• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • sarahl

    jag fick hem ett jättefint velourtyg från miniskunk idag, brunt o oranget! så fort jag öppnade paketet så tänkte jag det här skall bli ett par hängselbyxor typ såna som blomma åker vagn gör, de med dragkedja fram.

    Tips på vart jag hittar mönster på det?

  • klara07
    sarahl skrev 2011-01-11 07:55:52 följande:
    jag satt o skulle beställa på MT men jag tog inte så mycket, jag blir bara så irriterad på att man måste beställa de där hela metrarna! riktigt illa! (jag tror faktiskt det är en kupp av henne, för det verkar aldrig lösa sig ju)
    Precis det funderade jag också på igår, det tar verkligen väldigt lång tid för MT att lösa problemet.

    Skippade också "rean" pga att man måste köpa metervis.
  • LumLumLum

    Så underbart det är med ren lustsömnad. Har så många borden på min lista att lite av syglädjen förtas. Så idag lät jag mig ryckas med och sydde upp en kjol. Kjolar behövs verkligen inte här, men jag ritade upp ett nytt mönster på fm och var ju bara tvungen att testa det. En söt liten somrig historia i vitt och blått. Och det var sååå kul!

  • annbom
    Du och Jag ver2 skrev 2011-01-11 10:40:36 följande:
    beror inte det på vilket tyg man betsäller? Velouren väger ju tex mer! Så 5m velour väger ju mer än 5 m interlock
    Fast jag skulle bara beställa interlock
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Ogabinne
    sarahl skrev 2011-01-11 15:04:03 följande:
    jag fick hem ett jättefint velourtyg från miniskunk idag, brunt o oranget! så fort jag öppnade paketet så tänkte jag det här skall bli ett par hängselbyxor typ såna som blomma åker vagn gör, de med dragkedja fram.

    Tips på vart jag hittar mönster på det?
    Det mönstret finns i en av de relativt nyare Ottobre tidningarna. Vill du att jag kollar vilket nummer?
  • Ogabinne
    LumLumLum skrev 2011-01-11 15:52:53 följande:
    Så underbart det är med ren lustsömnad. Har så många borden på min lista att lite av syglädjen förtas. Så idag lät jag mig ryckas med och sydde upp en kjol. Kjolar behövs verkligen inte här, men jag ritade upp ett nytt mönster på fm och var ju bara tvungen att testa det. En söt liten somrig historia i vitt och blått. Och det var sååå kul!
    Vad roligt! Man måste unna sig lite impulssömnad emellanåt annars försvinner orsaken till varför man började sy från första början. Förut lät jag alla måsten gå före det jag själv kanske ville sy vilket resulterade i att all syglädje försvann till slut och varje gång jag såg maskinen inne i hörnan ville jag bara kräkas, ville inte se eländet. Jag rörde den inte på ett år efter det. Sedan kom syglädjen tillbaka och nu varvar jag måsten med glädjesömnad utan att ha dåligt samvete för att jag syr något till mig själv eller mina barn när någon annans plagg väntar. Man måste, annars är det ju ingen mening att sy alls.
  • yrväder
    ZyzterZäta skrev 2011-01-11 17:17:20 följande:
    Rockat var det man sa!
    Hoppar in här igen som gumman i lådan.
    Jag har ett gäng Ottobre-tidningar i garderoben. De tar plats så att säga.

    Maila mig om ni vill "adoptera" dem: [email protected]

    Yrväder: Har mailat dig om tröj- och mössbeställningen
    Såg det, har svarat
  • sarahl
    Ogabinne skrev 2011-01-11 17:01:05 följande:
    Det mönstret finns i en av de relativt nyare Ottobre tidningarna. Vill du att jag kollar vilket nummer?
    oh ja det får du gärna göra!
  • Ogabinne
    sarahl skrev 2011-01-11 17:23:00 följande:
    oh ja det får du gärna göra!
    Nummer 6/2009
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd