• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Frosk

    Och jag är överlycklig för att jag har fått låna svärmors gamla maskin. Den har några fler sömmar än rak och sicksack som jag har levt med innan och den låter inte lika högt! Hoppas jag får låna den länge för nu blev det så mkt lättare och roligare att sy!

    och jättefina bilder i tråden förresten!

  • Lind1981
    Ogabinne skrev 2010-10-15 20:43:02 följande:

    Oj vad vi är barnlediga ikväll allihopa!


    Jag fick faktiskt ett par tossor sydda till idol. Funderar på att klippa ut ett par till. Det är märkligt hur snabbt man tycker det går att sy klart ett plagg, när det i själva verket inte alls går så fort. Utklippning och sömnad av ett par tossor tog mig ganska så exakt 40 minuter. Det tycker jag är ganska länge.


    jag är så sugen på att pröva å sy tossor men har inget mönster och vet inte hur man gör...verkar så pilligt
  • uppochner

    Jag klipper ut alla mina mönster i ganska hårt papper som jag har på rulle men skulle vilja skära ut i någon stabilare plast för att det skulle göra utritandet mycket effektivare. Någon som har tips på material?


  • Lind1981
    uppochner skrev 2010-10-15 20:58:38 följande:
    Jag klipper ut alla mina mönster i ganska hårt papper som jag har på rulle men skulle vilja skära ut i någon stabilare plast för att det skulle göra utritandet mycket effektivare. Någon som har tips på material?
    kan det funka med typ bordstabletter i plast....sådarna där halv styva.....de är ju inte jättestora men mindre plagg borde få plats....eller är jag ute och cyklar
  • gewjyn
    uppochner skrev 2010-10-15 20:58:38 följande:
    Jag klipper ut alla mina mönster i ganska hårt papper som jag har på rulle men skulle vilja skära ut i någon stabilare plast för att det skulle göra utritandet mycket effektivare. Någon som har tips på material?
    byggplast? Sån som man täcker golvet med, borde finnas på byggvaruhus till hyfsat pris. Nackdelen är väl att det är ganska stora rullar att förvara
  • Ogabinne
    Lind1981 skrev 2010-10-15 20:53:32 följande:
    jag är så sugen på att pröva å sy tossor men har inget mönster och vet inte hur man gör...verkar så pilligt
    Lite pilligt är det men som med allt annat går det bättre när man sytt ett par stycken.
  • Ogabinne
    uppochner skrev 2010-10-15 20:58:38 följande:
    Jag klipper ut alla mina mönster i ganska hårt papper som jag har på rulle men skulle vilja skära ut i någon stabilare plast för att det skulle göra utritandet mycket effektivare. Någon som har tips på material?
    Nu var det inte det du frågade men när vi ändå pratar mönsterpapper. Jag klipper ut mina mönster i tapet. Jag verkligen AVSKYR mönsterpapper. Går sönder, rullar ihop sig, o man får nåla till tusen. Tapet kan man köpa 10 meter för 30 kr på rusta väldigt ofta, och det håller mycket längre och ligger still på tyget. Om ngn annan tycker mönsterpapper är lika drygt som jag.
  • Lind1981

    hi hi...jag använder mig av gekås bakplåtspapper på rulle....billigt och faktiskt ganska hållbart..

  • Ogabinne
    Lind1981 skrev 2010-10-15 21:27:51 följande:
    hi hi...jag använder mig av gekås bakplåtspapper på rulle....billigt och faktiskt ganska hållbart..
    Jag använder också bakplåtspapper när jag ritar upp mönstret, sen överför jag det på tapet.
  • Lind1981

    nä nu går jag till jobbet... trevlig synatt på er alla som sitter vid maskinerna!

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd