• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Kaja

    Hurra! Jo, det var jag som föreslog det. Känner mig lite som en gammal moster eller gudmor till ditt företag! Synd bara att jag inte har fått tummen ur och reggat mitt eget.

    Fast, jag borde verkligen göra det nu. Men, det är som det är.

    Nu har jag fått fråga på Pippi-tokig sexårig tjej och treårig traktortokig kille. De behöver ha julklappar och hon vill ha förslag på något som man kan sy/göra. Kläder är ju praktiskt, men kanske inte så kul. Tanken var att sy påslakan, men det blir ju så attans dyrt med den mängden tyg. Det är sånt jag syr till mina barn, men kanske inte till andras.

    Vetevärmare med lämpligt motiv, kanske småpåsar i vaxduk. Men sedan var det stopp! Vad sjutton syr man?


    Sew much fabric - sew little time!
  • Ogabinne
    Kaja skrev 2010-10-11 19:07:02 följande:
    Hurra! Jo, det var jag som föreslog det. Känner mig lite som en gammal moster eller gudmor till ditt företag! Synd bara att jag inte har fått tummen ur och reggat mitt eget.

    Fast, jag borde verkligen göra det nu. Men, det är som det är.

    Nu har jag fått fråga på Pippi-tokig sexårig tjej och treårig traktortokig kille. De behöver ha julklappar och hon vill ha förslag på något som man kan sy/göra. Kläder är ju praktiskt, men kanske inte så kul. Tanken var att sy påslakan, men det blir ju så attans dyrt med den mängden tyg. Det är sånt jag syr till mina barn, men kanske inte till andras.

    Vetevärmare med lämpligt motiv, kanske småpåsar i vaxduk. Men sedan var det stopp! Vad sjutton syr man?
    Om du syr ett överkast eller så i lappteknik kan du ju använda färre dyrare pippibitar och dryga ut med enfärgade billigare tyger på övriga bitar? Eller kuddar att lägga på sägen, då kan man ju använda ett enfärgat som baksida. Vimplar går det inte åt så mkt tyg till. Om flickan gillar dockor, kanske dock sängkläder? Påse med favoritmotivstyget med lego/böcker/målarböcker eller annat i? Små förvaringskorgar till pennor eller annat småplock barn kan tänkas ha?

    Värst vad inspiration jag fick nu då, vore bra om jag kunde komma på idéer till mig själv också, här har maskinen sovit gott hela dagen!
  • Brooks
    ak74 skrev 2010-10-11 17:10:28 följande:
    Gissa vad som låg i brevlådan när jag kom hem från jobbet i dag!!

    MITT REGISTRERINGSBEVIS för varumärkesansökan

    Nu är det bara att köra på... Väntar på mina nya lappar också...

    Sambon har rest iväg på jobb... Ska vara borta i 5 veckor. Hoppas barnen sköter sig så jag hinner producera något på kvällarna. Har jag sagt att jag fått jobb också? Nu är dagarna fulltecknade... jobb på dagarna, träning för mig och barnen på kvällarna och så sy lite in emellan... Jag kommer att sova gott om nätterna... 
    Härligt!! 
    Så skönt att det gick igenom smidigt.
    Jag gillar verkligen namnet också :)

    Woah, 5 veckor. Då borde du kunna få sy lite om kvällarna utan att någon gnäller och är missunnsam iaf
  • GOBLIgobli

    Way to go ak!! Grattis till allt nytt!


    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Fiffa5
    Fiffa5 skrev 2010-10-11 11:53:36 följande:
    Tack allihopa! Det är lite extra roligt att sy en klänning när dottern själv väljer tyg och man sen ser hur glad hon blir när klänningen är färdig! Behöver jag säga att klänningen åkte på idag igen...?  
    Lillasyster blev inte så glad när endast storasyster fick ny klänning så jag fick sätta mig och knåpa ihop ett liknande mönster och idag blev lillasysters klänning färdig. Hon blev glad!


     
  • Alux

    Hej!
    Jag funderar på att sy en babyfilt, men vet inte vad jag ska använda för tyg eller hur jag ska göra, mått eller sådära, förslag? :)

  • Ogabinne

    Frida, Så söt!!! Jag trodde du lagt in en ny bild på samma tjej, gud vad lika dom är!

    Jag drömde att jag sydde en filt inatt. Rosa filt med hjärtaplikation i samma rosa tyg. Den syntes knappt men jag tyckte att det var riktigt fint i drömmen. Skadad man är.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd