• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Anonym (AnnaoM)

    Anonym "Jenny"

    Ja, men så bra, nu känns det som att det kan vara rätt väg att gå faktiskt. Jag tror att jag vet lite bättre vad det handlar om och hur systemet ser ut än vad min sambo gör, men om vi börjar lite smått så kan båda nog se om det är något som vi klarar av och känner oss redo för!

  • Anonym ("Jenny")
    Anonym (AnnaoM) skrev 2010-09-10 18:20:55 följande:
    Okej, kul att höra om olika erfarenheter! Snabbt det går för vissa! Otroligt =)
    Vad kallas det att ni är? Kontaktfamilj eller stödfamilj? Vad jag har förstått går det att vara stödfamilj både åt barn av sociala skäl och av "avlastning pga handikapp". Är det så?

    Har "Jenny" ett eget rum hos er eller är det okej om två barn skulle dela rum?
    Vad vi fick för info i starten var att stödfamilj är man om det är LSS som ligger till grund för ett beslut medans om det är SOL så är man kontaktfamilj, men här i tråden har vi alla olika erfarenheter av vad det heter. Men vi kallar oss för kontaktfamilj.

    "Jenny" har alltid delat rum med vår yngsta men nu har hon möjlighet till eget då vår stora flyttat hemifrån - -dock vill de sova i samma rum. Hon är lite mörkrädd och hemma delar hon rum med två syskon så hon är inte alls van vid att sova i eget rum. Men vem vet...så småningom kanske hon uppskattar det och hon vet att hon har ett "eget" rum hos oss, om och när hon känner sig redo för det?!
  • Anonym (Så småningom)

    Hej! Jag och min sambo skulle så gärna vilja bli kontakfamilj, om ett par år kanske även familjehem. Jag skall självklart ringa socialtjänsten i vår kommun, men vill gärna höra lite med er först =)

    Tror ni att vi ev skulle kunna vara aktuella/bli godkända som kontaktfamilj? Vi är 20 och 25 år, är detta för ungt? Har varit tillsammans i 4 år. Vi studerar båda två, kan detta vara ett hinder? Bör det finnas ett eget rum till barnet eller räcker det att inreda en egen vrå till det barn som kommer någon helg per månad?

  • Anonym (ensam mamma)

    Hej, jag vet att detta är en tråd för er som är familjer eller vill bli...

    Men jag frågar här ändå

    Jag har ansökt om att få en kontakt familj då jag känner att orken inte räcker till, allt irritation går ut över barnen som i sin tur tar ut det på dagis etc...
    En utredning håller på just nu, MEN det verkar ju inte klokt. Skall barnen vara smutsiga, stökiga, bråkiga, elaka,
    jobbiga, leva i nån slags misär mm mm för att man skall kunna få det? Ingen som helst hänsyn till att MAMMAN inte orkar...
    Mina barn är rena, glada, snälla, väl uppfostrade men när killen på dryga 30 år var här på hembesök verkar allt fokus ligga hos barnen!? Även dagis har fått blanketter att fylla i hur äldsta barnet är på dagis, det är inget fel på dem!
    Det är JAG som vill ha tid för mig själv, en helg i månaden, bara kunna få skita ifred, eller dammsuga ifred, eller gå på stan o fönstershoppa utan att ha nån annan att tänka på.
    Jag har vart själv nu i fyra år, jag är 26 år gammal och hinner inte med annat än att byta bajs blöjor o springa till dagis o hem o laga mat o natta... Visst jag har valt detta liv, fast inte valde jag att göra detta själv...
    Ska jag få nedslag nu bara för att mina barn är "perfekta"?

    Hoppas att nån här kan svara mig!

  • Anonym (AnnaoM)
    Anonym (ensam mamma) skrev 2010-09-10 19:21:06 följande:
    Hej, jag vet att detta är en tråd för er som är familjer eller vill bli...

    Men jag frågar här ändå

    Jag har ansökt om att få en kontakt familj då jag känner att orken inte räcker till, allt irritation går ut över barnen som i sin tur tar ut det på dagis etc...
    En utredning håller på just nu, MEN det verkar ju inte klokt. Skall barnen vara smutsiga, stökiga, bråkiga, elaka,
    jobbiga, leva i nån slags misär mm mm för att man skall kunna få det? Ingen som helst hänsyn till att MAMMAN inte orkar...
    Mina barn är rena, glada, snälla, väl uppfostrade men när killen på dryga 30 år var här på hembesök verkar allt fokus ligga hos barnen!? Även dagis har fått blanketter att fylla i hur äldsta barnet är på dagis, det är inget fel på dem!
    Det är JAG som vill ha tid för mig själv, en helg i månaden, bara kunna få skita ifred, eller dammsuga ifred, eller gå på stan o fönstershoppa utan att ha nån annan att tänka på.
    Jag har vart själv nu i fyra år, jag är 26 år gammal och hinner inte med annat än att byta bajs blöjor o springa till dagis o hem o laga mat o natta... Visst jag har valt detta liv, fast inte valde jag att göra detta själv...
    Ska jag få nedslag nu bara för att mina barn är "perfekta"?

    Hoppas att nån här kan svara mig!
    Vad jag har förstått när jag har läst i familjehemmet.se forum så vill du ha en SoL placering på någon helg i månaden. Detta för att du skulle må bra av det och barnen på så sätt må bättre (alltså inte fråga om något tvångsomhändertagande). Det har man rätt att bli utredd för men jag har också förstått att det kan vara svårt att hitta kontaktfamiljer. Då kanske sockillen vill veta vilka familjer som är i mest behov av en kontaktfamilj. Han kanske försöker att ta reda på om du och dina barn behöver hjälpen allra mest. =/

    familjehemmet.se finns det i alla fall de jag läst om som tar hand om någons barn lite då och då för att mamman ska få egen tid. Har också läst om mammor som skriver där som inte har några "problem-barn" men också får lite hjälp.

    Lycka till! Det är ju för att du ska orka mer och vara gladare = gladare barn :)
  • Anonym (AnnaoM)

    Anonym "Jenny"
    Vad vi fick för info i starten var att stödfamilj är man om det är LSS som ligger till grund för ett beslut medans om det är SOL så är man kontaktfamilj, men här i tråden har vi alla olika erfarenheter av vad det heter. Men vi kallar oss för kontaktfamilj.

    "Jenny" har alltid delat rum med vår yngsta men nu har hon möjlighet till eget då vår stora flyttat hemifrån - -dock vill de sova i samma rum. Hon är lite mörkrädd och hemma delar hon rum med två syskon så hon är inte alls van vid att sova i eget rum. Men vem vet...så småningom kanske hon uppskattar det och hon vet att hon har ett "eget" rum hos oss, om och när hon känner sig redo för det?!
    ---------------------------
    Svar:
    Okej. Kontaktfamilj är vad vi skulle vilja bli då, om det inte är ett lättare LSS-barn. (Låter kanske jätteelakt men vill börja med någon som endast har sociala skäl till extra familj.)

    Okej, så om man har en lite finare dubbelsäng  eller två sängar så skulle det inte vara något problem att ha två barn i samma rum alltså  om det funkar mellan barnen. Det är ju bra att veta.

  • Helgona
    Anonym (AnnaoM) skrev 2010-09-10 10:46:24 följande:
    Hur lång tid dröjde det innan utredningarna var klara och ni fick en placering?
    Vi blev utredda lite "snabbbt" inför ett kontaktfamiljsuppdrag som vi fick i samma veva. Men som sen slutade som familjehemsuppdrag...
    Vi blev två år senare utredda via Pride och fick då vänta ca 4mån på en plac...
    CARPE DIEM
  • Helgona
    Anonym (AnnaoM) skrev 2010-09-10 21:27:05 följande:
    Anonym "Jenny"
    Vad vi fick för info i starten var att stödfamilj är man om det är LSS som ligger till grund för ett beslut medans om det är SOL så är man kontaktfamilj, men här i tråden har vi alla olika erfarenheter av vad det heter. Men vi kallar oss för kontaktfamilj.

    "Jenny" har alltid delat rum med vår yngsta men nu har hon möjlighet till eget då vår stora flyttat hemifrån - -dock vill de sova i samma rum. Hon är lite mörkrädd och hemma delar hon rum med två syskon så hon är inte alls van vid att sova i eget rum. Men vem vet...så småningom kanske hon uppskattar det och hon vet att hon har ett "eget" rum hos oss, om och när hon känner sig redo för det?!
    ---------------------------
    Svar:
    Okej. Kontaktfamilj är vad vi skulle vilja bli då, om det inte är ett lättare LSS-barn. (Låter kanske jätteelakt men vill börja med någon som endast har sociala skäl till extra familj.)

    Okej, så om man har en lite finare dubbelsäng  eller två sängar så skulle det inte vara något problem att ha två barn i samma rum alltså  om det funkar mellan barnen. Det är ju bra att veta.
    Sol är http://www.socialstyrelsen.se/regelverk/lagarochforordningar/socialtjanstlagen(sol)
    Frivilligt

    LVU är inte frivilligt, då tas beslut av socialnämnden och sedan i Länsrätten. http://www.sposit.se/juridik/lvu.html

    Problemet är att det inte finns så många kontaktfamiljer i Sverige som det skulle behövas.
    Alltså prioriterar socialtjänsten barn med behov framför mammor som vill ha egentid..
    CARPE DIEM
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer