftigt förstås).


    Ah, smart!
    Då ska jag göra så, tack
  • Pumpalicious
    imse vimse skrev 2010-08-23 15:58:35 följande:
    Skulle behöva lite hjälp..... Har ett mönster på en hjälmmössa men ingen beskrivning Skäms
    HUR GÖR MAN???? Vad använder ni för söm? Finns det någon som kan ta ett kort på en vrängd mössa så man ser hur ni syr dessa??  Och hur gör ni om ni fodrar mössan? Tack på för hand!
    Ofodrad; overlocka ihop tygbitarna och bandkanta sen.

    Fodrad; overlocka ihop ytterlyg-bitarna och fodret för sig så du har två mössor. Bandkanta tillsammans.

    Så gör jag iaf
  • yrväder
    Ullerull skrev 2010-08-23 19:26:56 följande:
    Hur gör ni när ni skarvar kantband runt en filt med cp:n?
    Nu syr jag inte kantband på cp:n, men på omlottbodys har jag fått skarva, men så läste jag att gobli klippte rundstickad mudd sneddad/i spiral, så att det blev ett enda långt kantband, provade det och det gick kanonbra!
  • Pumpalicious

    Vill gärna se bilder på marknadsstånd, för att få lite inspiration. Någon som har att dela med sig?

  • plura

    Nu vill jag att barnen ska gå och lägga sig så att jag kan få sy! Har ägnat mig åt att jaga dem runt byn *trött*
    Blir galen på denna tidsbrist.
    Tyvärr så lär jag väl somna samtidigt som dem, då jag varit uppe (ofrivilligt) sen 5 i morse (maken for tidigt och jag kunde inte somna om)
    Kanske skulle man börja gå upp riktigt tidigt en par mornar i veckan för att klippa, pressa och nåla  
    Efter att ha rensat ur alla för små och trasiga kläder, nu inför hösten så behöver jag verkligen komma igång, om jag ska kunna hålla mitt löfte om att inte köpa nåt till barnen -som jag själv kan sy.
     

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd