• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • imse vimse

    Är det någon som vet var man kan hitta ett mönster på gympapåse?

  • virre80

    Hur mycket textilfärg ska man kladda på en klicheé (stavning?) , för mycket flyter ju ut och för lite täcker ju inte helt...Håller på att trycka på svart jersey. Gah blir tokig snart...  En sådan dag när inget funkar som man vill...

  • fru fogeby

    behöber hjälp!
    har sån beslutsångest...köpte ett urläckert velortyg från dollys i går.. ett  svart och rosarandigt..smalrandigt..
    nu kan jag inte bestämma mig för vad ajg ska göra avdet!
    ska ha till marknaden, och har rätt mycket andra muddisar redan så jagfunderade på att göra långärmade velourtunikor,hoodies el kjolar...
    vad skulle ni gjort av det??


    Tygbindeberoende!
  • plura
    fru fogeby skrev 2010-09-08 17:42:29 följande:
    behöber hjälp!
    har sån beslutsångest...köpte ett urläckert velortyg från dollys i går.. ett  svart och rosarandigt..smalrandigt..
    nu kan jag inte bestämma mig för vad ajg ska göra avdet!
    ska ha till marknaden, och har rätt mycket andra muddisar redan så jagfunderade på att göra långärmade velourtunikor,hoodies el kjolar...
    vad skulle ni gjort av det??
    Håller med Jala, tunikor med mudd längst ner -skitsnyggt! 
  • Bling1975
    Knastroll82 skrev 2010-09-08 08:24:26 följande:
    Först och främst skulle jag valt en annan sida, rörigheten på den sidan gav ett oseriöst intryck, och jag skulle inte känna mig trygg med att handla av dem...

    Hade jag 8000:- till vanlig- och OL symaskin (för hushållsbehov) så skulle jag valt detta:
    www.symaskinsexperten.se/Husqvarna-Viking/Ove... för 3395:-
    www.symaskinsexperten.se/Husqvarna-Viking/Mek... för 3395:-
    Totalpriset blir 6790:- och då har man råd med lite tillbehör som tråd och så med. :)
    Jag har handlat från englandssidan och de är toppen. Supertrevlig och snabb service, inga problem alls så de rekomenderar jag varmt.

    Däremot hade jag inte köpt en Huskylock S15. Det gjorde jag först och den har gått sönder 3 gånger på mindre än ett år. Den är för svag i matningen och det är för långt mellan knivarna och nålen så det blir lätt trassel av allt och på en OL kan det bli MYCKET trassel snabbt som är smått omöjligt att få loss utan att undernålarna böjs. Sista gången den la av tröttnade jag och köpte en Babylock. Mycket pengar men det är som natt och dag.
    Stitch längtar efter Lilo
  • Mari78 m pojktriss
    Knastroll82 skrev 2010-09-08 08:24:26 följande:
    Först och främst skulle jag valt en annan sida, rörigheten på den sidan gav ett oseriöst intryck, och jag skulle inte känna mig trygg med att handla av dem...

    Hade jag 8000:- till vanlig- och OL symaskin (för hushållsbehov) så skulle jag valt detta:
    www.symaskinsexperten.se/Husqvarna-Viking/Ove... för 3395:-
    www.symaskinsexperten.se/Husqvarna-Viking/Mek... för 3395:-
    Totalpriset blir 6790:- och då har man råd med lite tillbehör som tråd och så med. :)
    Det är väldigt många svenskar som köper symaskiner från den sidan som finns länkad till (SMD). Sidan kanske ser rörig ut, men de har väldigt bra koll och är väldigt trevliga och tillmötesgående. Man får betydligt mer för pengarna där än här hemma. Jag och tre väninnor gick ihop och beställde en varsinn CP därifrån. Ingen av oss har haft problem och det är ändå ungefär 1½ år sedan nu (tror jag *kliar mig i huvudet*). Jag beställde dessutom till en PFAFF Select 3.0 som jag, min syster och min mamma delar på, inte heller där har det varit några problem.
    Jag skulle mkt hellre köpa just en PFAFF Select 3.0 bra och tålig basmaskin samt en PFAFF overlock 4-trådig. Men jag har ju å andra sidan främst provat på PFAFF, men är också helnöjd med maskinerna.
  • Mimmi 71

    Och jag är ju såld på Bernina (trots att hushållsmaskinen är Pfaff) så jag rekomenderar 800 L om man inte vill lägga på en liten peng och få 1150 MDA. Eftersom den var nedsatt och endast kostade en 1000-lapp mer än 800:an så blev det en 1150 fö rmig. För mig känns Berninan tyst, stark och utan att ha problem med inställningarn.

    Som du ser så är det många olika favoritmaskiner. Det allra bästa du kan göra är att invänta en syfestival (Borås och Stockholm är ju snart) och prova alla maskiner. Det är mycket tycke och smak.

  • uniMog

    Jag är galet nöjd med min singer.... den ÄR lite plastigare än Janome men inget som stör mig och den är så galet prisvärd.


    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd