• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Skumboll
    Ogabinne skrev 2010-11-22 18:32:11 följande:
    Tack! Det ska jag kika på!
    Så lite så!
    Önskar det fanns några bra OCH gratis bokföringsprogram till mac också... Kräks
    ♥ Simon ♥
  • tinni78
    Ogabinne skrev 2010-11-22 18:13:05 följande:
    Jag som i vanliga fall är en rätt bright tjej känner mig utbota blåst. Jag vet inte ens vad en enkel resultat budget är.

    Jag satte iaf ett preliminärt årsbelopp, ett belopp jag känner att jag går runt på. Man kunde tydligen ändra detta så fort man märker att det blir märkbart mkt mer eller mindre. Skatt skulle betalas varje månad, men jag ansökte om 3 månaders uppskov i början. Redovisning satte jag var tredje månad, vilket då bör vara deklaration? Momsen när jag själv handlar material är ju avdragsgill och den får jag tillbaka, men hur jag får den tillbaka och hur ofta vet jag inte. Jag behöver nu tydligen ett billigt, eller helst gratis bokföringsprogram, och ett program för att skriva fakturor/kvitton. Det hade ju inte varit fel om den där företagsträffen fanns i min egen stad, känns som att jag skulle behöva den.

    Att det skulle vara så svårt att ta nästa steg från hobbyverksamhet.
    Som Skumboll skrev, om du har var 3:e månad, ska jan-mars moms deklareras och betalas senast 12 maj, om det är så att du ska få tillbaka pengar betalas det ut senare i månaden det deklarerats. Du kan säkert skriva ut fakturor och kvitton från det bokföringsprogram du väljer.
  • tinni78

    Jag tänkte göra en beställning från Stoff & Stil, ni som har fått flammig muddväv vad har det varit för några färger? Jag ska beställa vadd/stoppning till bakelser och mjukadjur, vad är det jag ska välja då? Helst skulle jag vilja ha plattvadd och riva sönder men dom har bara så tunn. Ni som har beställt däriftån nu det senaste, hur lång leveranstid har dom haft?


  • Skumboll
    tinni78 skrev 2010-11-22 19:29:41 följande:
    Jag tänkte göra en beställning från Stoff & Stil, ni som har fått flammig muddväv vad har det varit för några färger? Jag ska beställa vadd/stoppning till bakelser och mjukadjur, vad är det jag ska välja då? Helst skulle jag vilja ha plattvadd och riva sönder men dom har bara så tunn. Ni som har beställt däriftån nu det senaste, hur lång leveranstid har dom haft?
    Jag fick en marinblå som var flammig. Resterande färger var okej för mig. 
    ♥ Simon ♥
  • Du och Jag ver2
    tinni78 skrev 2010-11-22 19:29:41 följande:
    Jag tänkte göra en beställning från Stoff & Stil, ni som har fått flammig muddväv vad har det varit för några färger? Jag ska beställa vadd/stoppning till bakelser och mjukadjur, vad är det jag ska välja då? Helst skulle jag vilja ha plattvadd och riva sönder men dom har bara så tunn. Ni som har beställt däriftån nu det senaste, hur lång leveranstid har dom haft?
    Du bor inte i närheten av ett ikea?? Jag köper deras billigaste sovkudde - för ynka 9kr!!! - å stoppar mina virkade grejer! Har gått på en vecka - men nu är det iofs ett par veckor sedan jag beställde...
  • emptythorn
    Skumboll skrev 2010-11-22 18:29:50 följande:
    Inte helt lätt med alla regler!
    Jag har inte full koll - jag använder min far till (för mig) omöjliga frågor. 
    Men om du ska redovisa moms varje kvartal så ska momsen för tex jan-mars betalas senast 12e maj. 
    För att få tillbaka moms antar jag att man måste deklarera på något vis (som sagt, ingen koll ), har dock för mig att moms för jan kan du få tillbaka tidigast i mars. 

    Gratis bokföringsprogram kan du hitta på både på visma och mamut, mamuts tror jag är gratis i ett år;
    www.mamut.com/se/startaeget/
    Det verkar så himla omständigt att uppgradera från hobbyverksamhet, tur att syrran blir klar redovisningsekonom om 2 år så kan hon fixa och förklara sånt åt mig. Flört
  • Skumboll
    emptythorn skrev 2010-11-22 19:51:04 följande:
    Det verkar så himla omständigt att uppgradera från hobbyverksamhet, tur att syrran blir klar redovisningsekonom om 2 år så kan hon fixa och förklara sånt åt mig. Flört
    Haha, tja, alla regler är väl inte så självklara om man säger så.
    Då får du vänta till syrran blir klar med sin utbildning och låta henne göra jobbet åt dig sedan!
    ♥ Simon ♥
  • Jalapeno

    senast jag betällde kom paketet från stoff och stil på mindre än en vecka men då var det bara saker, inga metervaror för då tar det tydligen längre tid. Jag anv också ikeas kudde som stoppning.

  • Du och Jag ver2
    Jalapeno skrev 2010-11-22 20:43:42 följande:
    senast jag betällde kom paketet från stoff och stil på mindre än en vecka men då var det bara saker, inga metervaror för då tar det tydligen längre tid. Jag anv också ikeas kudde som stoppning.
    hihi - ja var in å köpte 17 (!!!) kuddar på Ikea i fredags Kändes lite halvknasigt
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd