• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • mrsIce
    Fiffa5 skrev 2010-09-24 11:02:05 följande:
    Jag skulle vilja sy en enkel velourkjol med mudd i midjan till min dotter, men hittar inget fördigt mönster.

    Tänker jag rätt om jag bara klipper ut en rektangel? Upptill lite bredare än höftpartiet och nertill den längden gånger 1,5 ?  Blir det bra eller hur gör man? 
    Det finns ett mönster i Ottobre 4/2009, stl 62-92 (har dock aldrig testat det)
  • Fiffa5
    mrsIce skrev 2010-09-24 11:13:48 följande:
    Det finns ett mönster i Ottobre 4/2009, stl 62-92 (har dock aldrig testat det)
    Tack, typiskt nog har jag inte just det numret. Men kollade på Ottobres hemsida och det är just en sån modell jag menar, är dock ute efter större storlekar också.

    Har du tidningen? Undrar om du i så fall skulle kunna se om de utgår från en rektangel...? 
  • Kaja
    Fiffa5 skrev 2010-09-24 11:02:05 följande:
    Jag skulle vilja sy en enkel velourkjol med mudd i midjan till min dotter, men hittar inget fördigt mönster.

    Tänker jag rätt om jag bara klipper ut en rektangel? Upptill lite bredare än höftpartiet och nertill den längden gånger 1,5 ?  Blir det bra eller hur gör man? 
    Tror att det var Hello som gjorde en klockad kjol i sin blogg häromdagen. Kan kanske vara något mönster att utgå ifrån.
    Sew much fabric - sew little time!
  • Fiffa5
    Kaja skrev 2010-09-24 11:24:02 följande:
    Tror att det var Hello som gjorde en klockad kjol i sin blogg häromdagen. Kan kanske vara något mönster att utgå ifrån.
    Har du ngn adress dit??
  • Fiffa5
    Kaja skrev 2010-09-24 11:24:02 följande:
    Tror att det var Hello som gjorde en klockad kjol i sin blogg häromdagen. Kan kanske vara något mönster att utgå ifrån.
    Fiffa5 skrev 2010-09-24 11:29:11 följande:
    Har du ngn adress dit??
    Nu hittade jag! Fin kjol! Inte riktigt den modellen jag tänkte på nu, men jag ska definitivt spara länken och testa ngt liknande en annan gång. Tack!
  • mrsIce
    Fiffa5 skrev 2010-09-24 11:21:56 följande:
    Tack, typiskt nog har jag inte just det numret. Men kollade på Ottobres hemsida och det är just en sån modell jag menar, är dock ute efter större storlekar också.

    Har du tidningen? Undrar om du i så fall skulle kunna se om de utgår från en rektangel...? 
    Är på jobbet just nu, men kan kolla när jag kommer hem :)
  • Ogabinne
    Ogabinne skrev 2010-09-23 21:41:03 följande:
    Hejsan!

    Jag har en fråga angående tryck på kläder. Jag har köpt stämplar och färg från panduro, tex apan och ugglan som jag sett andra här använder sig utav och får slående resultat. Det får inte jag och jag vet inte riktigt varför. Färgen blir inte jämn om jag använder för lite färg, men om jag smetar på mer färg pressas den ut i kanterna och blir kladdig.

    Hur gör ni?

    Och nästa fråga, om jag får till detta med trycken och inte ger upp, skulle jag vilja ha bokstavsstämplar, vet ni var man kan få tag i det?
    Ingen som har ngt tips på hur jag kan få till trycken bättre?
  • gewjyn

    Nu har jag varit på syfestival i Borås. Fick tyvärr med mig min tvååring som inte var riktigt på humör att vara utan mamma idag, så det blev inte den vanliga lugna njutningen... Klarade mitt tygköpstopp fint och köpte bara en bit qvilttyg med roliga hundar på, sen blev det ett par nystan garn och lite tillbehör. Köpte bl a en smart varvräknare att ha när jag stickar och ett fint rullmåttband, mina andra har gått sönder när maken har kommit i närheten av demSkrikandes. Tvååringen fick ett eget rullmåttband i form av ett katthuvud där man drog ut måttbandet i örat, men det verkar redan ha försvunnit, tyvärr

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd