• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • TiLo

    vad är skillnaden på overlock och coverpro? vad kostar dessa maskiner egentligen? Och om man bara syr för nöjesskull och till husbehov, behövs de då?

  • plura
    Mimmi 71 skrev 2010-11-11 15:28:05 följande:
    Jag väntar fortfarande på mina tyger från MT och Snok. MT skulle skeppas i början på veckan och hade hoppats på att paketet skulle dyka upp idag. ....kanske imorgon? Därmot låg ett litet paket ifrån Schweitz i brevlådan, små berlocker som skall få pryda lite kläder hade jag tänkt. Än har jag ju inte gett upp hoppet om att få till lite OM-lika tunikor till mig själv Berlockerna beställde jag i måndags kväll fårn Etsy - det kallar jag snabb leverans.
    Spännande -provar du dig fram med mönster från eget huvud eller har du nåt mönster du utgår från.
    Har nu lånat Öberg/Ersman (tror jag de hette) bok om mönsterkonstruktion, måste ta itu med min egen garderob.
    Tänkte att det kunde vara smart att sy upp lite av tyglagret och spara pengarna (då jag inte handlar några kläder) till nåt kul. Men det här med mönster och passform är inte det lättaste.
    De flesta (traderade) mönster jag har är i den strl jag hade innan de 2 sista barnen *hmm*
    Fast efter att ha sett "I form med Anna Anka" nu sist så känner jag mig taggad att ta itu med de sista seglivade kilona.
  • plura
    TiLo skrev 2010-11-11 15:55:25 följande:
    vad är skillnaden på overlock och coverpro? vad kostar dessa maskiner egentligen? Och om man bara syr för nöjesskull och till husbehov, behövs de då?
    Jag är ju inget proffs i ämnet,men en overlock klipper tyget samtidigt som den syr ihop tyget -se sidosömmen på insidan av en tröja ex.
    En coverlock gör täcksömmar -som fållen, eller halsmudden på en tröja.
  • Mimmi 71
    plura skrev 2010-11-11 16:01:42 följande:
    Spännande -provar du dig fram med mönster från eget huvud eller har du nåt mönster du utgår från.
    Har nu lånat Öberg/Ersman (tror jag de hette) bok om mönsterkonstruktion, måste ta itu med min egen garderob.
    Tänkte att det kunde vara smart att sy upp lite av tyglagret och spara pengarna (då jag inte handlar några kläder) till nåt kul. Men det här med mönster och passform är inte det lättaste.
    De flesta (traderade) mönster jag har är i den strl jag hade innan de 2 sista barnen *hmm*
    Fast efter att ha sett "I form med Anna Anka" nu sist så känner jag mig taggad att ta itu med de sista seglivade kilona.
    Jag har ju inte kommit så långt som till tillklippning ännu Men jag tror det kommer bli en kombination - utgå ifrån ett färdigt mönster för att sedan justera utifrån detta. Nu har jag ju tänkt att sy i velour och i stretch så är ju passformen inte riktigt lika viktig.

    Det var härifrån jag köpte berlocker - köpte nycklar, hjärtan, hand med texten "handmade", berlock med texterna "hope", "wich" och love.

    http://www.etsy.com/people/nicoledebruin?ref=ls_profile
  • TiLo
    plura skrev 2010-11-11 16:05:06 följande:
    Jag är ju inget proffs i ämnet,men en overlock klipper tyget samtidigt som den syr ihop tyget -se sidosömmen på insidan av en tröja ex.
    En coverlock gör täcksömmar -som fållen, eller halsmudden på en tröja.
    Aha då förstår jag. Tack!
    En sån där coverlock skulle jag nog vilja ha.
  • tinni78
    TiLo skrev 2010-11-11 19:58:07 följande:
    Aha då förstår jag. Tack!
    En sån där coverlock skulle jag nog vilja ha.
    De flesta som syr i mjuka tyger börjar med overlock, det är mycket lättare att sy med en sådan än vanlig symaskin .
  • TiLo

    jag fick en pfaff expression line 4.0 av min sambo i födelsedags present. Sitter nu och kollar på deras coverlock vilket tydligen är en overlock i samma om jag förstått det rätt. Så självklart ska en sån stå på önskelistan till nästa födelsedag. Oskyldig Jag är jätte nöjd med symaksinen som matar även mjuka tyger perfekt med IDT. Har haft en gammal husqvarna rose tidigare som jag fick ärva av mamma när jag tog studenten för 100 år sen.

  • Jalapeno
    Jessika82 skrev 2010-11-11 19:55:01 följande:
    Jag hittade en som säljer tyger som är från 50 60 70-talet för er som är intresserad

    www.overtygad.se/
    oj, hon försöker sälja ett 80 talspåslakan från ikea för 310 kr
  • tinni78
    TiLo skrev 2010-11-11 20:14:29 följande:
    jag fick en pfaff expression line 4.0 av min sambo i födelsedags present. Sitter nu och kollar på deras coverlock vilket tydligen är en overlock i samma om jag förstått det rätt. Så självklart ska en sån stå på önskelistan till nästa födelsedag. Oskyldig Jag är jätte nöjd med symaksinen som matar även mjuka tyger perfekt med IDT. Har haft en gammal husqvarna rose tidigare som jag fick ärva av mamma när jag tog studenten för 100 år sen.
    aha, så du har redan en overlock .
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd