• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Ogabinne

    Hörni tjejer, skulle behöva lite hjälp... Jag gillade inte ALLS MT's julvelour när jag såg det först, tyckte det var skittråkigt när det kom på den vanliga lilla nyhetsbilden... men nu när jag var inne och kollade avdentsluckan för dagen råkade jag se denna klänningen.



    Och jag blev precis tok-kär. Jag vill alltså ha en, till mig själv. Finns det något bra mönster där ute alternativt mottar jag tacksamt tips på hur jag på bästa sätt konstruerar ett själv!

  • Ogabinne

    Nu har jag beställt tillräckligt mycket julvelour som förhoppningsvis ska räcka till en sådan klänning till mig och varsett par muddbyxor till killarna så vi får vara lika fina på julafton! Vaddå fjompigt!

  • TiLo
    Floria skrev 2010-12-11 16:45:47 följande:
    Jag går den och mönsterkonstruktion på klädskolan (kladskolan.se) Det passar bra för mig som har två barn hemma och en man som ofta jobbar på kvällarna, jag kan omöjligt boka upp mig på en och samma veckodag en längre tid, då skulle jag garanterat missa massa tillfällen. Det är 20 delar, och jag har gjort klart två än sålänge så jag har inte kommit så långt. Det blir lite dyrt, 500 kr i månaden, men man kan ju välja bara en så blir det billigare. Jag ville dock inte vänta i två år innan jag fick börja med mönsterkonstruktionen så jag bestämde att ta mig råd.

    Första delen i sykursen var en kjol, så jag lärde mig sy i blixtlås och sy insnitt, samt göra knapphål. Lite klurigt, men kjolen blev helt ok. Andra delen var byxor som man fick välja till barn eller vuxen, samt tre kjolvarianter, alla enkla och passar till både barn och vuxen. Del tre får man välja att göra en väst, pullover, klänning eller blus utifrån en grund, så det ska jag snart köpa tyg till.

    I mönsterkonstruktionen var det först kjol, och andra gången hur man gör ett liv, hur man räknar ut var ärmhålen ska vara och hur stora osv. Nu i del tre så ska man bygga på livet.
    Ellie84 skrev 2010-12-11 12:04:45 följande:
    Jag hade sytt fast en muddkant räta mot räta på utsidan och sedan vikt över och sytt fast med en snygg söm på insidan eftersom denna kommer synas igenom =)
    Vikt över inåt eller utåt? Försöker tänka efter hur du menar, men är inte riktigt med. Får testa i praktiken, det är då det brukar ge sig.
    Vilka sömmar är "snygga sömmar"? Är det att det är noggrannt och bra gjort eller att man väljer någon speciell?

    Ja, jag är nybörjare
    ja det var ruggigt dyrt. och lång väntetid innan man kommer till de aktuella delarna. har lite dåligt med tålamod...
    finns det ingen bok man kan köpa om mönsterkonstruktion???
  • uppochner
    TiLo skrev 2010-12-11 20:07:16 följande:
    ja det var ruggigt dyrt. och lång väntetid innan man kommer till de aktuella delarna. har lite dåligt med tålamod...
    finns det ingen bok man kan köpa om mönsterkonstruktion???
    inger öberg har en bra bok och winifred aldrich.
  • TiLo
    uppochner skrev 2010-12-11 20:42:47 följande:
    inger öberg har en bra bok och winifred aldrich.
    ska söka på de. Tack!
  • TiLo

    Är det samma regler för mönster för barn som för vuxna? Jag menar att om man kan eller har en bok om mönsterkonstruktion för vuxna kan man då också använda det för att göra mönster till barn?

  • Floria
    TiLo skrev 2010-12-11 21:12:40 följande:
    Är det samma regler för mönster för barn som för vuxna? Jag menar att om man kan eller har en bok om mönsterkonstruktion för vuxna kan man då också använda det för att göra mönster till barn?
    Delvis verkar det som det, eftersom man verkar utgå från mått, och om det är litet/stort tec så krävs olika lösningar för att man ska få en bra passform. Kroppsformen är ju olika, men jag tror att man med kunskaper kan räkna ut hur det skulle kunna vara. Fast jag är som sagt helt ny, så ta det jag tror med en nypa salt

    Det är en svindyr kurs, men jag kände att jag behövde unna mig det, har såå svårt  att komma hemifrån och kan inte få barnvakt eftersom dottern har haft gips osv så ingen klarar av att ha henne. Dessutom så får jag en liten spark i ändan att verkligen lära mig, med en bok tror jag att det mesta bara skulle bli liggandes. Nu måste jag hela tiden klara av varje uppgift, eftersom man får ett litet prov efter varje för att få fortsätta. Jag hade velat gå något på tillskärarakademin, men de kostar också massor och man måste vara där fysiskt. Vill man så kan man söka vidare skolor när man är klar med kurserna, nu har jag ju redan en fyraårig högskoleutbildning bakom mig, så det är inget alternativ, men man vet ju aldrig vad livet har i brededskap...
  • Du och Jag ver2
    grynet80 skrev 2010-12-10 14:04:25 följande:
    Tack Pejgan, kör nog på det första.

    Du och jag, jättesnyggt!!
    tack =)
    Mimmi 71 skrev 2010-12-11 07:18:37 följande:
    Visst är det härligt med snabba leveranser

    Själv skickade jag iväg beställning till både Jny, MT och S&S förra söndagen och tom S&S-beställningen skall vara ivägskickad till mig. Härligt, för det är en del tyg som skall vara till julklappsbeställningar. Det blir till att sitta på kvällarna i nästa vecka.

     I helgen skall jag ladda batterierna efter den senaste tidens julmarknader, åka handla julklappar och knåpa på de bestälningar som jag redan har tyg till. Innan jul skall jag få klart 5 klännningar, 4 mössor, 2 byxor, 4 tröjor som är beställningar tillsammans med 3 kuddar och ett förkläde som jag själv skall ge bort i julklapp. Synd att sitta sysslolös
    Ah - tänk om alla leverantörer kunde vara snabba - hade beställt sockerblommor till min dotters dop (som var IDAG) - blommorn akommer väl på måndag....

    Jag ska också ta å ladda och sy nu en massa de två - ynka - veckorna som är kvar till jul! På min lista så står 11 mössor, 2 (el 4 har inte bestämt mig än...) förkläden, virka två pippimössor (varav ena påbörjad iaf), + en pippi halsduk. Tänkte brodera lite på lite handdukar att ge bort (till släkten) också.

    Sen så måste jag ta tag i och uppdatera döttrarnas garderober också!!!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd