• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Fiffa5
    Mimmi 71 skrev 2010-10-09 12:05:46 följande:
    Idag har jag gasat på med sömnad och jag är halvvägs genom 6 tröjor och 54 bodies, "bara" kantning som återstår. Men tyvärr är inte CoverPron och jag vänner. Vid avig täcksöm på 32 raglansömmar arbetade den på bra, men nu när jag skall fålla tröjorna (fåll brukar vara det som krånglar minst) så får jag hoppstygnh över alla sidosömmar Detta trots att jag bytt nålar. Hur tråkigt är inte det!?!
    FEMTIOFYRA !!! Bodies!!!  Ojojoj! Jag förstår inte hur ni kan hinna med så mycket!! Jag syr nog max en body per dygn!!
  • Mimmi 71

    Men stopp där!!!!!

    Jag har skrivit fel - det skall vara 4 bodies Min kollektion sträcker sig ju i dubbelstorlekar från 62/68 upp till 110/116 och de två minsta storlekarna sys i bodies. Mao så blir det alltid 3 tröjor och två bodies i var tygkombination. Jag är abslout inte någon supermänniska

  • Lind1981

    Ni är ju inte kloka som sagt var att hinna med så jäkla mycket!!

    Jag slänger med min fråga här oxå....någon här som kan eller vet någon som ritar mönster....jag har ett favvismönster på hood tröja/luv tröja men det börjar bli för litet och jag kan inget om att förändra mönster så det tänker jag inte ge mig in i....men som sagt någon som kan fixa fram detta mönstret jag har fast i fler större storlekar??

  • Mimmi 71

    Nu finns det äntligen lite nytt sömnadsrelaterat inne hos mig. Kläder som jag är mer än nöjd med


    Lind1981 skrev 2010-10-09 15:13:47 följande:
    Ni är ju inte kloka som sagt var att hinna med så jäkla mycket!!

    Jag slänger med min fråga här oxå....någon här som kan eller vet någon som ritar mönster....jag har ett favvismönster på hood tröja/luv tröja men det börjar bli för litet och jag kan inget om att förändra mönster så det tänker jag inte ge mig in i....men som sagt någon som kan fixa fram detta mönstret jag har fast i fler större storlekar??
    Visst kan jag rita mönster, men det är inget roligt och tar lång tid. Dessutom är jag inget proffs, tror du inte du kan kolla läget med graderingar själv och få till en större storlek. Gör ett försök!
  • plura

    Mimmi:
    Haha 54 bodies -satte kaffet i vrångstrupen. Skönt att höra att du bara är lite supermänniska som får ihop 10per dag. Får nog sälla mig till max en per dygn. Tyvärr så är jag ingen vän av just kantningen -så jag drar mig lite för tröjor fortfarande tyvärr.
    Skulle vilja gå en workshop i hur du kantar en tröja med perfekt resultat

    Hoppas hinna rita av lite mönster ikväll, men vilken strl skulle ni ta på en kappa, det är till dottern, en rätt smal sådan med 92 i tröjor och 86 i byxor -ett Ottobre mönster. Jag vill gärna att den ska passa nästa år med. 

  • Mimmi 71
    plura skrev 2010-10-09 17:07:49 följande:
    Mimmi:
    Haha 54 bodies -satte kaffet i vrångstrupen. Skönt att höra att du bara är lite supermänniska som får ihop 10per dag. Får nog sälla mig till max en per dygn. Tyvärr så är jag ingen vän av just kantningen -så jag drar mig lite för tröjor fortfarande tyvärr.
    Skulle vilja gå en workshop i hur du kantar en tröja med perfekt resultat

    Hoppas hinna rita av lite mönster ikväll, men vilken strl skulle ni ta på en kappa, det är till dottern, en rätt smal sådan med 92 i tröjor och 86 i byxor -ett Ottobre mönster. Jag vill gärna att den ska passa nästa år med. 
    Ja, supermänniska är jag ju inte riktigt, men är helnöjd med mina 10 överdelar. Kantbanden gick faktiskt toppen! Konstigt mtp att jag fick hoppstygn vid fållen mha CoverPron. Den är ju lite lynnig som ryktet säger

    Kappstorlek är supersvårt. Är själv på gång att konstruera kappor (86/92 - 110/116). Skall ta hjälp av både Ottobre och ett 70-talsmönster för att få till det hela. Ännu har jag inget "recept" till dig.
  • plura

    Oj hoppsan råkade beställa Gynthers barnetöj 0-4 år (och en virkbok) -jag som har ett köpstopp som inte får brytas. Nåja klickat är klickat
    Hur är Gynther i strl -lite 70-tals snäva antar jag, men vad mer 

  • Mimmi 71
    plura skrev 2010-10-09 17:50:22 följande:
    Oj hoppsan råkade beställa Gynthers barnetöj 0-4 år (och en virkbok) -jag som har ett köpstopp som inte får brytas. Nåja klickat är klickat
    Hur är Gynther i strl -lite 70-tals snäva antar jag, men vad mer 
    Webshoppar är förrädiska!
  • Ogabinne
    Mimmi 71 skrev 2010-10-09 17:53:33 följande:
    Webshoppar är förrädiska!
    Jag vill inte veta hur mycket jag köpt tyger och tillbehör för denna månaden. Jag motsäger mig en sammanställning!
  • Made in Taiwan

    Idag blev det tyg och annat pyssel för 1 000 kr!! Nu ska jag bara ha tiden att sätta mig ner och syyy. Tid som jag inte har :( Jag hittade bl.a ulltyg som jag tänkte sy en bärjacka i omlottmodell. Har sett en i fleece, men fleece känns så tradigt, men behändigt, och billigare. Fast nu är det försent. Hmmm...ångrade jag mig nu?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd