• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Helgona
    Kleerup skrev 2010-08-15 16:52:25 följande:
    Hej!
    Pappa-kleerup här. Jag har lånat in mig på min frus FL-konto och vill gärna delta i tråden. Märker att det mest är fostermammor som hänger här men f.r.o.m nu har ni en fosterpappa i gänget också.

    Kort om mig då. Är 36år, har två fostersöner, arbetar inom svenska kyrkan som präst. Har varit familjehem i snart fem år.

    Hoppas på intressanta debatter.

    Hälsningar
    Pappa Kleerup.
    Nej men Ohhh Vad roligt både en familjehems pappa OCH präst...det kan bli intressant detta :)
    Välkommen!
    CARPE DIEM
  • Anonym (sleepymum)

    Hej alla i tråden!
    Vi har problem med vår yngsta placering  (7år) som inte sover om nätterna pga. mardrömmar etc.. Har för det första svårt att somna och vaknar sedan flera gånger under natten. Han är ny hos oss sedan i början på maj. Jag och min turas om att ta "nattpass". Vi nattar honom och sitter ofta kvar tills han har somnat men sen vaknar han igen! Nu börjar vi bli slitna efter 3månader med extremt dålig sömn. 

    Någon som har några tips?

  • Helgona
    Anonym (sleepymum) skrev 2010-08-17 10:25:13 följande:
    Hej alla i tråden!
    Vi har problem med vår yngsta placering  (7år) som inte sover om nätterna pga. mardrömmar etc.. Har för det första svårt att somna och vaknar sedan flera gånger under natten. Han är ny hos oss sedan i början på maj. Jag och min turas om att ta "nattpass". Vi nattar honom och sitter ofta kvar tills han har somnat men sen vaknar han igen! Nu börjar vi bli slitna efter 3månader med extremt dålig sömn. 

    Någon som har några tips?
    Bandspelar m saga? Nattlampa? Madrass på golvet inne hos er... så du kan nå h*n med handen direkt från sängen...
    CARPE DIEM
  • Kleerup

     


    Anonym (sleepymum) skrev 2010-08-17 10:25:13 följande:
    Hej alla i tråden!
    Vi har problem med vår yngsta placering  (7år) som inte sover om nätterna pga. mardrömmar etc.. Har för det första svårt att somna och vaknar sedan flera gånger under natten. Han är ny hos oss sedan i början på maj. Jag och min turas om att ta "nattpass". Vi nattar honom och sitter ofta kvar tills han har somnat men sen vaknar han igen! Nu börjar vi bli slitna efter 3månader med extremt dålig sömn. 

    Någon som har några tips?

    Hej!


    Jag tror att problemet är övergående, men nog så slitsamt ändå! Vi hade liknande problem med vår äldsta som var nio år när han flyttade hem till oss. Han vaknade också ofta på natten och var både rädd och ledsen. Från en början gjorde vi som ni att vi delade upp nätterna. Det fungerade inte att springa upp varje natt så vi satte in en extra säng. Sen turades vi om att sova varannan natt på den. Resultatet blev inte mycket bättre. Han vaknade fortfarande flera gånger och ville nog försäkra sig om att vi låg kvar. Ingen sov vidare bra. Inte grabben, inte heller föräldern som låg i sovrummet intill och undrade hur det gick och hur den som låg i extra sängen sov kan ni nog lista ut själva.


     


    En natt tog jag ett säkert i mångas ögon ganska opedagogiskt samt själviskt beslut. Jag orkade inte mer. Hade ont i hela kroppen av sängen och kunde inte heller själv sova.  Jag bar helt sonika in ungen i vår säng. Sen somnade han. Han sov i vår säng i nästan ett helt år. Inte helt rätt kanske och det tog ju fullkomligt kål på mitt och min frus samliv men han sov! Han vaknade fortfarande av mardrömmar ett tag men eftersom man låg på en tempurmadrass och inte i en tältsäng kunde man själv somna om igen efter att ha tröstat honom.


     


    För oss fungerade detta bra. Vi hade dock enbart ett barn. Det var ju inte heller helt lätt att vänja honom av med att sova hos oss men det gick. Han hade blivit tryggare och kunde också sova då.


     


    Hälsningar


    P-Kleerup

  • Anonym

    Hej alla familjehem i denna tråd!


    Jag skulle bli glad om ni ville dela med er av eventuella solskenshistorier?

    Alltså barn som det har gått bra för, som har fått flyttat hem igen och fått det bra i sitt riktiga hem  

  • Helgona
    Anonym skrev 2010-08-17 12:44:10 följande:

    Hej alla familjehem i denna tråd!


    Jag skulle bli glad om ni ville dela med er av eventuella solskenshistorier?

    Alltså barn som det har gått bra för, som har fått flyttat hem igen och fått det bra i sitt riktiga hem  


    Vi har / o har haft 12 plac på 10 år.... allt från kortare jourplac till uppväxt...
    INGEN har flyttat hem permanent...däremot ut i eget boende!
    De barn som fått flytta hem, har kommit tillbaka igen. 
    O för några av dem så har det gått riktigt riktigt bra ( lite strul i början men sen så) Solig m egen lägenhet, stadigt sällskap, jobb och ordnad ekonomi :)
    Några av våra "stora" som flyttat ser oss som sitt "riktiga hem" .
    CARPE DIEM
  • Kleerup
    Anonym skrev 2010-08-17 12:44:10 följande:

    Hej alla familjehem i denna tråd!


    Jag skulle bli glad om ni ville dela med er av eventuella solskenshistorier?

    Alltså barn som det har gått bra för, som har fått flyttat hem igen och fått det bra i sitt riktiga hem  


    Många familjehemsplacerade barn kan aldrig flytta hem igen. Det behöver dock inte betyda att det inte går bra för dem.


    /Mamma Kleerup

  • Anonym (familjehemsmamma)

    hej alla i tråden! Vi har varit familjehem i två år, till en tjej som har en uppväxtplacering hos oss. P.g.a hennes situation är det helt säkert att hon aldrig kommer flytta till sin biologiske förälder och vi kommer därför göra en vårdnadsöverflyttning nästa år.

    Finns det några i tråden som gjort det som kan komma med några erfarenheter av det?

  • Kaninfarmen

    Pappa Kleerup......välkommen i tråden....kul med en pappa.....

    Samsovning är ju ngt som många förespråkar, och våra placerade barn kan behöva det i större utsträckning än våra biologiska.

    Jag tycker det är hemskt att neka barnen att komma om natten. Vill man inte ha dem i sängen får man lägga sig på en madrass eller liknande i deras rum. Eller skaffa en större säng till barnet och sova i den.

    De söker det de inte fått, på natten tankar de energi, även mkt små barn gör detta. Det främjar anknytningen.

    När vår förste kom till oss, var egna sängen tryggheten. Men efter ett par nätter blev det oroligt, så till slut låg barnet i fosterställning på min arm. Så sov vi flera veckor, efter hand såg jag hur barnet rätade ut sig, blev mer tryggt i sin sömn och nu när barnet varit hos oss i två år så sover det självt. Kommer kanske nån enstaka gång, men allt som oftast blir det på morgonkvisten.

    Att vara familjehem....ja, det är nog livet.....

Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer