• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Ogabinne

    Jag tänkte ge mig på en lite större aplikation och behöver därför lite tillbehör för att göra den stabil och "proffsig". Sitter på sos och ska beställa annat just nu, finns där kanske något jag kan använda där så jag kan slå 2 flugor i en smäll? De heter ju inte samma som vi annars brukar använda oss av här i tråden.

  • Ogabinne

    Denna hittade jag på sos


    Hifix
    Särskilt lämplig för applikation, eftersom hifix häftar på båda sidorna.

    Kan den va som vliesofix?

  • Ogabinne

    Nu ser jag förresten att sos HAR vliesofix! Vilken ska man ta?

    En annan fråga! Det står att både vliesofixen och hifixen krymper 3% vid tvätt. Då måste ju applikationen bli skitful när man tvättar plagget för inte kan man förtvätta mellanlägget!

  • annbom
    gewjyn skrev 2010-12-14 08:57:59 följande:
    Hos den som klipper hackigt har jag inte fått för lite förut, bara fula kanter. Nu var det dock så snett klippt att det fattades flera cm i ena änden. I övrigt så fattades det genomgående ca 5cm på det jag köpte på syfestivalen, både hos JNY och Znok. Hos Mjuka Tyger, som då är den som klipper snett och hackigt stämde måtten på det övriga jag köpte, med någon cm till godo, så jag vill nog inte "hänga ut". Jag kan ha viss förståelse för att det är superstressigt på syfestivalen och att det missas ibland för att man inte hinner stå och kontrollmäta, men nu fattades det på nästan alla bitar jag köpte och då blev jag lite sur.
    Lite hackiga kanter spelar ingen roll för mig om jag bara fått tillräckligt med tyg sedan kanterna är borträknade. Det var säkert stressigt på festivalen, men det är ingen ursäkt för att de ger för lite tyg. Jag tycker att du ska kontakta dem. Jag har köpt av Znik tidigare och fick då 10 cm för mycket så efter tvätt var tyget så stort som jag beställde det
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Humleblomstern
    gewjyn skrev 2010-12-14 09:02:53 följande:
    Jag började min forumkarriär här och ville inte använda ett så privat nick som mitte efternamn på detta jätteforum, på SB känns det dock lite mer familjärt
    Humleblomstern: jag finns alltså på sb också och har där en flicka i rosa huvtröja som avatar, hänger mycket i sy och sticktrådarna
    Nu har jag sett dig! Vi har ju just diskuterat antika symaskiner, visst?
    Jag hängde mycket i den här tråden för några år sedan, men sen dummade min dator ihop sig totalt och kastade ut mig från vissa sidor, bla familjeliv och Tradera (nästan så att jag misstänker någon form av konspiration, hm...). Nu har jag en ny dator, så nu är jag tillbaka... Och hoppas på att få lika mycket syinspiration som jag fick när jag hängde här sist !
  • Humleblomstern
    Ogabinne skrev 2010-12-14 10:49:48 följande:
    Nu ser jag förresten att sos HAR vliesofix! Vilken ska man ta?

    En annan fråga! Det står att både vliesofixen och hifixen krymper 3% vid tvätt. Då måste ju applikationen bli skitful när man tvättar plagget för inte kan man förtvätta mellanlägget!
    Jag har inte märkt att det hänt något med applikationen efter tvätt på de jag gjort med vliesofix. Men det är ju liksom bara klister som blir kvar? Det borde väl ändå inte krympa, hmmm.
  • Floria

    Hej igen,

    tänkte höra med er om storleken på mellanrummet på tvillingnålarna. Jag har tänkt köpa en nu för att fixa de där tröjorna (har inte kommit längre än till tankestadiet än) men trots lite googlande så får jag inte riktigt kläm på när de olika bredderna passar. Självklart blir det lite olika utseende på t ex 4 mm oc h2,5, men när använder ni respektive nål? Kanske köper jag båda för att gardera mig

    I helgen fick jag hem lite nya tyger, så jag funderar på att slå på stort och låta det ena bli en klänning i tröjmodell, eller som en stortröja. Tror ni det skulle funka? Lite mer vidd bara men annars som en tröja fast lång. Vet att dottern hade mycket sådana kläder när hon var mindre, och det är ju så lekvänligt. Man kan ju kombinera med muddbyxor om man vill och med tights om man hellre vill det.


  • LumLumLum

    Bredd på tvillingnål är ju en smaksak. Jag brukar mest använda 4mm.

  • Fiffa5
    Floria skrev 2010-12-14 12:53:10 följande:
    Hej igen,

    tänkte höra med er om storleken på mellanrummet på tvillingnålarna. Jag har tänkt köpa en nu för att fixa de där tröjorna (har inte kommit längre än till tankestadiet än) men trots lite googlande så får jag inte riktigt kläm på när de olika bredderna passar. Självklart blir det lite olika utseende på t ex 4 mm oc h2,5, men när använder ni respektive nål? Kanske köper jag båda för att gardera mig

    I helgen fick jag hem lite nya tyger, så jag funderar på att slå på stort och låta det ena bli en klänning i tröjmodell, eller som en stortröja. Tror ni det skulle funka? Lite mer vidd bara men annars som en tröja fast lång. Vet att dottern hade mycket sådana kläder när hon var mindre, och det är ju så lekvänligt. Man kan ju kombinera med muddbyxor om man vill och med tights om man hellre vill det.
    Jag har bara använt 4mm !
  • Mimmi 71

    På trikå så tycker jag 4 mm är allra bäst, den smalar har en förmåga att dra ihop tyget även om man justerar trådspänningen. Tror att 4 mm är allra vanligast på köpeplagg vad det gäller trikå. På vävda tyger så kan jag tycka att den smalare varianten är rätt snygg.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd