• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 21 Mar 11:49
    19943 visningar
    39 svar
    39
    19943

    Någon som kan något om Socialen och deras lägenheter o regler?

    Jag vet inte vad jag ska göra, jag är gravid och väntar mitt o sambons barn i början av juni.

    Nu är de så här, pga betalningsamn o att båda två är sjukskrivna så bor vi i en sk social lägenhet, en etta på 22kvm (toa inräknad)

    Min sambo hade den när vi träffades, enligt socialen så får bara en vuxen bo i den o de är ju rätt!

    Vi har gjort allt nu i över två år för att hitta en lägenhet, men vi får ingen pga betalningsam o att vi inte har fast arbete.

    Vi ansökte hos socialen nu att vi ville byta upp oss i lägenhet storlek, fick beslutet förra veckan om att de blev avslag och att min sambo riskerade att förlora sitt sociala kontrakt.

    Hit hör de konstiga, han riskerar att bli av med sitt kontrakt då socialen själv inte betalt hyra till sej själv!

    O sen stog de i brevet att vi inte gjort tillräckligt för att förbättra våran sitvation, hur fn ska vi kunna göra de när båda e sjukskrivna?

    Sen står de i socialens stadgar att om man redan har kontrakt via socialen så kan man få byta upp sig el ner sig i storlek på lägenhet.
    Men detta verkar inte gälla oss.

    Jag vet inte vad jag ska göra, vi får inte ens plats med barnvagn i lägenheten o ev riskerar att bli av med lägenheten, då står vi på gatan?!?!

    De komiska till de hela är att vi testat nå socialen hela veckan för att endel saker i beslutet stämmer inte, men dom går vist inte få tag på helt plötsligt, trotts mail, telefon samtal och att vi lämnat på telefon svararen, så behagar dom inte svara el ringa upp..

    Är det någon här inne som kan något om Socialens regler o ev vad man kan göra?

  • Svar på tråden Någon som kan något om Socialen och deras lägenheter o regler?
  • saltab­andite­n
    Äldre 21 Mar 13:39
    #1

    I min kommun har soc inga lägenheter alls whatsoever.
    I de kommuner där soc trtots allt har det betalar de inte hyran till sig själv, de betalar till hyresvärden. Soc äger inte fastigheten direkt utan har skrivit kontrakt med fastighetsägaren.
    Hur sedan hyresbetalningarna går till kan säkert vara olika men om det är så att din pojkvän ska ha betalat direkt till hyresvärden och struntat i det är det självklart att han riskerar att bli av med kontraktet.

    Jag kan på sätt och vis förstå hur de resonerat. Enligt kontraktet ska han bo själv, vilket inte har skett(?)
    Ni väljer att skaffa barn och på så sätt förvärra situationen. Det sunda hade varit att först ordna eget boende utan soc inblandning och först därefter fundera på barn. Det är ju sådant man måste fundera på innan...

    Naturligtvis ska soc kunna förklara för er, så fortsätt att ringa och maila och under tiden bör ni göra allt för att hitta annat boende på egen hand. Tex 2:a hands lägenheter osv...

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 14:02
    #2

    Vi bor i sthlm, o det är komunen som äger lägenheterna,(socialtjänsten själv som köpt lägenheterna,) och min sambo lämnar hyres avierna direkt till soc så dom betalar, vi får inga pengar alls för hyran utan de sköter dom själva, en jäkla historia.

    Sen att jag blev med barn va inte planerat eller något, o sen att jag inte kunde göra abort va pga att de gått för långt i graviditeten!

    Sen står de inte i kontraktet att han ska bo ensam heller! Å vad ska han göra då låta mig bo på gatan, då han räddade mig från mitt x som misshandlade o våldtog mig?
    Ska han bara strunta i de när han blev kär i mig?

    Vi har gjort o gör allt för att hitta lägenhet själv. men 2hand är nästan svårare att få än förstahnads kontrakt. o har man betal anm som vi har så får man ingen lägenhet hur snäll o go man än är!

    Ingen av oss har betalnings anm på hyror el nå.. Jag har en skuld sedan 17år, som gör så jag inte kan få lägenhet själv. å då man inte har jobb heller så blir de inte lättare! Jag är sjukskriven sedan 3år tillbaka o min sambo sedan 6år tillbaka.

  • saltab­andite­n
    Äldre 21 Mar 15:24
    #3

    Men varför skyddade ni dig inte från graviditeter när läget är som det är???

    Hur var det där med att bara få bo en i lägenheten som du skrev i TS, och nu att det inte står i kontraktet. Är det så att han har en överenskommelse med soc att bo själv?

    Det din kille skulle ha gjort var att följa överenskommelsen(?) med soc och fortsatt bo ensam och du skulle aktivt ha sökt egen lägenhet redan från början för 2 år(?) sedan, tex via soc om läget var så allvarligt. Alltså att ni bägge tog ansvar för den uppkomna situationen då när du flydde.

    Hur är det med vänner, era föräldrar, kanske ni måste fundera på att splitta på er och flytta hem igen. Det skulle kunna vara ett alternativ.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 16:19
    #4
    saltabanditen skrev 2010-03-21 15:24:10 följande:
    Men varför skyddade ni dig inte från graviditeter när läget är som det är???Hur var det där med att bara få bo en i lägenheten som du skrev i TS, och nu att det inte står i kontraktet. Är det så att han har en överenskommelse med soc att bo själv?Det din kille skulle ha gjort var att följa överenskommelsen(?) med soc och fortsatt bo ensam och du skulle aktivt ha sökt egen lägenhet redan från början för 2 år(?) sedan, tex via soc om läget var så allvarligt. Alltså att ni bägge tog ansvar för den uppkomna situationen då när du flydde.Hur är det med vänner, era föräldrar, kanske ni måste fundera på att splitta på er och flytta hem igen. Det skulle kunna vara ett alternativ.
    JAg har gått på p-spruta hela tiden, så vi har skyddat oss, utan att de blivit ett enda undan tag!

    Enligt socialens normer så får man enbart bo en person i en etta, annars får man byta upp sig(blev kanske lite krångligt i förklaringen sorry)

    Jag har sökt aktivt efter en lägenhet i över 5år. men får ingen, socialen vill att jag flyttar tillbaka till min hemkommun, men va ska jag göra där? umgås med folket jag strykt ur mitt liv för att reda upp mitt liv?

    Ingen av oss har något att flytta hem till längre, jag har bott i sthlm i över 3år nu, min sambo i över 8 år,. han är desutom vuxen 32år och jag är 25!

    Ska vi sära på oss nu när det är knappt tre månader tills bebisen kommer?

    Sorry men fattar inte riktigt hur du menar o tänker..

    Jag vill inte splitta på min familj pga socialen, att dom gör livet surt för oss.

    Jag kommer från en familj med drogmissbruk o enbart problem, jag blev misshandlad av min mamma o min far är död.

    Jag träffade en kille sedan 8år tillbaka som misshandlade mig grovt och jag tog mig inte därifrån, då han höll i pengar mm.

    Sen för två år sedan träffade jag min nuvarande sambo, och flyttade hit över 70mil från mitt x.  Min sambo skyddar mig dagligen mot hot mm från min familj o mitt x.

    Socialen vet om mitt tidigare liv men bryr sig inte, utan tycker att jag kan flytta tillbaka dit om denna lägenhet inte duger, men i brevet som kom i veckan stod de lite annat bla att min sambo ev skulle mista sin lägenhet o att vi skulle hamna på gatan, vi kan dok överklaga men de kommer ju inte hjälpa.

    Vist jag kan axeptera läget om vi enbart få bo kvar i denna lägenhet iaf, då får man prioritera bort saker till barnet.

    Som läget ser ut nu så vet jag inte in el ut, jag har enbart kunnat skaffa lite barnkläder då jag är berädd att bo på gatan igen...
  • jessil­undgre­n
    Äldre 21 Mar 16:27
    #5

    det är klart ni riskerar att åka ut då ni inte tillsammans sökt en genemsamt kontrakt på en genemsam lägenhet.

    Ni bor i hans 1 där han ska bo själv enligt överenskommelsen.
    Vill amn bli sambo måste man ändra detta hos dom, dvs tillsammans gå dit och söka.

    Ingen kan ställa ut er på gatan om ni följer regler som finns

  • Äldre 21 Mar 16:29
    #6
    Anonym (Ledsen) skrev 2010-03-21 16:19:05 följande:
    JAg har gått på p-spruta hela tiden, så vi har skyddat oss, utan att de blivit ett enda undan tag!Enligt socialens normer så får man enbart bo en person i en etta, annars får man byta upp sig(blev kanske lite krångligt i förklaringen sorry)Jag har sökt aktivt efter en lägenhet i över 5år. men får ingen, socialen vill att jag flyttar tillbaka till min hemkommun, men va ska jag göra där? umgås med folket jag strykt ur mitt liv för att reda upp mitt liv? Ingen av oss har något att flytta hem till längre, jag har bott i sthlm i över 3år nu, min sambo i över 8 år,. han är desutom vuxen 32år och jag är 25!Ska vi sära på oss nu när det är knappt tre månader tills bebisen kommer? Sorry men fattar inte riktigt hur du menar o tänker.. Jag vill inte splitta på min familj pga socialen, att dom gör livet surt för oss.Jag kommer från en familj med drogmissbruk o enbart problem, jag blev misshandlad av min mamma o min far är död. Jag träffade en kille sedan 8år tillbaka som misshandlade mig grovt och jag tog mig inte därifrån, då han höll i pengar mm.Sen för två år sedan träffade jag min nuvarande sambo, och flyttade hit över 70mil från mitt x.  Min sambo skyddar mig dagligen mot hot mm från min familj o mitt x.Socialen vet om mitt tidigare liv men bryr sig inte, utan tycker att jag kan flytta tillbaka dit om denna lägenhet inte duger, men i brevet som kom i veckan stod de lite annat bla att min sambo ev skulle mista sin lägenhet o att vi skulle hamna på gatan, vi kan dok överklaga men de kommer ju inte hjälpa.Vist jag kan axeptera läget om vi enbart få bo kvar i denna lägenhet iaf, då får man prioritera bort saker till barnet. Som läget ser ut nu så vet jag inte in el ut, jag har enbart kunnat skaffa lite barnkläder då jag är berädd att bo på gatan igen...
    Det finns andra kommuner än din hemkommun.

    Det som hindrar att man får lägenhet är hyresrelaterade betalningsanmärkningar
  • saltab­andite­n
    Äldre 21 Mar 17:13
    #7
    MickeN1973 skrev 2010-03-21 16:29:37 följande:
    Det finns andra kommuner än din hemkommun.Det som hindrar att man får lägenhet är hyresrelaterade betalningsanmärkningar
    Det skiljer säkert men det är vanligare vad jag har hört iallafall att man inte får ha betalningsanmärkningar öht, fast inkomst osv.
    Det är ett väkänt problem så att TS har stora svårigheter betvivlar jag inte alls.

    #TS
    Då förstår jag bättre med normer och lägenheten...

    Om du riskerar att ställas på gatan kan det vara ett alternativ att ni särar på er ett tag, Surt, ja, men ändå bättre än att inte ha någon bostad alls, ellerhur?
    Det handlar alltså inte om vad du vill utan vad som är nödvändigt.

    Jag ser faktiskt inte att soc gör livet svårt för er utan att ni fattar fatala beslut som leder till ödesdigra konsekvenser.  Tex har ni haft flera år på er att ansöka om större lägenhet...

    Har du hört efter med din övriga släkt? Andra vänner?
    Ni måste vara aktiva och inte förvänta er att soc eller bostadsköerna löser allt...
    Och vara beredd på lösningar som kanske inte alls motsvarar det du vill...
    Och MickeN1973 gav ett utmärkt förslag, andra kommuner runt om i Sverige har ni hört efter där? Ni har varit sjukskrivna så länge 3 rep 6 år, handlar det då inte om sjukpension? Trodde man inte kunde vara sjukskriven så länge med dagens regler. I så fall är ni inte bundna till nuvarande kommun pga arbeten...
  • Alexan­dra84
    Äldre 21 Mar 17:21
    #8

    För det första så skulle jag överklaga deras beslut. Det låter verkligen inte roligt, och det känns struligt. Men det är inte så farlig.

    Sen funderar jag lite på det här med lägenheter. Har ni ingen inkomst eller har ni något? För om ni är sjukskrivna och får sjukpenning så bidrar ni ju med pengar,
    Har ni provat att söka er till privata hyresvärdar? Har ni kollat i grann komuner?
    Finns det ingen i ert liv som kan ställa upp som borgenär? För har man det så brukar det gå mycket lättare att få kontakt. Sen när ni hittat en lägenhet så sök bostadsbidrag.


  • Äldre 21 Mar 17:32
    #9
    saltabanditen skrev 2010-03-21 17:13:44 följande:
    Det skiljer säkert men det är vanligare vad jag har hört iallafall att man inte får ha betalningsanmärkningar öht, fast inkomst osv. Det är ett väkänt problem så att TS har stora svårigheter betvivlar jag inte alls.#TSDå förstår jag bättre med normer och lägenheten...Om du riskerar att ställas på gatan kan det vara ett alternativ att ni särar på er ett tag, Surt, ja, men ändå bättre än att inte ha någon bostad alls, ellerhur?Det handlar alltså inte om vad du vill utan vad som är nödvändigt.Jag ser faktiskt inte att soc gör livet svårt för er utan att ni fattar fatala beslut som leder till ödesdigra konsekvenser.  Tex har ni haft flera år på er att ansöka om större lägenhet...Har du hört efter med din övriga släkt? Andra vänner?Ni måste vara aktiva och inte förvänta er att soc eller bostadsköerna löser allt...Och vara beredd på lösningar som kanske inte alls motsvarar det du vill...Och MickeN1973 gav ett utmärkt förslag, andra kommuner runt om i Sverige har ni hört efter där? Ni har varit sjukskrivna så länge 3 rep 6 år, handlar det då inte om sjukpension? Trodde man inte kunde vara sjukskriven så länge med dagens regler. I så fall är ni inte bundna till nuvarande kommun pga arbeten...
    Nu är det ju så många som inte har fast jobb, och betalningsanmärkningar är ju inget ovanligt.

    Jag tror att om man är ordentlig och skötsam, och har betalningsanmärkningar då kan man få lägenhet.

    Medans om man har socialaproblem och har betalningsanmärkningar då blir det genast svårare.

     
  • Anonym
    Äldre 21 Mar 18:13
    #10

    Och ni har inte uppgett att ni varit sambo under hela den här tiden? Och han har försörjningsstöd? Då är det inte så konstigt att han inte får hyran betalad. Han har förmodligen inte rätt till kostnaden eftersom ni inte varit uppriktiga.
    Det ni kan göra är att kolla igenom beslutet där man tex avslagit hyran och överklaga det. Ni har uppenbarligen inte förstått hur det funkar så ni behöver kanske få hjälp av någon.

Svar på tråden Någon som kan något om Socialen och deras lägenheter o regler?