• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • annbom
    yrväder skrev 2010-11-29 18:58:16 följande:
    Tacka vet jag strömming. Kollade vad frakten för 0.5/1 meter tyg skulle gå på och det blev bara 37.50/50 kr iaf!
    Frakten går på 0kr för mig eftersom jag hämtar tyget hemma hos henne
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • myran83

    Hej vilken skulle ni rekomendera av dom här två symaskinerna
    Singer
      Confidence 7463 och Singer   Fashion Mate 7256

  • emptythorn

    Nån som vet vad Luleå har för butiker att erbjuda i tygväg? Förutom Ohlssons, Någon pysselaffär?

  • Mimmi 71

    Ännu en vab-dag, det känns som sjukdomarna och förkylningarna aldrig tar slut. Förförra veckan var lilleman hemma hela veckan, sedan i fredags som har fortsatt över helgen fram till idag. Igår var det sambon som fick vara hemma och idag är det min tur igen. Jag tycker att det är lite skönt men det är jobbigt med pressen ifrån jobbet.

    Idag skall jag försöka få till 5 muddbyxor i lila velour. Fick en beställning på en lila grod-tröja (Snok) som skall sys till helgen, detta tyg hoppas jag kommer imorgon. För att kunna erbjuda kunden matchande muddbyxor har jag tänkt att sy velourmuddisar i A&H´s lila velour som matchar perfekt i färg. När jag ändå syr så är det lika bra att sy byxor i alla storlekar 62/68 - 110/116. Sedan skall jag nog bara mysa i vårt adventsstädade och pyntade hem Efter att ha haft maskinerna i matsalen i en månad så är det en befrielse och lättnad för själen att ha det rent, snyggt och undanstädat nu.

  • Floria

    Jag lyckaats sy muddbyxor jag också SÅ stolt över mig själv - det var ju faktiskt lätt, trots att jag inte har någon overlock! Har ett urgammalt mönster från en bok min mamma köpte när jag var barn ungefär, men det spelar ju ingen roll, muddbyxa som muddbyxa. Det som blev lite svårt är att jag har specialsytt dem till min dotter som har höfterna/låren utställda i en skena (därav att jag var tvungen att sy själv). För att få på byxorna över knäna där hon är som bredast var jag tvungen att göra dem rätt stora, även om tyget är töjbart, så de blev lite väl stora upptill när hon väl hade dem på sig. När väl skenan åker av den 12 januari får jag klippa bort hela överdelen och sy på en ny mudd helt enkelt.
    Synd att jag inte kommit till stadiet i mönsterkonstruktionen ännu där jag vet precis hur mycket jag ska förstora för att få ett bra resultat i specialfall


  • Mimmi 71
    Floria skrev 2010-11-30 10:24:46 följande:
    Jag lyckaats sy muddbyxor jag också SÅ stolt över mig själv - det var ju faktiskt lätt, trots att jag inte har någon overlock! Har ett urgammalt mönster från en bok min mamma köpte när jag var barn ungefär, men det spelar ju ingen roll, muddbyxa som muddbyxa. Det som blev lite svårt är att jag har specialsytt dem till min dotter som har höfterna/låren utställda i en skena (därav att jag var tvungen att sy själv). För att få på byxorna över knäna där hon är som bredast var jag tvungen att göra dem rätt stora, även om tyget är töjbart, så de blev lite väl stora upptill när hon väl hade dem på sig. När väl skenan åker av den 12 januari får jag klippa bort hela överdelen och sy på en ny mudd helt enkelt.
    Synd att jag inte kommit till stadiet i mönsterkonstruktionen ännu där jag vet precis hur mycket jag ska förstora för att få ett bra resultat i specialfall
    Härligt! Toppen att sy själv när man behöver "special".
  • Ogabinne

    Är det ngn som vet om det är stor skillnad mellan barn 170 och vuxen 34/36?

  • TiLo
    Ogabinne skrev 2010-11-30 12:03:56 följande:
    Är det ngn som vet om det är stor skillnad mellan barn 170 och vuxen 34/36?
    om man köper kläder så brukar det vara lite mer "kvinnliga" former på 34/36. Annars har jag ibland kunnat köpa 170 till mig som har 36 i vanliga fall. Men ärmar kan vara för korta. Byxor går inte alls. Jag är för bred över rumpan, och då är jag ändå ganska smal och pojkaktig figur.
  • camilla178
    emptythorn skrev 2010-11-30 07:31:04 följande:
    Nån som vet vad Luleå har för butiker att erbjuda i tygväg? Förutom Ohlssons, Någon pysselaffär?
    Det är rätt skralt i Luleå. Marimekko tyger finns nere i Strandgallerian. Tiimari mittemot Shopping räknas väl som pysselaffär. Sen ska det finnas en affär ute på Kronan som är återförsäljare för Panduro, men jag har aldrig varit där, den finns nog i företags/konstnärsbyn.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd