• abuelita

    Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över

    Här  tar vi upp viktig information som mvc- och förlossningspersonal inte brukar ta upp, främst avnavlingsfrågan.
    Det här är en fortsättningstråd, men både nya och gamla besökare  är hjärtligt välkomna att ställa frågor  och dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper. Kom ihåg att ingen fråga  är för "dum", och det gör inte heller något om en fråga redan varit uppe här flera gånger; Nya besökare tillkommer ständigt och då slipper de leta och behöver dessutom inte känna sig dumma om andra ställer lika "dumma" frågor som de själva undrar över.
    Ni som vill fortsätta tro att man kan lita helt och fullt på att sjukvården kan sin sak i alla lägen och inte undanhåller någon viktig information kan dock hoppa över den här tråden.


    Fyller på med info här så snart jag hinner. Under  tiden rekommenderar jag den gamla tråden och länkarna i den.
     www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 05:51
    Här kommer nu trådpresentationen (själv tycker jag att alla bifogade länkar är superviktiga och rekommenderar er därför att läsa dem) och i inlägg nr 1 har jag lagt in en hel radda med viktig information.

    Inom obstetriken har man länge haft för vana att börja med interventioner utan att först undersöka om det är skadligt eller ej. Det är först när man upptäckt att det är skadligt som man slutar med det (i bästa fall). Vilket Marsden Wagner, som under 15 år var chef WHOs mödra- och barnavårdsenhet, pratar om på det här klippet ur Business of Being Born



    Även tidig avnavling är en intervention som man börjat med inom obstetriken utan att först kolla upp om det var ofarligt. Och trots att det gjorts, och fortfarande görs, ett otal internationella avnavlingsstudier som alla visar att det är skadligt, så forstätter man ändå, ofattbart nog, med det på de flesta sjukhus i världen.

    Vid tidig avnavling (inom 20 sekunder efter födseln) blir ca 30-50% av barnets totala blodvolym kvar i moderkakan, vilket alltså innebär att barnet utsätts för en mycket kraftig blodförlust (vuxna blodgivare får inte lämna mer än 10% åt gången, högst 4 ggr per år) samtidigt som det går miste om syreförsörjningen från navelsträngen medan lungorna gör sig redo att ta över andningen, och även de viktiga stamcellerna i moderkaksblodet, som ska skydda mot sjukdomar under livet, ja kanske t.o.m. reparera vissa skador. Vilket stamcellsforskarna däremot har kommit på! Därför är detta blod så eftertraktat. Se min tråd om donation av navelsträngsblod www.familjeliv.se/Forum-2-115/m49012210-1.html
    (inte bara Göteborg, utan även sjukhusen i Stockholm och Skåne har nu börjat/ska börja med insamling av navelsträngblod)

    Och utan några undersökningar för att fastställa den optimala dosen av K-vitamin, och utan forskning för att undersöka om ökade koagulationsfaktorer faktiskt kan orsaka olika problem för en nyfödd (polycytemi t.ex.?), gjorde läkarna som rutinpraxis att injicera alla nyfödda med en dos av K-vitamin 20.000 gånger den normala nivån för en nyfödd. Denna praxis har förblivit i stort sett oförändrad sedan 1944, utan adekvat uppföljd forskning .

    Annat som ges rutinmässigt, utan att man får information om det i förväg och alltså inte själv kan sätta sig in i vad det här innebär, är livmodersammandragande medel.
    Läs min översättning av ett utdrag ur Michel Odents "Putting an End to Women's Global Slaughter: Bleeding to Death" blogg.aftonbladet.se/15613/2010/02/vill-ni-veta-varfor-nyforlosta-modrar-kan-forbloda-mam

    Interventionskaskaden vid barnafödande måste ifrågasättas! Läs Ulla Waldenströms artikel i Läkartidningen www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php

    En svensk studie på Karolinska 1990, som av någon anledning tydligen inte har publicerats för allmänheten eller nått ut till ansvariga inom och över förlossningsvården (annars skulle man väl vara mer försiktig med lustgas?) visar bl.a. att om mamman fått lustgas under förlossningen är det 5 ½ ggr större risk att barnet senare i livet blir amfetaminmissbrukare jämfört med syskon som inte blivit utsatta för lustgas vid födseln.
    Här är en artikel om den studien i British Medical Journal (nitrious oxide är lustgas) www.bmj.com/cgi/content/abstract/301/6760/1067

    Det smusslas verkligen bakom ryggen på intet ont anande blivande föräldrar. Man får inte heller någon information om att barnet ?somnar? i magen av EDA, att värkstimulerande dropp är en vanlig orsak till att barnen blir medtagna och föds med syrebrist. Läs Adams Familys tråd om värkstimulerande dropp (hennes son blev cp-skadad p.g.a. felaktigt använt vs-dropp) www.familjeliv.se/Forum-2-13/m45275145.html

    Men viktigast av allt är ändå att medtagna barn måste livräddas (neonatal HLR) med intakt navelsträng. Läs mitt blogginlägg ?Är neonatal HLR verkligen genomtänkt ???? :
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/03/ar-neonatal-hlr-verkligen-genomtankt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 16:52
    I inlägg 7 finns nu mer viktig information. Och missa inte inlägg 2 där Anna65 berättar om GBS !!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-24 14:59
    Glömde ju något jätteviktigt bland det jätteviktiga, nämligen doulaeffekten:

    ?Effekten av en stödjande doula har mätts i flera internationella vetenskapliga studier och visar på mycket goda resultat.

    Med en doula minskar:
    · antalet kejsarsnitt med 50%
    · förlossningens längd med 25%
    · behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
    · önskemål om ryggbedövning med 60%
    Av studierna framgår också att föräldrar som haft stöd av doula är mer delaktiga i förlossningen och känner sig mer tillfreds med sin upplevelse.?
    www.doulakompaniet.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-28 15:20
    Mer intressant om k-vitamin, och den ?naturliga? viktminskningen under den första levnadsveckan, som tydligen inte är så naturlig. Start i inlägg 72 på den här sidan:
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-8.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 14:08
    Var inte rädda att be om att få byta bm om ni känner att era personligheter inte klaffar. Prata igenom denna eventuella situation redan hemma så ni vet hur ni ska agera och vem som ska säga vad.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-21 09:08

    Eftersom BB-personal tyvärr ibland är väldigt dåligt pålästa vad gäller amning så är det viktigt att vara ordentligt påläst själv. Ta gärna hjälp av Amningshjälpen www.amningshjalpen.se/

    I inlägg 917, www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-92.html berättar Chakito om hur hon fick kämpa för att slippa undan BB-personalens okunskap.

    ----------------------------------------

    Och här, i Linda Karlströms blogg Obesprutat, i Alternativjournalen, finns mer bra info om K-vitamin, och även om avnavling .
    www.alternativjournalen.se/obesprutat

    Särskilt det här tycker jag är jädrans bra skrivet:

    "Det är ALDRIG varken barnläkare eller barnmorska eller en hel hög med vitrockar som bestämmer vilka ingrepp som görs på ditt friska barn!!!! Eller sjuka heller för den delen. Oberoende av om det handlar om blodtransfusion, operation, vaccination eller sen avnavling är det föräldrarna som bestämmer! Allt annat är mot lagen. Ååååå jag blir så arg! Ursäkta men jag eldar lite nu. Hur kan det ha gått så här snett, att vårdpersonalen tror att barnen som föds fram på sjukhuset är deras egendom att förvalta i läkemedelsbolagens intresse? Och denna evinnerliga okunskap sedan. Att de liksom inte tycks fatta att det inte är upp till dem att bestämma! De gör sig själva till åtlöje, åtminstone i mina ögon. "

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 18:24
    Några nya bloggar om avnavling som jag rekommenderar:

    Viktig information till alla gravida!

    beckahbitch.blogg.se/2010/july/viktig-information-till-alla-gravida.html

    Tidig avnavling kontra Barnens Rättigheter

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/tidig-avnavling-kontra-barnens-rattigheter

    Läkareden kontra tidig avnavling

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/lakareden-kontra-tidig-avnavling

    Are Doctors Causing Infant Brain Damage By Clamping The Umbilical Cord Prematurley?

    medicalmisdiagnosisresearch.wordpress.com/2010/07/31/are-doctors-causing-infant-brain-damage-by-clamping-the-umbilical-cord-prematurely/

    Hemimammas kamp ? Kampen för att låta barnen få en chans att leva, mot alla odds.

    blogg.aftonbladet.se/hemimamma/2010/08/hemimammas-kamp-kampen-for-att-lata-barnen-fa-en-chans-att-leva-mot-alla-odds

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-11 14:43
    I det här blogginlägget har jag, Abuelita, försökt sammanfatta det viktigaste om avnavling.
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/07/varfor-tidig-avnavling-ar-skadligt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-18 11:08
    Examensarbete ? Magisternivå, om barnmorskors förhållningssätt kring tidig och sen avnavling
    bada.hb.se/bitstream/2320/7819/1/M2011_5.pdf

    50 minuter långt föredrag om avnavling, av den amerikanska obstetrikern Nicholas Fogelson- Delayed Cord Clamping Grand Rounds
    academicobgyn.com/2011/01/30/delayed-cord-clamping-grand-rounds/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-12 17:24
    ?Naturligt? kejsarsnitt.




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 23:40
    #7263, som handlar om vattenförlossning, är så viktigt att jag nu kopierar in det här:

    "Hej alla ni som läser och skriver här. Jag har just fått veta att ni finns och att barnet som dog i samband med hemförlossning i vatten 1993 just har diskuterats. Det var min dotter. Det finns mycket att berätta om det, men det som är viktigt för många här om jag förstått saken rätt - är att Sofia inte hade ngt vatten i lungorna och inte några bakterier. Hon dog alltså inte pga att hon fötts i vatten. Hon drog inget andetag alls. För den som vill läsa mer finns boken "I dina spår" där jag berättat det viktigaste. Jag har dessvärre skrivit felaktigt att vattenfödslar förbjöds efter Sofias död i boken. Det blev aldrig förbjudet enligt lag, men rekommendationerna var starka och kvinnor tilläts inte att föda i vatten efter det. Jag heter Kristina Grahn. Och jag vet inte hur detta inlägg placeras, och misstänker att det kommer på fel ställe. Men ändå - på önskan av trådstartaren har jag nu gett mig in i samtalet"

    Länk till boken "I dina spår"
    www.adlibris.com/se/product.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-22 14:09
    Samlade inlägg av en mamma som fött sina 4 barn (varav ett tvillingpar) hemma. De två första helt oassisterat och den sista, tvillingfödseln, med doula närvarande . Helt komplikationsfritt. Alla 4 barnen sent avnavlade.
    Fantastiskt och underbart!
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-1.html&searchField=3&searchRange=5&searchSort=1&searchLocation=2&doSearch=S%F6k&searchDisplay=2&ts=1
  • Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över
  • abuelita
    En pappas viktigaste uppgift i förlossningsrummet måste vara att vakta sitt barn navelsträng.


    Clamping Umbilical Cords


    .


    "Adult brains and organs aren’t much different….an adult can survive without oxygen of any sort (ie. breathing pure nitrogen) for 5 minutes and, while they will lose consciousness, will suffer no long-term effects. No brain damage. However, if you occlude the cerebral artery (stop blood flow to the brain), brain damage begins almost instantly. Losing perfusion of the blood to the brain is much more damaging to the tissue than losing the oxygen to the brain."
    .


    "While they did not mention the size of the newborn studied….if it was an average sized baby, he or she would have received approximately 1/3 their total blood volume FOLLOWING the initiation of respiration. Studies have shown that it can be even more significant – up to 50%. If you or I lost 30-50% of our blood volume, we would be in stage 3 or 4 (out of 4) hypovolemic (low blood volume) shock. We usually are symptomatic and in the beginning stages of hypovolemic shock at only 15% blood loss. A loss of 50% usually requires severe intervention to prevent death."
    .


    "CONCLUSION


    The more I learn of the umbilical cord and its function, the more I am in awe at its incredible abilities to protect our babies both inside and out of the womb. I have yet to see ANY compelling arguments that would convince me that we should do anything in that immediate postpartum period that would interrupt the function of the cord – especially if baby is compromised. In fact, I believe strongly that to do so is to put that baby at significant risk – and as health care practitioners, how can we justify that? The only logical approach is to leave the cord alone until the placenta has delivered, only clamping before then in extreme circumstances and after exhausting all other options."
    Läs mer.....

  • abuelita

    2013-06-12

    .


    Kejsarsnitt

    .


    "Sen avnavling. Vad är det? Hur gör ni det? Även vid kejsarsnitt?
    .
    Sen avnavling innebär att man väntar några minuter efter att barnet är ute innan man klipper navelsträngen. Syftet med att vänta är att barnet då får till sig så mycket av sitt blod som möjligt och att så lite av barnets blod blir kvar i moderkakan där den inte gör någon nytta. Vid kejsarsnitt görs sen avnavling om barnet är piggt och skriker. Läkaren kan känna på pulsationer i navelsträngen och klippa den först när pulsationerna avtagit. Under tiden man väntar tas ofta rutinblodprover från kärlen i navelsträngen precis som under en vaginal förlossning." Läs mer....


     .


    Sedär, Karolinska  har gått ut med att de har sen avnavling vid kejsarsnitt!
    .


    Men, bara om barnet mår bra? Hur resonerar de då?  
    .
    .

    *Tänker så det knakar*  
    .

    Aha, det är alltså inte lika farligt för medtagna/livlösa barn att bli av med 30-50% av sitt blod som det är för de barn som är pigga och skriker.?....... Är det så de menar, tro? .... Obestämd 
    .

      -------------------------------------------------------------------------------------------

    .
    Allvarligt talat,  är det  någon som har förslag på hur man ska göra få att få svenska obstetriker och neonatologer att läsa och ta till sig det här? 
    .


    The LifeStart system is designed to facilitate delayed cord clamping. It provides resuscitation capability at the bedside with the umbilical cord intact. 
     


    "Despite the clear evidence of the benefit of delayed cord clamping (DCC), most guidelines state that priority should be given to resuscitation of the baby where needed. The LifeStart system now enables both of these to be achieved at the same time by making it practical to resuscitate with the cord intact. "
    Läs mer....

    .





  • abuelita
    abuelita skrev 2013-06-15 11:37:04 följande:
    .


    You know when doctors say that a baby's smile is just "gas". Well, I say, along with every mother on the planet: "Well, that's just nonsense."
    .
    "Here's my daugther, Jennifer, the happiest girl ever. She has laughed this hard since she was born. She's just a few hours old in this pic and still laughs this cute and much."~Sandra

    The Skeptical Mother


     



    Det här måste ju också vara någon slags magknip ,  både hos pappan och bebisarna     
    ">Baby cute
      (37 sek. video)


     

  • abuelita

    Philippine Daily Inquirer , June 17th, 2013
    .


    CNN Hero of the Year Robin Lim releases 2 books on motherhood
    .



    .
    “Research has now shown us what midwives have always known; that there is an exact connection between women, birth, babies, families, peace and the environment. We must remember that birth trauma interferes with the connection between heart and mind. It is this connection that is necessary for individuals to grow into the caring citizens of earth who protect one another and their environment.”
    Läs mer.....


    .
  • abuelita

    Vårdförbundets Förbundsstyrelse,  7 maj, 2012
    .


    Etik- och ansvarsrådet


    .


    .

    Vårdförbundets etik- och ansvarsråd hymlar i alla fall inte om att sen avnavling orsakar gulsot, att mjölkning av navelsträngen har sönder stamcellerna  så att beisen inte ha rnågon nytta av blodet (senaste hittepået på Östra i Gbg)  o.s.v. , utan de säger som det är: 
    .


    "Anledningen till tidig avnavling är att man vill samla stamceller för att bota cancerpatienter. Problemet är att det har visat sig att detta skapar anemi hos det nyfödda barnet plus att man vet väldigt lite om de långsiktiga effekterna på barnet. Etik- och ansvarsrådet anser att detta är en viktig fråga att belysa och vi kommer därför att göra en skrivelse till Socialstyrelsen och till Statens medicinetiska råd (SMER) där vi vill att denna fråga lyfts. Vi vill inte i nuläget ta ställning som etiskt råd, men vi vill att frågan utreds."
    Läs mer.....
    .


    Den här artikeln är nu drygt ett år gammal. Någon som hört något om hur det har gått med deras  skrivelse till Socialstyrelsen och till Statens medicinetiska råd (SMER) ?

  • abuelita
    abuelita skrev 2013-06-16 21:03:20 följande:

    2013-06-12

    .


    Kejsarsnitt

    .


    "Sen avnavling. Vad är det? Hur gör ni det? Även vid kejsarsnitt?

     Sen avnavling innebär att man väntar några minuter efter att barnet är ute innan man klipper navelsträngen. Syftet med att vänta är att barnet då får till sig så mycket av sitt blod som möjligt och att så lite av barnets blod blir kvar i moderkakan där den inte gör någon nytta. Vid kejsarsnitt görs sen avnavling om barnet är piggt och skriker. Läkaren kan känna på pulsationer i navelsträngen och klippa den först när pulsationerna avtagit. Under tiden man väntar tas ofta rutinblodprover från kärlen i navelsträngen precis som under en vaginal förlossning." Läs mer....


     


    Sedär, Karolinska  har gått ut med att de har sen avnavling vid kejsarsnitt!  


    Men, bara om barnet mår bra? Hur resonerar de då?  
    .



    Men på Östra i Göteborg går det inte att vänta med avnavlingen vid kejsarsnitt.  Mamman kan nämligen förblöda då.  Det går inte ens att mjölka navelsträngen eftersom stamcellerna då krossas , och då har ju barnet ändå ingen nytta av dem .    
    .
         
     

      Jag hoppas nu att den här lurade mammans berättelse (snittades på Östra förra veckan) kan bidra till att andra inte går på några av vampyrernas fula trix.    :
    .

     


    "Undrar om stamcellerna går sönder om man mjölkar navelsträngen innan avnavling?
    .


    Det var nämligen vad man sa till mig när jag skulle göra kejsarsnitt i tisdags och bad att få sen avnavling. "Det går inte vid kejsarsnitt, det finns inte tid till det" sa de. Då jag bad dem att istället mjölka navelsträngen förklarade 'blodbankskvinnan' att man krossar stamcellerna och då finns det ju ändå ingen mening med att barnet får blodet. Efter enträget tjat fick jag prata med förlossningsläkaren innan som sa att "självklart kan jag vänta med att klampa om det finns möjlighet/inga komplikationer uppstår". Jag frågade ju inte ens om mjölkning då stamcellerna skulle gå sönder ändå.. Dessvärre förlorade jag väldigt mycket blod men läkaren gav honom en minut iaf. (Vilket hon kom in till mig på BB senare och hade dåligt samvete för, i och med att jag förlorade två liter blod så borde hon inte ha gjort det alls menade hon.) Men jag var väldigt tacksam för den minuten min son fick iaf!
    .


    Ja det var på östra i Göteborg. Vad blodbankskvinnan gjorde där vet jag egentligen inte.. eller jo hon kom in och frågade om hon fick samla in blodet från navelsträngen, att vi inte hade skickat in svarslappen från informationsbladet man får hemskickat. När jag sa att vi vill göra sen avnavling sa hon att det inte gick eftersom jag skulle snittas. När jag sa: jo det tror jag nog, sa hon att man kan ju kombinera då de ändå bara kan vänta med att klampa i 10-15 sekunder i samband med snitt.
    .


    Ja nu när jag tänker på det känns det ju skitfånigt att jag "gick på det", men allt blev bestämt så snabbt och jag kände inte till det här med sen avnavling förrän min förlossningsarbetande vän berättade om det nån dag innan det var dags.. Sen tror man ju att de vet vad de pratar om, det är ju ändå deras jobb. Yrkesstolthet??
    .


    Nu berättar min sambo som var med under snittet (och lite mer med på vad som hände där inne) att barnmorskan sa att hon hade tänkt att mjölka navelsträngen men sa sen att då gör jag inte det då, antagligen med tanke på vad blodbankskvinnan sa... Usch, känns inte alls bra. Känner mig lurad.. "

  • abuelita
    abuelita skrev 2013-06-15 01:54:16 följande:
    Moffa  Solig


    En till!   


    .
    sling diaries - love (grandfather's post) , 15 Jun 2013

    .

    Hoppas det här sprider sig bland far-och morföräldrar 

    .


    Hoppas även att fler börjar engagera sig i förlossningsvården och kräva att den blir evidensbaserad.  Jag kan väl ändå inte vara den enda mormorn som tycker det är viktigt?

  • abuelita

    Här har vi en till som bär på sitt barnbarn (jag förutsätter att det är hennes barnbarn) . 
    .
    Hon brinner dessutom för evidensbaserad förlossningsvård .



    Några artiklar hon skrivit om avnavling:
    .


    History and Impact of Premature Cord Clamping – Part I
    .


     "In this post, Faith explains the history behind premature cord clamping, and the physiologic ramifications that such an obtrusive intervention has. In fact, she explains why this intervention has the most profound impact on the newborn of any medical intervention to date."
    .


     "At term, 30 to 40% of the blood volume of the fetus is in the placental-umbilical cord end of its circulation. For premature babies, the proportion of blood volume in the placenta and cord is even higher — as much as 50%. Without its normal blood volume, a newborn experiences the biological equivalent of an internal combustion engine that is suddenly two or three quarts low in oil – that is, an inadequate quantity to do a critical job."


    Läs mer.....

    .

    .


    Faith Gibson, Part II – Physiological Third Stage
    .


     "Physiological cord clamping is an evidence-based practice.  Making it the standard of care in all American hospitals, for all types of birth attendants, for both vaginal and Cesarean births, including all premature and distressed neonates, would save hundreds of millions of dollars in NICU care. It would also help reduce the number of life-long handicaps and learning disabilities associated with childbirth. This can save babies and their parents from the cost — both human and economic — of preventable complications. 
    .


     For babies, the physiological treatment of the newborn’s pulsating umbilical cord in the few minutes following birth is the most cost-effective practice in the history of maternity care. It is certainly the least expensive, as simply eliminating the medically-unnecessary intervention of immediate cord clamping costs nothing at all."
    Läs mer....

  • abuelita
    abuelita skrev 2013-06-03 23:54:59 följande:


    Ny video med Robin Lim!
     



    ">Robin Lim at Women Deliver 2013 
    ( 6:52 min.)


    Underbart och informativt framträdande, blandat med humor och allvar, med fokus på vikten av att låta navelsträngen vara ifred  Hjärta


    Någon som vill höra mer av hennes visdomsord? I så fall rekommenderar jag varmt denna 14½ minuter långa intervju med henne:



    ">Delayed Cutting of the Umbilical Cord--Robin Lim



    En artikel i dag i  thestar online Lifestyle (Kuala Lumpur Malaysia) berättar om Robin Lims medverkan under Women Deliver conference 2013, i Kulala Lumpur, då ovanstående video spelades in.


    .


    Ibu Robin Lim advocates natural birth


    .


    "During her staged labour, she explained some of the processes, even throwing in funny commentaries, much to the amusement of the participants.
    .
    When the “baby” was born, she reminded the midwife not to cut her umbilical cord. She then put the baby on her breast.
    .
    Lim was demonstrating the Lotus Birth method, where newborn babies’ umblical cord are left intact for at least three hours. Elsewhere, is common practice to immediately severe a baby’s umblical cord, which Lim said would result in the baby losing a third of the blood from the placenta "


    .


    Här visar hon hur mycket blod barnet förlorar vid tidig avnavling (se videon)

    .

    “Now, more doctors are allowing Lotus Birth, such as in Indonesia and Italy. I have also been invited to a hospital in Beijing to give a talk. The hospital help delivers 12,000 babies annually. Imagine the number of babies who would be born without childbirth trauma.”
    .


    “The children will have more capacity to trust. We should let the next generation have the chance to make the world a more peaceful place,” said Lim who believes that children born with little or no intervention have more capacity to trust."

    Läs mer.... 


    .
     Länk till videon igen:
    ">Robin Lim at Women Deliver 2013
    (6:52 min )

      
Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över