• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • mamma på vift
    Lind1981 skrev 2010-09-24 18:36:19 följande:

    Jag skall dit i morgon oxå...UTAN barn..jippi!!!  Vad för maskin skall du kika på?


     


    Jag behöver en ny "vanlig" maskin som kan sy knapphål i tjock skumgummi + att jag ska kunna fålla barnkläder osv med den!
    Har idag en maskin som är 15 år gammal och börjar sjunga på sista versen så tänkte vara ute i god tid och köpa en ny så jag inte står utan om den gamla skulle gå sönder!
    Home Is Where The Heart Is
  • Fiffa5
    Lillofant skrev 2010-09-24 19:16:25 följande:
    Jo, du kan nog bara gör en rektangel som på den översta bilden, den som har måtten 35 x 44. Jag sydde en sådan kjol i januari, alltså bara två rektanglar som syddes ihop, bild finns i min blogg den 21/1 -10. Vet inte om jag får länka till min blogg så du får leta själv :)
    Tack, jag hittade!  Den kjolen ser ju jättefin ut! Vad skönt, det spar ju lite jobb om man kan göra en rektangel och sy ihop bara! Tack för hjälpen!
  • Lillofant

    Varsågod! Ja, den modellen är enkel, det kan ju kanske bli lite mycket tyg upptill så den andra är väl att föredra men jag har titta på köpekjolar och det finns en del som är sydda efter rektangelprincipen :)

  • emptythorn
    Ogabinne skrev 2010-09-24 12:07:51 följande:
    Ingen som har ngt tips på hur jag kan få till trycken bättre?
    Tyvärr så har jag inga tips. Men du kanske kan hjälpa mig? Jag har lust att pröva trycka lite, men vad är det för saker jag behöver? Och vilka färger är det jag ska ha? Var in på panduro's hemsida men jag har ju ingen aning.
  • gewjyn

    Är det någon som har några bra länkar om att sy i blixtlås? Jag gillar att sy portmonnäer och börsar, men börjar tröttna på att det inte blir snyggt vid dragkedjan.

  • Mimmi 71
    mamma på vift skrev 2010-09-24 19:25:14 följande:
    Jag behöver en ny "vanlig" maskin som kan sy knapphål i tjock skumgummi + att jag ska kunna fålla barnkläder osv med den!
    Har idag en maskin som är 15 år gammal och börjar sjunga på sista versen så tänkte vara ute i god tid och köpa en ny så jag inte står utan om den gamla skulle gå sönder!
    En lite starkare och enklare maskin är väl vad som behövs och då rekomenderar jag nog Easy Jeans. Jag vet att GobliGobli har en sådan så kolla med henne.
  • PajaS

    Tjenare tjejer! Det är sällan jag skriver här men jag snokar minsann och läser

    Jag satt igår och gick igenom mina kontoudrag på internetbanken. Vågar ni räkna ut hur mycket ni har handlat tyg för det senaste året? Folk frågar mig ofta "men, det måste ju bli mycket billigare att sy barnkläderna själv, än att köpa".

    Hm. Nu kan jag svara: NEJ, det är det inte. Men kul är det!  

  • Mimmi 71
    PajaS skrev 2010-09-25 10:09:17 följande:
    Tjenare tjejer! Det är sällan jag skriver här men jag snokar minsann och läser

    Jag satt igår och gick igenom mina kontoudrag på internetbanken. Vågar ni räkna ut hur mycket ni har handlat tyg för det senaste året? Folk frågar mig ofta "men, det måste ju bli mycket billigare att sy barnkläderna själv, än att köpa".

    Hm. Nu kan jag svara: NEJ, det är det inte. Men kul är det!  


    Själv vågar jag inte ens göra detta fast jag har ett speciellt konto till all sömnad så det är inte så svårt att kika efter om man nu vill .
  • Ogabinne
    emptythorn skrev 2010-09-25 07:01:26 följande:
    Tyvärr så har jag inga tips. Men du kanske kan hjälpa mig? Jag har lust att pröva trycka lite, men vad är det för saker jag behöver? Och vilka färger är det jag ska ha? Var in på panduro's hemsida men jag har ju ingen aning.
    Jag var inne på vår återförsäljare av panduro igår och bad om lite råd. De hade en T-shirt hängandes som de hade tryckt med samma stämpel som jag har hemma som de hade fått färgen jättejämn och täckande med. Så jag frågade tjejen som tryckt den hur hon hade fått den så fin eftersom jag misslyckas, och hon svarade att hon hade fått dutta med pensel efteråt, så kanske det inte är möjligt att få det perfekt genom enbart stämplar?

    De tyckte iaf att jag ist för att doppa stämpeln i färg skull jag färga på stämplen så man ser att färgen är jämn innan man trycker.

    Jag vet inte om någon annan här har något tips? När jag tittar på tex Älskade Hjärtegryns görfina namnmössor känner jag att jag lika gärna kanske borde ge upp hoppet.  
    http://alskadehjartegryn.blogspot.com/search/label/NAMNM%C3%96SSOR

    Men i alla fall, för att svara på din fråga så har jag köpt sådana här stämplar, eller klicheer
    http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS760&OPT=*SL&LVL2=KLICHEER

    och färgen som heter Palett täckande som finns i denna kategorin
    http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS760&OPT=*SL&LVL2=COLOR

    Det var även detta som personalen rekomenderade. Men kanske ngn här inne har ngn annan rekomendation?
  • Ogabinne

    Jaha nu funkade det inte att länka till panduro så du får kopiera hela länken och klistra in Emptythorn.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd