• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Lallan

    Jippie! Fick avin med mina S&S tyger idag, beställde i söndags så det var snabba ryck från deras sida. I helgen blir det att sy två åkpåsar/filtar om bara orken räcker till

    Har hört att Ottobres omlottbodymönster är rätt rymmligt i strl precis som det flesta andra mönster som dom har men hur rymligt är det? Är det både längd, bredd och ärm eller bara bredden?

    Angående täta barn så tycker jag att fördelarna bara blivit fler och fler. Mina är nu drygt 6 år och 4,5år. Det skiljer 20 månader mellan dom och visst kan dom bli osams emellanåt men dom är ju samtidigt bästa vänner. Mina har dock upplevt denna höst som väldigt jobbig då äldsta nu går i förskoleklass och sedan fritids medan yngsta är kvar i förskolan. För derass kull tror jag dock att dom behöver vara ifrån varandra också.

  • uppochner

    Jag har 4,5 år mellan mina men usch så avundsjuk storasyster blir när lillasyster får sina välkommen till världen-presenter. Speciellt ett bestickset med djungelpussel på locket. Hon sa: "Mamma ta bort det för jag vill inte ens se det..." Så det spelar nog inte så stor roll vilken åldersskillnad man har mellan dem om man ska undvika avundsjuka. 

    Jag har operation sortera knappar och det är ett rejält jobb eftersom jag har tusentals men det underlättar när man ska använda dem. 


  • Pumpalicious

    Fick hem bokstavstyget och svamparna från Mjukatyger idag. Bokstäverna är helt helt helt sagolika, jag vill redan ha mer fast jag inte ens börjat klippa i mina två metrar

  • gewjyn

    Nu har jag sytt ett par jeans i MTs jeanscollege, trevligt tyg, måste jag säga. Känns lite rejält samtidigt som det är mjukt och mysigt. Jag sydde efter ett byxmönster i Ottobre med fickor och så och det var första gången, men som jag har sprättat och burit mig åt. Ottobres beskrivningar är väl inte direkt kända för att vara lättbegripliga och med lite lagom sirap i hjärnan hos den höggravida sömmerskan så kan det ju bara gå på ett sätt... Jag började ju såklart läsa på "montering" där det stod: Börja med att sy innerbensömmarna, sy och sticka grensömmen. hade jag haft huvudet i behåll hade jag ju fattat att man inte börjar med innerbensömmen på ett par byxor med söm i sidorna också, och grensömmen, är inte det sömmen som går mitt fram och bak? Den brukar jag sy ihop före innerbensömmen.
    Sen var det ju som så att all montering innan själva benihopsömnaden stod i avsnittet innan, så fick man lära sig att läsa hela beskrivningen

  • Lallan
    gewjyn skrev 2010-11-12 15:21:01 följande:
    Nu har jag sytt ett par jeans i MTs jeanscollege, trevligt tyg, måste jag säga. Känns lite rejält samtidigt som det är mjukt och mysigt. Jag sydde efter ett byxmönster i Ottobre med fickor och så och det var första gången, men som jag har sprättat och burit mig åt. Ottobres beskrivningar är väl inte direkt kända för att vara lättbegripliga och med lite lagom sirap i hjärnan hos den höggravida sömmerskan så kan det ju bara gå på ett sätt... Jag började ju såklart läsa på "montering" där det stod: Börja med att sy innerbensömmarna, sy och sticka grensömmen. hade jag haft huvudet i behåll hade jag ju fattat att man inte börjar med innerbensömmen på ett par byxor med söm i sidorna också, och grensömmen, är inte det sömmen som går mitt fram och bak? Den brukar jag sy ihop före innerbensömmen.
    Sen var det ju som så att all montering innan själva benihopsömnaden stod i avsnittet innan, så fick man lära sig att läsa hela beskrivningen
    Vet precis hur det är med den grötiga hjärnan Man går inte direkt på högvarv!
  • Fiffa5

    Jag har inte orkat sy på hela veckan för jag är förkyld och har sån jobbig hosta. Men så idag fick jag ett ryck, en timme innan barnen skulle hämtas på dagis och sydde denna lilla enkla väska:



     Det var roligt att kunna sy igen så nu är jag sugen att fortsätta. Har ett helt gäng julklappar som skall sys. Mest tröjor tror jag. Men kanske även byxor, klänningar och div. annat
  • Strumpan 78
    Lallan skrev 2010-11-12 14:35:54 följande:
    Har hört att Ottobres omlottbodymönster är rätt rymmligt i strl precis som det flesta andra mönster som dom har men hur rymligt är det? Är det både längd, bredd och ärm eller bara bredden?
    Jag sydde en body i stl 56 från det mönstret. Sen jämförde jag med en body från lindex i stl 62 och då är den jag sytt ändå större, kanske som en 68 skulle varit från lindex. (den jag sydde har jag sytt i tvättat tyg och lindex bodyn hade jag till dottern, så den är använd och tvättad)
    Nu har jag inte någon att prova bodyn på, men det känns som den är stor både på längd, bredd och i ärmarna.
    Jag förminskade mönstret till 90 % och ska sy en till, ville ju sy till en nyfödd,. Men jag vet inte om det änns räcker, min dotter var ju inte så stor när hon föddes så jag tror inte nästa heller kommer vara speciellt stor.
  • Jalapeno
    Pumpalicious skrev 2010-11-12 12:56:23 följande:
    Mina är det 13månader mellan. På både gott och ont måste jag säga. Det är sjukt underbart att se det starka band dom har till varandra, hur dom backar upp varandra om något annat barn gör något dumt mot en av dom, hur dom pussar varandra godnatt och saknar varandra när dom är ifrån varandra. På någotsätt blir det nästan en "tvillingrelation" mellan dom.

    Men sen finns det dagar/veckor när allt är kaos. Det är bråk och slagsmål konstant!!
    då klår du mej, vi har 15 mån mellan våra. De slåss sällan men det är millimeterrättvisa som gäller. Det är lättare att sy med två vakna barn hemma jämfört med ett barn. Nu när jag är ledig någon dag är det bara fyraåringen hemma och hon är high maintenance.

    jag har minnesluckor första tiden. Yngsta kräktes mkt och sov lite på nätterna medan stora inte sov på dagar, klättrade på allt och rymde när hon fick chansen. Nu är det fantastiskt med täta barn. Då var det inte så fantastiskt
  • Jalapeno

    ursäkta OT. lallan, visst är det bra att separera dom lite. Vi har precis samma stuk på våra små familjer. Kul. Döttrar 04 och 06.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd