• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Ullerull

    toppen nu har jag klickat iväg en beställning...inte blir det billigt inte.

    när och var skulle älvorna komma?

  • AMDA
    Ogabinne skrev 2010-09-25 12:17:53 följande:
    Ja det pratade även dom i affären om igår, att en roller också kan funka bra. De hade ingen sådan hemma på lager så jag kunde inte se hurdan roller de menade, men kanske det kan funka med minsta storleken i en vanlig bygghandel också?

    Hänger Älskade Hjärtegryn här? Det skulle vara kul att få lite råd från en som lyckats optimalt! Men å andra sidan kanske hon inte vill ge ut tipset och få konkurrens. Visserligen säljer jag inte men andra gör ju.
    Vet inte om du fått hjälp än men om du blandar ut färgen med lite lite vatten innan du duttar stämpeln i färgen så blir det mer jämnt
  • Ogabinne
    AMDA skrev 2010-09-27 09:02:54 följande:
    Vet inte om du fått hjälp än men om du blandar ut färgen med lite lite vatten innan du duttar stämpeln i färgen så blir det mer jämnt
    Det tipset har jag inte fått innan, det ska jag absolut testa! Tack!
  • plura
    Ullerull skrev 2010-09-26 23:34:11 följande:
    toppen nu har jag klickat iväg en beställning...inte blir det billigt inte.

    när och var skulle älvorna komma?
    Johannas älvor? I sådana fall hos Znok, men när vet jag inte. Under hösten troligtvis, fast det har jag inte råd med.

    När det gäller tryck, så har jag ibland fyllt igen runt kanterna med pensel -ska prova Amdas tips nästa gång.
  • Ogabinne

    Idag kom en del av tygerna jag väntar på. En eloge till Jofotex som pga ett litet tryckfel i form av vitt streck i ena kanten av landskapstyget skickade med både 30 cm extra landskap och drygt en halvmeter blåa får som jag inte ens beställt. Det är service!

  • AMDA
    Ogabinne skrev 2010-09-27 13:34:34 följande:
    Det tipset har jag inte fått innan, det ska jag absolut testa! Tack!
    vet att älsklingsgryn brukar göra så med

    Har uppdaterat min blogg lite idag känns som jag inte hinner med att uppdatera den lika ofta som jag vill..är det fler som känner så? 
  • Ogabinne

    AMDA, oh där ser man!! Nu var det så insåg jag att när jag senast försökte trycka och allt återigen blev pannkaka blev jag så trött på det att jag slängde både färg och stämplar. Åhej! Får införskaffa mig nytt och prova igen då. Jag köpte tygfärg av märket Palett, är det ngn som rekomenderar det eller använder ni er av annan färg?

    Jag är en sådan människa som vill får mkt gjort på kort tid. Vilket gör att jag gärna rejsar på vid maskinerna och inte är så långsam och noga som jag önskar att jag var. Men ikväll skulle jag sy ett par byxor, och eftersom de var en beställning, (min allra första sådan, yaay ) bestämde jag mig för att här skulle inte rejsas. Allt nålades, och jag tog mig tiden att sy fint och inte snabbt. Både storlekslapp och tvättlapp sattes dit och fy fasen vad fint allt blev. Helt perfekt och jag blev för första gången helt nöjd. No more race!

    Däremot måste jag fråga, då jag inte blev helt nöjd med storlek/tvättlapp sömnaden. Det ser lite vajsing ut. Hur gör ni när ni fäster dom i muddbyxor?

    Jag ville inte fästa dom i muddsömmen eftersom de är så små och antagligen skulle försvinna under sömmen, så jag sydde dit dom allra sist ist, först uppochned och bakochfram en söm, sedan vek jag ner lappen rätt och sydde en söm över den gamla för att den skulle ligga fint. Men det är inte så tjusigt. Har ni något tips?

  • Ogabinne

    Jag satte på en till namnlapp över storlek o tvättlappen så att de sticker ut under, men det blev inte riktigt bra ändå. Jag skulle nog sytt fast storlek o tvättlapp i själva namnlappen ist för i byxan tror jag...

  • AMDA

    jag använder också palett färgerna och de funkar med lite vatten sen använder jag en pensel när jag duttar dit färgen på stämpeln det är lättare att inte få massor av färg på sidan om som lätt kan hamna i själva trycket...hoppas du förstår min luddiga förklaring

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd