• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • GOBLIgobli
    Och just det, canvas är ett kanontyg till väskor och en tjockare canvas klarar sig utan vlisse. Sen beror det såklart på hur stel väska man vill ha.
    MenÅÅÅ...
  • tinni78

    Nu vet jag vilka färger jag vill ha på väskan, blir det för tjockt med dubbelt solstolstyg? Frida: Hade du mellanlägg när du använde solstolstyget? Var det svårt med passpoalerna?


  • Floria

    Frida: tyckte också det var en superfin väska!

    Jag har sytt en bebisklänning idag, och blev faktiskt nöjd. Jag lyckades få till både ärmhål och "huvudhål" med tvillingnålen så det ser riktigt proffsigt ut trots att jag bara sytt med tvillingnål en gång förut. Jag tog sweatshirt-klänningsmönstret från från Meedo.. vad sjutton är det hon heter nu igen, i alla fall, den där boken, men tog bort ärmarna. Rynket var inte så lätt för mig som nybörjare, så vill jag ha det så jag blir nöjd så måste jag sprätta en liten del av sömmen och rynka till två cm som tyvärr hamnade på framsidan.

    Jag ska ge klänningen till en kompis som blev kär i tyget (det brun/oranga elefanttyget från Stoff&stil) så jag hoppas hon blir nöjd.

    Morticia: tusen tack för hjälpen! Jag ska starta en prenumeration tänkte jag, men det får vänta tills månadens räkningar är betalda, så kan jag sy hängselklänningen sen.


  • Mimmi 71

    Vilken fin väska Frida! Du får mig verkligen inspirerad, jag har pratat om att sy väska i flera år men aldrig kommit till skott.

    Idag är andra dagen hemma sjuk med magsjuka, igår var det sängläge mest hela dagen (fick sytt ett par muddisar och en t-shirt till lilleman på kvällen), men kanske kan jag orka sy lite mer idag. På min "att-göra-lista" finns att göra klart vår/sommarkollektionen (1 par muddisar, 3 t-shirtar och en klänning), en velourtunika till mig själv (köpte mönster på Syfestivalen) och nu även en väska (skall det vara så svårt att ta tag i detta?)

  • virre80


    Snygg väska frida och tack för tipset om tygval :) 

    Jag har snöat in lite på gosedjur, till barnens stora glädje :)

    Här är Ture
  • Mimmi 71

    Åh vad fin, Virre. Vad mycket avancerat alla syr, själv har jag snöat in på beprövade modeller som går lätt/snabbt att sy. Igår fick i och för sig muddisarna fickor enligt lillemans önskemål, men hur svårt är det?

    Nu är det nog dags för en tunika till mig själv Skall rita av mönstret och klippa tyg till att börja med.

  • Fiffa5
    tinni78 skrev 2011-02-21 22:37:29 följande:
    Nu vet jag vilka färger jag vill ha på väskan, blir det för tjockt med dubbelt solstolstyg? Frida: Hade du mellanlägg när du använde solstolstyget? Var det svårt med passpoalerna?
    Jag fodrade bara med ett tunt bomullstyg, det är mycket lättare att sy i, men innerväskan blir ju lite sladdrig förstås. Det borde ju gå att använda solstolstyg till det också tycker jag.

    Passpoalerna var inte svåra, men det var första gången jag sydde såna så helt perfekt blev det inte.. Jag har en speciell pressarfot till min symaskin till det så det vara bara att köra!
  • Fiffa5
    virre80 skrev 2011-02-22 07:14:13 följande:

     


    Snygg väska frida och tack för tipset om tygval :) 

    Jag har snöat in lite på gosedjur, till barnens stora glädje :)

    Här är Ture
    Söt liten Ture!! 
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd