• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Ogabinne
    yrväder skrev 2010-10-02 16:45:52 följande:
    mamma på vift skrev ovan att i storlek 44 är benet 8+5 cm så 13, vilket låter ganska lagomt, tror det är 15 i 50, och 17 i 56. Ökar ca 2-3 cm per storlek.
    Tack. Hur fanken kunde byxorna jag sydde enligt ottobres 62'a bli 10,5 inkl mudd??
  • Ogabinne
    uppochner skrev 2010-10-02 18:12:04 följande:
    Hur viktigt är det med reglerbart pressarfotstryck på maskinen? Jag kanske ska köpa en ny och då vill jag ju välja rätt : )
    Håller med om att det är oumbärligt vid sömnad av stretchiga tyger. Jag visste inte ens att jag hade justerbart tryck på min maskin förrän jag efter 2 år upptäckte det av en slump när luckan till lämpa och maskineri lossnade. Snacka om att spaken var både väl gömd och omärkt. Men ack så glad jag blev och nu blir sömmarna myyyyycket finare!
  • Lallan
    Riskiflickan skrev 2010-10-02 19:09:22 följande:
    Den var något bred, jag minskade sömnsmånen i sidorna.
    Du och Jag ver2 skrev 2010-10-02 19:26:42 följande:
    Jag har sytt den! Ärmarna  blev dock för korta - men, har kommit farm till att jag tror att Minna har långa armar helt enkelt - för de flesta bodys är korta i ärmarna!!!

    Tackar! Då vet jag vad som ska ändras.

  • molnen

    Någon som syr mössor ? behöver tips på mönster . Har sett någon variant som sytt som ett rör och sedan vikt ihop och sytt ett x högst upp ( svårt att förklara) ,hur gör man ? någon som har mått /mönster /bloggat om hur man gör ?

  • tinni78
    Mimmi 71 skrev 2010-10-02 09:20:10 följande:
    Det går ju att bara sy på en remsa som "undertröja" vid "övertröjans" fåll.

    Håller på att rita mönster för en ny typ av klänning - hoppas att den blir som jag tänkt. Sömnaden får ske i eftermiddag för snart skall lilleman och jag åka till badhuset. Inser att jag måste aktivera honom lite för att få lite sytid Sambon är som vanligt ute och bygger garage.
    Det gör alltså det, just det tror jag dom hade gjort i ett ottobre nummer som jag har fast där är övertröjan långärmad. Men jag kan ju kolla på den beskrivningen hur dom har gjort.
  • tinni78
    molnen skrev 2010-10-02 22:55:47 följande:

    Någon som syr mössor ? behöver tips på mönster . Har sett någon variant som sytt som ett rör och sedan vikt ihop och sytt ett x högst upp ( svårt att förklara) ,hur gör man ? någon som har mått /mönster /bloggat om hur man gör ?


    Jag brukar sy sådana mössor men har inget mönster på det, jag har inte heller några mått utan har mätt mot mössor som passat eller på huvudet. Min dotter som har 50 cm stort huvud brukar jag klippa till 45 cm tyg ungefär (beroende på hur stretchigt tyget är. Jag syr ihop mössan först så det blir som ett rör, sedan viker jag den med avigsidan ut. Sedan mäter jag och syr en fjärdedel in vid sömmen bak och mitt fram, sedan lägger jag de andra hörnen rätt och syr båda med en söm. Det är lite svårt att få det bra i mitten eftersom det är extra knöligt där.
  • molnen
    tinni78 skrev 2010-10-03 09:39:53 följande:
    Jag brukar sy sådana mössor men har inget mönster på det, jag har inte heller några mått utan har mätt mot mössor som passat eller på huvudet. Min dotter som har 50 cm stort huvud brukar jag klippa till 45 cm tyg ungefär (beroende på hur stretchigt tyget är. Jag syr ihop mössan först så det blir som ett rör, sedan viker jag den med avigsidan ut. Sedan mäter jag och syr en fjärdedel in vid sömmen bak och mitt fram, sedan lägger jag de andra hörnen rätt och syr båda med en söm. Det är lite svårt att få det bra i mitten eftersom det är extra knöligt där.
    Tack ,ska testa mig fram .
  • GOBLIgobli
    uppochner skrev 2010-10-02 21:12:29 följande:
    Ok, då blir det alltså inte janome 3050 för den verkar inte ha det. Vilken av deras maskiner ska man sikta in sig på? 
    Jag har en janome easy jeans 22 och den har, tre lägen tom.

    Däremot vet jag att det finns övermatare att köpa separat, ffa till janome, och då borde väl problemet vara ur världen? Rätta mig nu någon om jag har fel!
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Knastroll82
    uppochner skrev 2010-10-02 21:12:29 följande:
    Ok, då blir det alltså inte janome 3050 för den verkar inte ha det. Vilken av deras maskiner ska man sikta in sig på? 
    Jag har en Husqvarna Viking Freesia, och den har steglös inställning för pressarfotstrycket - skitbra!
    Jag är jättenöjd med min maskin, den kör genom allt, krånglar aldrig och är rätt tystgående.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd