• Anonym (Ledsen)

    Någon som kan något om Socialen och deras lägenheter o regler?

    Jag vet inte vad jag ska göra, jag är gravid och väntar mitt o sambons barn i början av juni.

    Nu är de så här, pga betalningsamn o att båda två är sjukskrivna så bor vi i en sk social lägenhet, en etta på 22kvm (toa inräknad)

    Min sambo hade den när vi träffades, enligt socialen så får bara en vuxen bo i den o de är ju rätt!

    Vi har gjort allt nu i över två år för att hitta en lägenhet, men vi får ingen pga betalningsam o att vi inte har fast arbete.

    Vi ansökte hos socialen nu att vi ville byta upp oss i lägenhet storlek, fick beslutet förra veckan om att de blev avslag och att min sambo riskerade att förlora sitt sociala kontrakt.

    Hit hör de konstiga, han riskerar att bli av med sitt kontrakt då socialen själv inte betalt hyra till sej själv!

    O sen stog de i brevet att vi inte gjort tillräckligt för att förbättra våran sitvation, hur fn ska vi kunna göra de när båda e sjukskrivna?

    Sen står de i socialens stadgar att om man redan har kontrakt via socialen så kan man få byta upp sig el ner sig i storlek på lägenhet.
    Men detta verkar inte gälla oss.

    Jag vet inte vad jag ska göra, vi får inte ens plats med barnvagn i lägenheten o ev riskerar att bli av med lägenheten, då står vi på gatan?!?!

    De komiska till de hela är att vi testat nå socialen hela veckan för att endel saker i beslutet stämmer inte, men dom går vist inte få tag på helt plötsligt, trotts mail, telefon samtal och att vi lämnat på telefon svararen, så behagar dom inte svara el ringa upp..

    Är det någon här inne som kan något om Socialens regler o ev vad man kan göra?

  • Svar på tråden Någon som kan något om Socialen och deras lägenheter o regler?
  • saltabanditen
    MickeN1973 skrev 2010-03-21 17:32:31 följande:
    Nu är det ju så många som inte har fast jobb, och betalningsanmärkningar är ju inget ovanligt.Jag tror att om man är ordentlig och skötsam, och har betalningsanmärkningar då kan man få lägenhet.Medans om man har socialaproblem och har betalningsanmärkningar då blir det genast svårare. 
    Det är ett välkänt faktum att många hyresvärdar har fast anställning, viss inkomstnivå (soc räknas inte) och inga betalningsanmärkningar som kriterier.
    Både här och i några andra kommuner jag känner till har de kommunala bolagen det.

    Det är rätt omdiskuterat bla i medierna att det slår ut människor...
  • Anonym (Ledsen)

    Ursekta att jag inte svarat mycket som hänt!

    Socialen har vetat om att vi är sambo och har axpeterat de, men just nu gör dom allt för att ställa till de för oss.

    Sen man kan va sjukskriven så länge o vi får socialbidrag ist för f-kassa då vi är nollade där.

    Idagsläget ser inget vidare ut, då dom stängt av vårat bidrag oxå helt utan anledning.

    Vi har tittat grannkommuner och allt runt om, men inga possetiva svar.

    O nej den enda jag känner som är villig att hjälpa har tyvär för låg ekonomi då hon är sjukpantionär, men har inga betalamn, sen har jag ingen släckt eller något.

    Just nu har jag större problem än lägenheten då jag funderar hur jag ska få mat så barnet växer i magen.

    Socialen har godkänt att vi bottihop i över ett år och har aldrig haft problem förens nu, då vi ansökte om större lägenhet tillsammans.

  • Anonym

    kan inte förstå hur man skaffar barn, när båda är arbetslösa och har betalningsanmärkningar?. Kanske bättre att ordan upp ert liv innan ni sätter ett nytt i värlen för uppenbarligen kan ni inte ta hand om er själva ens. Tror inte soc kommer hjälpa er om ni har tur kan ni kanske få med tanke på att ni har ett barn på väg.

  • Anonym

    BLIR så arg när jag läser detta!. det låter som om du förlitar dig på att alla andra ska hjälpa dig. Hur kan man ens sätta ett barn till världen i en sån sitts som ni sitter i?. Hur ska ni ens ha råd med ett barn om ni inte ens kan ha mat på bordet. Tänk lite.

  • Nallepuhmamma

    Alltså varför skaffar ni barn när eran sits är som den är?
    Hur bra är det för ett barn att komma till i er sits?
    Vet äns soc att ni väntar barn?
    Tänker ni inte på barnets framtid osv?
    Kommer ni kunna ha råd och kunna ta hand om barnet?
    Kanske soc placerar ut barnet på familjehem sen.
    Även det har ju skett många ggr.

  • MariaKsk88

    Men läs hela tråden för i helvete, de skyddade sig, hon blev gravid i alla fall och det var för sent för att göra abort! SHIT HAPPENS! Vad ska hon göra, framkalla ett missfall själv kanske?! Kan folk sluta döma andra hela jävla tiden?! Blir så sjukt förbannad!!!

  • Maddex
    MariaKsk88 skrev 2010-03-26 17:40:58 följande:
    Men läs hela tråden för i helvete, de skyddade sig, hon blev gravid i alla fall och det var för sent för att göra abort! SHIT HAPPENS! Vad ska hon göra, framkalla ett missfall själv kanske?! Kan folk sluta döma andra hela jävla tiden?! Blir så sjukt förbannad!!!
    ja har tagit p-spruta och det tar upp mot 1½ år innan man blir gravid, den är väldigt effektiv preventivmedel. Shit happens! så resonerar allt för många, kanske därför det finns sånt som kallas barnhem, vilket inte hade funnits om folk skyddade sig.
  • Manchester
    MickeN1973 skrev 2010-03-21 17:32:31 följande:
    Nu är det ju så många som inte har fast jobb, och betalningsanmärkningar är ju inget ovanligt.Jag tror att om man är ordentlig och skötsam, och har betalningsanmärkningar då kan man få lägenhet.Medans om man har socialaproblem och har betalningsanmärkningar då blir det genast svårare. 
    Om det handlar om kommuner där det finns gott om lägenheter så kan kanske den som alltid betalat hyran punktligt, men har missat en betalning på ett sms-lån, få kontrakt. Men här handlar det om Stockholm. Det är inte självklart ens för folk utan betalningsanmärkningar och med fast inkomst att få lägenhet i Stockholm. I den förort till Stockholm där jag själv bor är det några års kö för att få en trea. Vill man ha en större lägenhet kan det krävas över tio år i kö. Då är det kanske inte så konstigt att fastighetsägare väljer de säkraste hyresgästerna. De vet ju att inga lägenheter kommer att stå tomma för att de säger nej till någon. TS och hennes kille är inte sådana säkra hyresgäster. Tvärtom. De kan inte ens försärja sig själva och ska nu ha barn dessutom.
  • Manchester

    De flesta grannkommuner till Stockholm har en likartad situation när det gäller bostäder, dvs långa bostadsköer. Sociala myndigheter har inga, eller väldigt få, lägenheter att förmedla. Om de har några går dessa rimligen till familjer som redan bor i kommunen. Ska ni ha en chans att hitta bostad får ni nog söka er utanför stockholmsområdet. Ingen av er har jobb och alltså borde det vara enkelt för er att flytta. Se vilka möjligheter som finns i Smålands inland eller en bit norrut. Kanske behöver ni inte ta er längre bort än till de mindre kommunerna i exempelvis Östergötland eller Närke. Men i Stockholm kan ni nog tyvärr glömma att få en lägenhet i er situation.

    Hur ser era möjligheter ut att kunna jobba igen på lite sikt? Om ni kan visa på någorlunda stora chanser så lär det bli något lättare även att få bostad. För mig låter det märkligt att man kan gå sjukskriven så länge som sex respektive tre år, utan att ens kunna klara en enklare praktikplats eller deltidsjobb. Med tanke på vad som krävs för att bli sjukskriven länge numera så undrar jag hur ni ska kunna ta hand om ett barn.


    Det första ni måste göra är att kontakta socialen. De har all rätt att dra in ert bidrag om ni inte följt deras regler. Du säger att de vetat om att du bor hos din kille. Men är det säkert att de uppfattat det som ett permanent boende? De kanske trott att du fått bo hos honom ett tag tills din situation rett upp sig? När ni nu väntar barn tillsammans ser de att du tänker bli kvar och då kan de inte se mellan fingrarna längre. Däremot lär de inte låta er svälta. Det finns nödhjälp att få. Då får ni hjälp med mat, men inte just något annat. Det kanske kan funka för er en kort tid, medan ni tittar på andra möjligheter. Kanske kan ni även få någon form av hjälp av kyrkan? Det är möjligt att de kan bidra med lite barnkläder eller annat ni behöver.

    Jag förstår att er sits är jobbig, men det finns tyvärr inga regler som automatiskt ger er rätt till en bostad bara för att ni ska få barn. I städer med bostadsbrist, såsom Stockholm, skulle det aldrig fungera. I så fall skulle väl alla kvinnor i åldern 18-45 som stod i bostadskö genast se till att bli gravida för att kunna glida förbi män, äldre och infertila i kön. Knappast det mest rättvisa. Visserligen behöver barn någonstans att bo, men det är de ju inte ensamma om.


    Anonym (Ledsen) skrev 2010-03-26 16:53:56 följande:
    Ursekta att jag inte svarat mycket som hänt!Socialen har vetat om att vi är sambo och har axpeterat de, men just nu gör dom allt för att ställa till de för oss.Sen man kan va sjukskriven så länge o vi får socialbidrag ist för f-kassa då vi är nollade där.Idagsläget ser inget vidare ut, då dom stängt av vårat bidrag oxå helt utan anledning. Vi har tittat grannkommuner och allt runt om, men inga possetiva svar.O nej den enda jag känner som är villig att hjälpa har tyvär för låg ekonomi då hon är sjukpantionär, men har inga betalamn, sen har jag ingen släckt eller något.Just nu har jag större problem än lägenheten då jag funderar hur jag ska få mat så barnet växer i magen.Socialen har godkänt att vi bottihop i över ett år och har aldrig haft problem förens nu, då vi ansökte om större lägenhet tillsammans.
  • Anonym (carpe diem)
    Manchester skrev 2010-03-26 17:49:38 följande:
    Om det handlar om kommuner där det finns gott om lägenheter så kan kanske den som alltid betalat hyran punktligt, men har missat en betalning på ett sms-lån, få kontrakt. Men här handlar det om Stockholm. Det är inte självklart ens för folk utan betalningsanmärkningar och med fast inkomst att få lägenhet i Stockholm. I den förort till Stockholm där jag själv bor är det några års kö för att få en trea. Vill man ha en större lägenhet kan det krävas över tio år i kö. Då är det kanske inte så konstigt att fastighetsägare väljer de säkraste hyresgästerna. De vet ju att inga lägenheter kommer att stå tomma för att de säger nej till någon. TS och hennes kille är inte sådana säkra hyresgäster. Tvärtom. De kan inte ens försärja sig själva och ska nu ha barn dessutom.
    I Stockholm finns knappt några hyrslägenheter kvar - alliansen har gjort en grej av att omvandla alla till bostadsrätter .... så sök er till en annan kommun där det finns tomma lägenheter!
Svar på tråden Någon som kan något om Socialen och deras lägenheter o regler?