• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • plura

    Ja håller med -var hittar man bra limefärg på tråd och även mossgrön (eller olivgrön) tycker även att det kan vara krångligt med gula nyanser.
    Kan det vara så att just gult och grönt är svåra att matcha med "missmatch"? 

  • Du och Jag ver2
    yrväder skrev 2011-01-26 10:57:45 följande:
    ojdå jaja, isåfall har jag nog precis slängt lite pengar i sjön....beställde ett helt gäng trådar från bibbi för ett tag sen med syftet att leta reda på dom färger jag använder ofta till OL, så jag slipper köpa snordyra rullar från gutermans.
    Turkos, kaninorange och lime som passar ex mjuka tygers lime fordon hittade jag där.

    Men olivgrön hade hon inte rätt färg, inte heller lila och lime som matchar stoff och stils mudd.

    Pratade med stoff och stil för länge sen och enligt dom ska nr 54092 (mörkare) och nr 55026 (ljusare) passa deras limegröna mudd. Så, jag beställde dom, och ett gäng som förhoppningsvis är nåt åt det olivgröna hållet, samt några olika lila.

    Aja, får se vad det blir. Beställde iaf lite mer tryckknappar samt lite mudd. Konstigt dock att deras tryckknappar i 50-pack är så mycket lättare än dom i 500-pack. Beställer man bara tryckknappar, 10 st 50-pack (dvs 500 totalt) så kommer man under 0.5kg gränsen på frakten, men beställer man 1 st 500-pack så kommer man över
    Oh, kan du inet säga till och göra ett utlåtande när du fått dem!? Det är sos mudd jag också vill matcha nämligen!!
  • Du och Jag ver2
    grynet80 skrev 2011-01-26 11:39:44 följande:
    kokalal.blogspot.com/2008/09/sy-kantband-i-tr... 
    Kokalal´s förklaring hur man syr kantband .

    Du och jag, du får gärna göra en och förklara hur du gör .
    Ah, ja, men den har jag ju sett förut!

    Jag vill inte ha den "råa" kanten på baksidan - så jag brukar vika in baksidan med. Nu har jag inte tiden just nu å visa hur (ta kort å så) , men kan försöka beskriva ändå!

    Gör jag med vanlig symaskin så stickar jag först fast kantbandet - men på avigan först (lika som kokalal gör, fast hon stickar fast från framsidan), sen viker jag över till framsidan, viker in sömsmånen, nålar och syr med enkel eller tvillingnål därifrån!

    Annars så gör jag som kokalal men syr med coversömmen (på covermaskinen) å ser då till att kantbandet hamnarnästan kant i kant med yttersta sömmen på kantbandet - så man slipper klippa efteråt.
  • zaliz

    Symässan som är här i Västerås 5-6/2, är den något att gå på?

  • yrväder

    Sos hade förut 49 kr i frakt oavsett mängd så länge man betalade med kort. Nu har dom 49 kr upp till 0,5kg och 69 kr om det är över halvkilot. Kortkravet gäller på båda.

  • grynet80
    Du och Jag ver2 skrev 2011-01-26 12:32:51 följande:
    Ah, ja, men den har jag ju sett förut!

    Jag vill inte ha den "råa" kanten på baksidan - så jag brukar vika in baksidan med. Nu har jag inte tiden just nu å visa hur (ta kort å så) , men kan försöka beskriva ändå!

    Gör jag med vanlig symaskin så stickar jag först fast kantbandet - men på avigan först (lika som kokalal gör, fast hon stickar fast från framsidan), sen viker jag över till framsidan, viker in sömsmånen, nålar och syr med enkel eller tvillingnål därifrån!

    Annars så gör jag som kokalal men syr med coversömmen (på covermaskinen) å ser då till att kantbandet hamnarnästan kant i kant med yttersta sömmen på kantbandet - så man slipper klippa efteråt.
    Aha! Jag har gjort som en blandning, kokalal´s framsida och som du gör på baksidan, gillar inte haller det "råa".

    Ska också passa på att berömma alla fina alster, tinni tröjan satt som en smäck!
  • gewjyn
    yrväder skrev 2011-01-26 12:43:12 följande:
    Sos hade förut 49 kr i frakt oavsett mängd så länge man betalade med kort. Nu har dom 49 kr upp till 0,5kg och 69 kr om det är över halvkilot. Kortkravet gäller på båda.
    Aha! Fast under 0,5kg kommer man ju aldrig...
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd