• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Ogabinne
    Floria skrev 2010-12-11 08:17:15 följande:
    Hejsan!
    Nu har jag sytt tre par byxor till dottern i trikåtyg, och känner att jag fixar det snabbt och lätt. Nu skule jag vilja gå vidare till tröjor. Jag har ett par enkla mönster men skulle vilja ha lite tips och råd av er. Jag har ju ingen overlock, så jag tänkte sätta mudd i ärmarna. Men hur ska man göra för att halsringningen ska bli så fin som möjligt? Det ena mönstret jag har har en krage runt halsen, men det passar ju inte alltid...
    Tack på förhand!
    Antingen kan du använda en vanlig smal mudd och sy fast i halslinningen med fuskoverlocksömmen om du har en sådan på din maskin, eller kantar du runt halsen och stickar ner med en tvillingnål.

    Skillnaden mellan overlockmaskin och vanlig syns sällan på utsidan av plagget så var inte rädd att testa!
  • grynet80
    Floria skrev 2010-12-11 08:17:15 följande:
    Hejsan!
    Nu har jag sytt tre par byxor till dottern i trikåtyg, och känner att jag fixar det snabbt och lätt. Nu skule jag vilja gå vidare till tröjor. Jag har ett par enkla mönster men skulle vilja ha lite tips och råd av er. Jag har ju ingen overlock, så jag tänkte sätta mudd i ärmarna. Men hur ska man göra för att halsringningen ska bli så fin som möjligt? Det ena mönstret jag har har en krage runt halsen, men det passar ju inte alltid...
    Tack på förhand!
    Jag hittade tips för länge  sedan i en blogg hur man gör det snyggt (med bilder). Tyvärr vet jag inte vad bloggen heter men jag kan maila instruktionen om du vill!
  • Floria
    grynet80 skrev 2010-12-11 09:50:26 följande:
    Jag hittade tips för länge  sedan i en blogg hur man gör det snyggt (med bilder). Tyvärr vet jag inte vad bloggen heter men jag kan maila instruktionen om du vill!
    Åh, jättegärna!! [email protected] är min mail.
    Ogabinne skrev 2010-12-11 09:00:08 följande:
    Antingen kan du använda en vanlig smal mudd och sy fast i halslinningen med fuskoverlocksömmen om du har en sådan på din maskin, eller kantar du runt halsen och stickar ner med en tvillingnål.

    Skillnaden mellan overlockmaskin och vanlig syns sällan på utsidan av plagget så var inte rädd att testa!
    Jag vet inte om jag har fuskoverlock, har hittils sytt med smal sicksack och det har funkat. Har en enkel pfaff. Smal mudd, hur smal ska jag klippa den då tycker ni? Jag får väl prova mig fram annars, men tyg är ju lite dyrt så det är synd att misslyckas totalt Tvillingnål har jag tänkt köpa, men sen vågade jag inte köpa den som fanns på SoS men heter den universal borde den väl fukna på en Pfaff?

    Vad kul att höra att det inte syns så stor skillnad på utidan, för det trodde jag Jag går en sykurs, men det har än så länge inte varit något om trikåtyger, så ni här i tråden är guld värda!
  • Ellie84
    Floria skrev 2010-12-11 10:20:06 följande:
    Åh, jättegärna!! [email protected]">[email protected] är min mail.
    Ogabinne skrev 2010-12-11 09:00:08 följande:
    Antingen kan du använda en vanlig smal mudd och sy fast i halslinningen med fuskoverlocksömmen om du har en sådan på din maskin, eller kantar du runt halsen och stickar ner med en tvillingnål.

    Skillnaden mellan overlockmaskin och vanlig syns sällan på utsidan av plagget så var inte rädd att testa!
    Jag vet inte om jag har fuskoverlock, har hittils sytt med smal sicksack och det har funkat. Har en enkel pfaff. Smal mudd, hur smal ska jag klippa den då tycker ni? Jag får väl prova mig fram annars, men tyg är ju lite dyrt så det är synd att misslyckas totalt Tvillingnål har jag tänkt köpa, men sen vågade jag inte köpa den som fanns på SoS men heter den universal borde den väl fukna på en Pfaff?

    Vad kul att höra att det inte syns så stor skillnad på utidan, för det trodde jag Jag går en sykurs, men det har än så länge inte varit något om trikåtyger, så ni här i tråden är guld värda!
    Jag hade sytt fast en muddkant räta mot räta på utsidan och sedan vikt över och sytt fast med en snygg söm på insidan eftersom denna kommer synas igenom =)
    Miranda 031228 Axel 100614
  • madde10

    Floria: vad går du för sykurs? Är sugen på en sån men har inte hittat nån bra än. man kanske skulle ordna en syjunta där folk har lite olika erfarenheter, skulle vara kul. Shiit, jag har blivit som min mamma! Förvånad


  • gewjyn

    Jag har ett mönster på en raglantunika som har varit mitt standardmönster här länge till dottern. Det kommer ur en ottobre, men jag har glömt bort vilken och kan inte hitta den i någon av de tidningar jag har hemma, kan inte hitta det när jag letar på nätet heller. I nr 6 2007 finns modellen, men bara från strl 92 och jag har gjort den i mindre storlek också och kan inte minnas att jag har förminskat mönstret. Är det någon som har en aning om vilket mönster jag menar? Vanlig slät raglantunika med raka ärmar.

  • Floria
    madde10 skrev 2010-12-11 14:33:59 följande:
    Floria: vad går du för sykurs? Är sugen på en sån men har inte hittat nån bra än. man kanske skulle ordna en syjunta där folk har lite olika erfarenheter, skulle vara kul. Shiit, jag har blivit som min mamma! Förvånad
    Jag går den och mönsterkonstruktion på klädskolan (kladskolan.se) Det passar bra för mig som har två barn hemma och en man som ofta jobbar på kvällarna, jag kan omöjligt boka upp mig på en och samma veckodag en längre tid, då skulle jag garanterat missa massa tillfällen. Det är 20 delar, och jag har gjort klart två än sålänge så jag har inte kommit så långt. Det blir lite dyrt, 500 kr i månaden, men man kan ju välja bara en så blir det billigare. Jag ville dock inte vänta i två år innan jag fick börja med mönsterkonstruktionen så jag bestämde att ta mig råd.

    Första delen i sykursen var en kjol, så jag lärde mig sy i blixtlås och sy insnitt, samt göra knapphål. Lite klurigt, men kjolen blev helt ok. Andra delen var byxor som man fick välja till barn eller vuxen, samt tre kjolvarianter, alla enkla och passar till både barn och vuxen. Del tre får man välja att göra en väst, pullover, klänning eller blus utifrån en grund, så det ska jag snart köpa tyg till.

    I mönsterkonstruktionen var det först kjol, och andra gången hur man gör ett liv, hur man räknar ut var ärmhålen ska vara och hur stora osv. Nu i del tre så ska man bygga på livet.
    Ellie84 skrev 2010-12-11 12:04:45 följande:
    Jag hade sytt fast en muddkant räta mot räta på utsidan och sedan vikt över och sytt fast med en snygg söm på insidan eftersom denna kommer synas igenom =)
    Vikt över inåt eller utåt? Försöker tänka efter hur du menar, men är inte riktigt med. Får testa i praktiken, det är då det brukar ge sig.
    Vilka sömmar är "snygga sömmar"? Är det att det är noggrannt och bra gjort eller att man väljer någon speciell?

    Ja, jag är nybörjare
  • gewjyn
    Floria skrev 2010-12-11 16:45:47 följande:
    Ellie84 skrev 2010-12-11 12:04:45 följande:
    Jag hade sytt fast en muddkant räta mot räta på utsidan och sedan vikt över och sytt fast med en snygg söm på insidan eftersom denna kommer synas igenom =)
    Vikt över inåt eller utåt? Försöker tänka efter hur du menar, men är inte riktigt med. Får testa i praktiken, det är då det brukar ge sig.
    Vilka sömmar är "snygga sömmar"? Är det att det är noggrannt och bra gjort eller att man väljer någon speciell?

    Ja, jag är nybörjare
    Här finns en bra beskrivning på hur man kantar med mudd: kokalal.blogspot.com/2008/09/sy-kantband-i-trik.html
  • TiLo

    Jag har fyndat på förskolans loppis idag. Ett stort tygstycke trikå för 5 kr. Mycket bra!
    Ska det bli bodysar av till lilltjejen.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd