• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • NCL
    Skumboll skrev 2010-11-09 12:55:50 följande:
    Ekologisk jersey, är det någon som säljer det?
    Jofotex har singel jersey som de kallar för ekologisk bomull/lycra.
  • Lallan
    Skumboll skrev 2010-11-09 15:45:57 följande:
    Men då är det ju tur att sytråden finns och kan tänka åt en!
    Japp! Filtarna är nu färdigställda med gott resultat
    sarahl skrev 2010-11-09 15:33:36 följande:
    Ja hur gör man när man rundskär egentligen. Det behöver jag veta nu när det skall kantas filtar med coverpron!
    Jag gav upp och skarvade istället!
  • plura
    Lallan skrev 2010-11-09 18:45:38 följande:
    Jag gav upp och skarvade istället!
    -Ja fast det var ju en lösning det med
  • TiLo

    har premiär sytt mitt första plagg på väldigt många år! Det blev en pyamas i flanell tyg från ohlssons. Möstret gjorde jag om från ottobres senaste tidning. Gillade inte den stora rumpöppningen utan gjorde hela bakstycken istället. Det var inte helt lätt att följa beskrivningen men jag klurade ihop den själv ändå. Känner mig nöjd. Dock blev den precis lagom till Liten som är 9 mån trots att jag gjorde strl 80. Enligt måtttabellen ska hon ha 75 som störst. Men så är det väl altid med nya mönster innan man har provsytt. Känner mig iaf nöjd med resultatet.


    Om någon mot förmodan skulle vara intresserad av en bild så finns det i min blogg. www.lantlivmedbarn.blogspot.com Det är ingen renoldad sömnadsblogg utan mest en vardagsblogg med allt möjligt onödigt vetande.

  • Fiffa5
    TiLo skrev 2010-11-09 21:08:44 följande:

    har premiär sytt mitt första plagg på väldigt många år! Det blev en pyamas i flanell tyg från ohlssons. Möstret gjorde jag om från ottobres senaste tidning. Gillade inte den stora rumpöppningen utan gjorde hela bakstycken istället. Det var inte helt lätt att följa beskrivningen men jag klurade ihop den själv ändå. Känner mig nöjd. Dock blev den precis lagom till Liten som är 9 mån trots att jag gjorde strl 80. Enligt måtttabellen ska hon ha 75 som störst. Men så är det väl altid med nya mönster innan man har provsytt. Känner mig iaf nöjd med resultatet.


    Om någon mot förmodan skulle vara intresserad av en bild så finns det i min blogg. www.lantlivmedbarn.blogspot.com Det är ingen renoldad sömnadsblogg utan mest en vardagsblogg med allt möjligt onödigt vetande.


    Jättefin pyjamas!! Och modellen verkar nöjd!!
  • TiLo
    Fiffa5 skrev 2010-11-09 21:21:34 följande:
    Jättefin pyjamas!! Och modellen verkar nöjd!!
    Tack! Det första hon gjorde när hon fick den på sig var att skita ner den. Så nu ligger den i tvätten.
  • TiLo

    jag blir så förvirrad av alla termer på tyger. Vad är interlock tyg? Finns det inte sweartshirt tyg längre? vad är skillnad på jersey och singeljersey? Kan n¨gon vara snäll att sortera ut detta åt mig.

  • diggling
    TiLo skrev 2010-11-09 21:08:44 följande:

    har premiär sytt mitt första plagg på väldigt många år! Det blev en pyamas i flanell tyg från ohlssons. Möstret gjorde jag om från ottobres senaste tidning. Gillade inte den stora rumpöppningen utan gjorde hela bakstycken istället. Det var inte helt lätt att följa beskrivningen men jag klurade ihop den själv ändå. Känner mig nöjd. Dock blev den precis lagom till Liten som är 9 mån trots att jag gjorde strl 80. Enligt måtttabellen ska hon ha 75 som störst. Men så är det väl altid med nya mönster innan man har provsytt. Känner mig iaf nöjd med resultatet.


    Fin pyjamas! överlag är ju Ottobres mönster väldigt vida.

    "Trikå är samlingsnamnet för olika slags stickade tyger. Det som utmärker trikå är att det är töjbart både på längden och bredden.

    Det finns olika sätt att sticka trikåer på, de tre vanligste är singeljersey (kallas oftast enbart jersey), interlock samt ribbstickning (kallas även muddtrikå).

    Singeljersey har en tydlig avig och rät sida. Kanterna brukar rulla sig när man klippt i tyget. Det kan gå maskor i tyget (fast jag tycker inte det är så ofta det händer om tyget är av bra kvalitet). Bra på att behålla formen vid användning. Bra till plagg som ska tåla lite mer och hålla formen. t ex t-shirt, shorts, underkläder, klänningar

    Interlock har en avig och rättsida som är väldigt lika. Kanterna förblir släta när man klipper. Tyget har oftast ett bättre fall än singeljersey och ribb. Det går inte maskor i tyget. Får lättare noppor än singeljersey, men kan undvikas om man tvättar försiktigt (se mer nedan). Är mjukast att ha på sig av de tre sorterna. Håller formen bra. Bra till plagg som ska ha snyggt fall och vara mjuka och sköna. T ex eleganta t-shirts, shorts, klänningar, underkläder, pyjamas."
  • TiLo
    diggling skrev 2010-11-09 21:57:44 följande:
    Fin pyjamas! överlag är ju Ottobres mönster väldigt vida.

    "Trikå är samlingsnamnet för olika slags stickade tyger. Det som utmärker trikå är att det är töjbart både på längden och bredden.

    Det finns olika sätt att sticka trikåer på, de tre vanligste är singeljersey (kallas oftast enbart jersey), interlock samt ribbstickning (kallas även muddtrikå).

    Singeljersey har en tydlig avig och rät sida. Kanterna brukar rulla sig när man klippt i tyget. Det kan gå maskor i tyget (fast jag tycker inte det är så ofta det händer om tyget är av bra kvalitet). Bra på att behålla formen vid användning. Bra till plagg som ska tåla lite mer och hålla formen. t ex t-shirt, shorts, underkläder, klänningar

    Interlock har en avig och rättsida som är väldigt lika. Kanterna förblir släta när man klipper. Tyget har oftast ett bättre fall än singeljersey och ribb. Det går inte maskor i tyget. Får lättare noppor än singeljersey, men kan undvikas om man tvättar försiktigt (se mer nedan). Är mjukast att ha på sig av de tre sorterna. Håller formen bra. Bra till plagg som ska ha snyggt fall och vara mjuka och sköna. T ex eleganta t-shirts, shorts, klänningar, underkläder, pyjamas."
    tack nu ska jag skriva upp detta så jag slipper undra mer sen.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd