• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Nhelia
    AMDA skrev 2010-09-06 18:04:47 följande:
    åh ska du till Borås med Det ska jag med tänkte fira min 29års dag där den 25e
    Då kanske vi ses!, Grattis i förskott, jag kan tänka mig sämre födelsedagar
  • AMDA
    Knastroll82 skrev 2010-09-06 18:06:48 följande:
    Ingen som har input på "Husqvarna Huskylock 580D" eller "ELNA 634"?
    huskvarnan är en super maskin iaf
    Nhelia skrev 2010-09-06 18:09:49 följande:
    Då kanske vi ses!, Grattis i förskott, jag kan tänka mig sämre födelsedagar
    Nä bara hoppas man får lite pengar i present så man kan spendera dom där
  • prinsessan 13 april

    Tjena det var ett tag sen jag skrev här men jag läser ofta. Appropå symaskiner.... Måste man ha någon speciell maskin för att quilta? Ser så många fina täcken att jag blir så sugen på en ny maskin. Min är från 50-talet och då var det väl handsömnad på quiltarna som gällde. Har sett på endel amerikanska bloggar att de kör med ett fint kringelikrok sömnad. Min fråga är alltså finns det på någorlunda "vanliga" maskiner och då menar jag inte en quiltmaskin för 25000

  • Mimmi 71
    prinsessan 13 april skrev 2010-09-06 18:42:05 följande:
    Tjena det var ett tag sen jag skrev här men jag läser ofta. Appropå symaskiner.... Måste man ha någon speciell maskin för att quilta? Ser så många fina täcken att jag blir så sugen på en ny maskin. Min är från 50-talet och då var det väl handsömnad på quiltarna som gällde. Har sett på endel amerikanska bloggar att de kör med ett fint kringelikrok sömnad. Min fråga är alltså finns det på någorlunda "vanliga" maskiner och då menar jag inte en quiltmaskin för 25000
    Jag är ju ingen hejare på quiltning och har inte satt mig in i ämnet, men på min maskin har jag ett "halvt" nedfällt läge på pressarfoten som jag har förstått används när man quiltar. Man drar tyget för hand istället för att matartänderna jobbar. Jag har en Pfaff Expression 2038, men detta finns säkert på fler maskiner. Den optimala quiltaren är väl annars Bernina Aurora 440 QE.
  • ak74
    prinsessan 13 april skrev 2010-09-06 18:42:05 följande:
    Tjena det var ett tag sen jag skrev här men jag läser ofta. Appropå symaskiner.... Måste man ha någon speciell maskin för att quilta? Ser så många fina täcken att jag blir så sugen på en ny maskin. Min är från 50-talet och då var det väl handsömnad på quiltarna som gällde. Har sett på endel amerikanska bloggar att de kör med ett fint kringelikrok sömnad. Min fråga är alltså finns det på någorlunda "vanliga" maskiner och då menar jag inte en quiltmaskin för 25000
    Jag är ingen hejare på quilt men många som maskinbroderar kombinerar detta med att quilta och gör underbara skapelser. Till min "gamla" Husqvarna, en Lily från 2002 köpte jag till en speciell quilt-fot. Den har jag tyvärr inte provat. Jag är hopplös på att lära mig saker. Köper alla tillbehör men kommer aldrig till skott...

    Hoppas det var till någon hjälp...
  • prinsessan 13 april

    tack för alla tips.... skulle behöva en ny maskin i vilket fall som helst så jag får väl kolla runt lite

  • Du och Jag ver2
    Knastroll82 skrev 2010-09-06 18:06:48 följande:
    Ingen som har input på "Husqvarna Huskylock 580D" eller "ELNA 634"?
    Jopp, jag har en Huskylock 580! Är min mormors å den har hängt med i 16-17år! Är en jättebra "vanlig" overlock som har funkat utmärkt.
    Kan inte säga så mycket om priset. Hm, googlade lite å tror jag hittade annonsen! Min är dock en 580 D T, vet inte riktigt vad som skiljer dem...
  • uppochner

    Jag ska också på syfestivalen i år. Jag bor bara en mil från Borås så då får man ju passa på ; )
    Hur var den förra året? Jag bröt benet och var invalid just då så jag kunde inte gå. Ska man ha med sig mycket kontanter eller kan man använda kortet?


  • AMDA
    uppochner skrev 2010-09-06 20:52:46 följande:
    Jag ska också på syfestivalen i år. Jag bor bara en mil från Borås så då får man ju passa på ; )
    Hur var den förra året? Jag bröt benet och var invalid just då så jag kunde inte gå. Ska man ha med sig mycket kontanter eller kan man använda kortet?
    jag var där förra året med och då var det faktiskt en hel del pärlor och lappteknik så jag hoppas på mer tyg försäljare i år, tjatade lite på A&H sist jag var där men de kunde inte lova nått.
    Man fick betala med kontanter där inne men det finns minuten automat i närheten så man kan gå dit. 
    Vet du vilken dag du ska dit? 
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd