• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • emptythorn
    Mimmi 71 skrev 2010-12-11 07:18:37 följande:
    Visst är det härligt med snabba leveranser

    Själv skickade jag iväg beställning till både Jny, MT och S&S förra söndagen och tom S&S-beställningen skall vara ivägskickad till mig. Härligt, för det är en del tyg som skall vara till julklappsbeställningar. Det blir till att sitta på kvällarna i nästa vecka.

     I helgen skall jag ladda batterierna efter den senaste tidens julmarknader, åka handla julklappar och knåpa på de bestälningar som jag redan har tyg till. Innan jul skall jag få klart 5 klännningar, 4 mössor, 2 byxor, 4 tröjor som är beställningar tillsammans med 3 kuddar och ett förkläde som jag själv skall ge bort i julklapp. Synd att sitta sysslolös
    Helt fantastiskt är det! I onsdags så beställde jag från JNY och SoS, fredag kom postis med paketet från JNY.
    Och nu gick jag in och sökte på mitt SoS paket, och se där posten har skickat ut brevavisering i fredags. Men det har ju förståss inte kommit till min låda så jag kunde hämta det, men på måndag... Jäkligt bra leveranstid! Speciellt så här i juletid, när man som sagt inte sitter sysslolös.

    Har ännu marknad i dag, och nästa helg. Det är på samma ställe så jag slipper packa ner och upp sakerna men försäljningen är inte bra överhuvudtaget, för nån av oss.
  • tinni78
    emptythorn skrev 2010-12-12 08:31:21 följande:
    Helt fantastiskt är det! I onsdags så beställde jag från JNY och SoS, fredag kom postis med paketet från JNY.
    Och nu gick jag in och sökte på mitt SoS paket, och se där posten har skickat ut brevavisering i fredags. Men det har ju förståss inte kommit till min låda så jag kunde hämta det, men på måndag... Jäkligt bra leveranstid! Speciellt så här i juletid, när man som sagt inte sitter sysslolös.

    Har ännu marknad i dag, och nästa helg. Det är på samma ställe så jag slipper packa ner och upp sakerna men försäljningen är inte bra överhuvudtaget, för nån av oss.
    Du vet att du inte behöver vänta på brevaviseringen om du har kollinumret, då är det bara att skriva upp det och ta med till utlämningsstället.
  • gewjyn

    Åh, jag är så sur på vissa tygförsäljares oförmåga att klippa till tygerna ordentligt. På tygerna jag fick hem efter syfestivalen var det väldigt snålt klippt och fattades i flera fall flera cm på 50-60cmbitarna jag köpte. Jag må vara snål, men tygerna är så pass dyra att jag inte vill betala för en dm extra för att vara säker på att få så mycket jag behöver. Krympmån får man ju räkna med, men innan jag har tvättat vill jag iaf att det är så mycket tyg som jag har betalat för.
    Ännu värre är att jag när jag klippte till julklänningen till dottern förut upptäckte att det skiljde 7cm från enasidan till den andra på tyget. Jag tycker gott att man kan kräva att tillklippningen är hyfsat rak, men att det skiljer närmare en dm är dåligt tycker jag. Nu resulterade detta i att jag inte kunde lägga ut mönstret som jag ville, utan fick ödsla tyg i onödan. Det är inte första gången som det är ojämnt klippt från denna säljare, fast oftast brukar det vara helt hackiga kanter istället för massa snett, det är nästan bättre, men det ser illa ut tycker jag.

    Dagens surbulle, det är jag

  • grynet80

    Har JNY haft det röd/svart husvagnstyget i interlock? Jag köpte i singlejersy och har ångrat mig . Tror nog att interlock är mer "mitt" tyg.
    Jag har farmer i grön single jersey om någon är sugen på att byta..

  • Mimmi 71
    Du och Jag ver2 skrev 2010-12-11 22:29:07 följande:
    tack =)
    Mimmi 71 skrev 2010-12-11 07:18:37 följande:
    Visst är det härligt med snabba leveranser

    Själv skickade jag iväg beställning till både Jny, MT och S&S förra söndagen och tom S&S-beställningen skall vara ivägskickad till mig. Härligt, för det är en del tyg som skall vara till julklappsbeställningar. Det blir till att sitta på kvällarna i nästa vecka.

     I helgen skall jag ladda batterierna efter den senaste tidens julmarknader, åka handla julklappar och knåpa på de bestälningar som jag redan har tyg till. Innan jul skall jag få klart 5 klännningar, 4 mössor, 2 byxor, 4 tröjor som är beställningar tillsammans med 3 kuddar och ett förkläde som jag själv skall ge bort i julklapp. Synd att sitta sysslolös
    Ah - tänk om alla leverantörer kunde vara snabba - hade beställt sockerblommor till min dotters dop (som var IDAG) - blommorn akommer väl på måndag....

    Jag ska också ta å ladda och sy nu en massa de två - ynka - veckorna som är kvar till jul! På min lista så står 11 mössor, 2 (el 4 har inte bestämt mig än...) förkläden, virka två pippimössor (varav ena påbörjad iaf), + en pippi halsduk. Tänkte brodera lite på lite handdukar att ge bort (till släkten) också.

    Sen så måste jag ta tag i och uppdatera döttrarnas garderober också!!!
    Åh, så trist med sockerblommorna!

    I min uppraddning så ingick ju inte mina egna sydda julklappar. De är dock inte så många, 2 par kuddar (en broderad och en i päls) till svägerskan och ett broderat förkläde till bror (han får även Mobergs kokbok "jagat och lagat").

    Sedan är jag i samma dilemma som dig, lillemans garderob behöver verkligen uppdateras. Det skall tas tag i i mellandagarna. Det skall bli så skoj att sy "till sig själv" igen.
    emptythorn skrev 2010-12-12 08:31:21 följande:
    Helt fantastiskt är det! I onsdags så beställde jag från JNY och SoS, fredag kom postis med paketet från JNY.
    Och nu gick jag in och sökte på mitt SoS paket, och se där posten har skickat ut brevavisering i fredags. Men det har ju förståss inte kommit till min låda så jag kunde hämta det, men på måndag... Jäkligt bra leveranstid! Speciellt så här i juletid, när man som sagt inte sitter sysslolös.

    Har ännu marknad i dag, och nästa helg. Det är på samma ställe så jag slipper packa ner och upp sakerna men försäljningen är inte bra överhuvudtaget, för nån av oss.
    S&S snabba leveranser är man ju ite bortskämd med, en trevlig överaskning.

    Trist med dåligt försäljning, jag håller tummarna för att det går bättre på kommande julmarknader. Själv har jag stått klart för i år och det känns skönt. Nu kan jag ägna mig åt julpyssel istället. I helgen har vi handlat julklappr, storstädat, åkt pulka, grillat korv på eldkorgen ute och sytt en hel del beställningar. En del nyttosaker blandat med lustfyllda upplevelser - mao en helskön helg.
  • emptythorn
    tinni78 skrev 2010-12-12 10:12:54 följande:
    Du vet att du inte behöver vänta på brevaviseringen om du har kollinumret, då är det bara att skriva upp det och ta med till utlämningsstället.
    Åhå, om jag nu hade vetat det.  Undra om man kan hämta ut paket på konsum (om det är dit den har kommit?) på söndagar?
    Mimmi 71 skrev 2010-12-12 16:37:24 följande:
    emptythorn skrev 2010-12-12 08:31:21 följande:
    Helt fantastiskt är det! I onsdags så beställde jag från JNY och SoS, fredag kom postis med paketet från JNY.
    Och nu gick jag in och sökte på mitt SoS paket, och se där posten har skickat ut brevavisering i fredags. Men det har ju förståss inte kommit till min låda så jag kunde hämta det, men på måndag... Jäkligt bra leveranstid! Speciellt så här i juletid, när man som sagt inte sitter sysslolös.

    Har ännu marknad i dag, och nästa helg. Det är på samma ställe så jag slipper packa ner och upp sakerna men försäljningen är inte bra överhuvudtaget, för nån av oss.
    S&S snabba leveranser är man ju ite bortskämd med, en trevlig överaskning.

    Trist med dåligt försäljning, jag håller tummarna för att det går bättre på kommande julmarknader. Själv har jag stått klart för i år och det känns skönt. Nu kan jag ägna mig åt julpyssel istället. I helgen har vi handlat julklappr, storstädat, åkt pulka, grillat korv på eldkorgen ute och sytt en hel del beställningar. En del nyttosaker blandat med lustfyllda upplevelser - mao en helskön helg.
    Men faktiskt så har det gått lite bättre idag! Riktigt roligt! Och än mer spännande att höra alla de som brukar titta på bloggen men är lite för lat för att skicka ett mail.
    Nu är det bara en marknadshelg kvar, tur att jag inte behöver sy upp mer till den, eller ja, en beställd mössa som hon skulle hämta nästa helg men det är ju inte mkt.
    Måste börja på julklapparna.
    Hur hinner ni alla? Jag tycker att ett heltidsjobb och hemmet slukar all tid, och när man väl gjort bort det så har jag ingen inspiration kvar om jag inte tvingar mig själv..
     
  • madebyinferno001

    precis lärt mig att sticka och har knåpat ihop inte mindra än två ullbyxor förutom ett gäng med åremössor till familjen har påbörjat en wrapfilt också som jag hoppas hinner bli klar innnan bebis tittar ut för jag vill hinna sy lite mer till bebis  men det är lite kämpigt att sitta vid maskinerna, mycket skönare att halvligga och sticka

    Ska ladda kameran så jag kan blåsa liv i bloggen också, vill ju gärna lägga till mina fina ullbyxor under en ny flik med stickat

  • Humleblomstern
    gewjyn skrev 2010-12-12 15:35:18 följande:
    Åh, jag är så sur på vissa tygförsäljares oförmåga att klippa till tygerna ordentligt. På tygerna jag fick hem efter syfestivalen var det väldigt snålt klippt och fattades i flera fall flera cm på 50-60cmbitarna jag köpte. Jag må vara snål, men tygerna är så pass dyra att jag inte vill betala för en dm extra för att vara säker på att få så mycket jag behöver. Krympmån får man ju räkna med, men innan jag har tvättat vill jag iaf att det är så mycket tyg som jag har betalat för.
    Ännu värre är att jag när jag klippte till julklänningen till dottern förut upptäckte att det skiljde 7cm från enasidan till den andra på tyget. Jag tycker gott att man kan kräva att tillklippningen är hyfsat rak, men att det skiljer närmare en dm är dåligt tycker jag. Nu resulterade detta i att jag inte kunde lägga ut mönstret som jag ville, utan fick ödsla tyg i onödan. Det är inte första gången som det är ojämnt klippt från denna säljare, fast oftast brukar det vara helt hackiga kanter istället för massa snett, det är nästan bättre, men det ser illa ut tycker jag.

    Dagens surbulle, det är jag
    Jag fick också med mig hackigt tyg från syfestivalen, gissar att det är inhandlat hos samma försäljare... Jag tycker att du skall klaga. Hos en annan försäljare (som inte var med på syfestivalen) fick jag ett tyg som var 42 cm på kortaste sidan och 48 på längsta. Jag hade beställt 50 cm. Jag klagade och fick nytt tyg (som var 55 cm) samt fick behålla det tyg jag först hade fått. Jag tycker inte att det är snålt av dig att kräva att du skall få det tyg du betalat för!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd