• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • madebyinferno001
    Skumboll skrev 2010-11-26 22:09:28 följande:
    Jag har en Babylock Imagine. Köpte min för 8000 (endast provkörd) men jag tror att den annars kostar närmare 12000. 
    Är jättenöjd!
     Oj, kommer jag med den på önskelistan svimmar nog maken (fick ju min brother innovis - 1200 i början på året) men den låter ju som en dröm...
  • madebyinferno001
    myran83 skrev 2010-11-28 14:21:01 följande:
    Hej är det nån som har testat symaskinen Feiyue fy780 stripe?
    Är den bra eller?
    http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=3170747

    Av erfarenhet så tycker jag de billiga maskiner har varit skit (när man fått testa lite dyrare saker) men beroende på vad du ska sy så är det nog en okej maskin att börja med om kassan är skral. Har inte testat denna modell dock och jag förstod inte vad overlock innebar i beskrivningen eftersom overlock för mig innefattar en kniv!?

    Hoppas någon annan har något mer matnyttigt att komma med!
  • myran83
    madebyinferno001 skrev 2010-11-28 19:41:53 följande:
    www.siba.se/Products/Product.aspx?id=3170747

    Av erfarenhet så tycker jag de billiga maskiner har varit skit (när man fått testa lite dyrare saker) men beroende på vad du ska sy så är det nog en okej maskin att börja med om kassan är skral. Har inte testat denna modell dock och jag förstod inte vad overlock innebar i beskrivningen eftersom overlock för mig innefattar en kniv!?

    Hoppas någon annan har något mer matnyttigt att komma med!
    Eller kan du rekomendera nån bra symaskin.
  • annbom
    gewjyn: Har du försökt med kulnål i ocerlocken? Jsag börjar se på en tröja som jag tvättat ett par gånger att det blivit hål och vill naturligtvis inte att det ska bli så på någon fler.
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • gewjyn
    annbom skrev 2010-11-28 20:31:13 följande:
    gewjyn: Har du försökt med kulnål i ocerlocken? Jsag börjar se på en tröja som jag tvättat ett par gånger att det blivit hål och vill naturligtvis inte att det ska bli så på någon fler.
    Kulnål? Menar du vanlig stretchnål?  Jag har inte hunnit titta åt maskinerna, enveckas bebis och 2,5 åring ger inte många tillfällen
  • tinni78
    madebyinferno001 skrev 2010-11-28 19:45:49 följande:
    Tror ni det är resår i midjan på dessa och kan någon hjälpa mig med hur man vändsyr den dubbla grenen så inte sömmarna syns/känns????
    Jag sydde första paret trosor i förra veckan, det dubbla i grenen sydde jag först. Jag sydde ihop framstycket med de två grenkilarna samtidigt - yttergrenen överst, framstycket i mitten och innergrenen neders. Sedan rullade jag ihop framstycket och placerade bakstycket i mitten och sydde den sömmen. Sedan vände jag ut fram- och bakstycket.

    Jag hoppas du förstår min beskrivning , jag vet inte om det är ressår i midjan. Jag hade inte det iaf och mönstret jag hade var det egentligen inget kantband men jag gjorde den med det.
  • Floria

    Hej på er! Jag läser mest här, och skriver inte så mycket, eftersom jag fortfarande är så färsk i att sy. Går en kurs i mönsterkonstruktion just nu, så jag hoppas att det blir mer framöver. Har dock ingen overlock utan kör på med min gamla pfaff, funkar bra än så länge, men jag börjar bli rejält sugen...
    Är det någon av er som gör egna mönster? Skulle vara kul med någon att rådfråga, för det är ju lite krångligt, även om det går att ställa frågor på kursen såklart.

    Sen undrar jag över hur ni gör som säljer era sydda/virkade/stickade saker på marknader osv - har ni registrerat namnet på era grejer någonstans? Borde man göra det? Jag vill ju gärna sy på namnlappar med något fint/roligt namn på de saker jag gör, men får man ta vad som helst? Än så länge har jag inte gjort det... Men jag har å andra sidan bara gjort grejer till mig själv, familjen och vänner, och det lär nog inte bli så att jag kommer vilja sälja något heller.


  • Jalapeno

    mitt namn är registrerat på prv, det var min födelsedagspresent från min man. Man kan inte ta vad som helst, då man kan riskerea stämning. Googla de namn du funderar på och se om de är lediga eller inte. Lycka till! Skitkul att ha ett eget "märke" tycker jag

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd