• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Kaninfarmen
    Anonym (Mamma) skrev 2010-09-21 22:14:10 följande:
    Nej man ska absolut inte tvinga barnet att säga det ena eller det andra. Men det blir ju lätt att det kanske blir mamma och pappa om man har egna bio barn som säger det ca 2000 gånger /dag Solig
    Jag fårstår precis hur du menar. Tack för ditt inlägg.{#emotions_dlg.flower}
    Tycker det är självklart att barnet ska få säga mamma och pappa även om man inte har biobarn i familjen. Min man har inga egna barn och är självklart en pappa i barnets ögon. Och detta var vårt första soc mkt noga med att poängtera då jag frågade dem samma sak. Att barnet har rätt till en mamma och en pappa i vardagen.

    Barnet ska ha rätt till en mamma och pappa på heltid. Vi har aldrig sagt nåt annat. När bioföräldrar kommer är de såklart också mamma och pappa. Biomamma har lite svårt att acceptera och kallar mig vid namn. Men för barnet är jag mamma och svarar givetvis på det när även biomamma är här.

    Våra placeringar är så små att det blir naturligt för dem. Men även större barn ska ha rätten att säga mamma och pappa även om bio protesterar. Då hade jag tagit upp det med soc. Man förnekar ju inte barnets deras ursprung bara för att man blir mamma och pappa. Vänd det till det positiva istället, att barnet är rikt som har 2mammor, 2 pappor, 2 mormor mm mm.....

    Att få säga mamma och pappa till oss gör ju också att de tas upp bättre i familjen. De känner sig inte utanför.

    På dagis är jag självklart mamma, likaså i alla andra sammanhang.
  • Anonym (SmSAO)

    Hos oss, där placeringen är äldre än våra bio-barn ( & från hans första år var vi ju bara "S" & "M" ) så kallar han oss för namn, men säger ju ändå att han har 2 mammor & 2 pappor. Och ahn förstår ju att folk menar oss & inte hans bio-föräldrar när vi är ute & folk säger "din mamma " eller "din pappa"... Ibland däremot säger han fel när mamman är här, men det har varit helt OK & hon förstår varför. Sen har han periodvis försökt säga mamma & pappa till oss (inte för att vi på ngt sätt krävt det eller så, utan han har velat vara "som alla andra" & slippa alla dessa frågor som kommer när man kallar både "mamma & pappa" vid namn...) men det känns helt enkelt inte naturligt för honom, så han kallar oss vid namn - och det är helt OK för mig!

    Däremot har det blivit konstigt för vår äldsta bio, han kallar oss ju oxå för namn! Och det reagerar ju folk på när man är ute - "Va, säger de inte mamma & pappa till er??! Varför kallar de er vid namn? Osv och så måste man dra hela historien...

    Vår dotter däremot kallar oss endast mamma & pappa.

  • Anonym ("Jenny")
    tomcar1 skrev 2010-09-21 18:44:51 följande:
    Om vi blir kontaktfamilj till den här 4-åringen, vad kan man begära av kommunen då ? Jag menar han/hon kanske vill ha en liten cykel att åka på, eller något annat, kan man begära det då av kommunen ?
    /tomcar1
    Det är inte mycket man kan "begära" som kontaktfamilj, det handlar om 1-2 helger/mån och då kan man ju tamed lite grejer hemifrån. Vi har dock löst det som så att vi själva har köpt lite extrakläder/leksaker och en cykel (beg på Blocket) för de pengar vi får för att vi har uppdraget. Vi väljer helt enkelt att låta både arvode + omkostnadsersättning gå till "Jenny", då vi känner att vi inte har behov av att "tjäna pengar" på att vara kontaktfamilj. Det lilla hon kostar oss i mat gör varken från eller till då hon bara är var tredje helg.

    När vi köper något till henne eller gör aktiviteter som kostar, så tar vi från vår ersättning och i och med att vi inte handlar prylar varje helg hon är här, så var det möjligt att kunna köpa en fin (men dock beg) cykel som hon har stående hos oss.
  • Anonym (Anna)
    tomcar1 skrev 2010-09-21 18:44:51 följande:
    Om vi blir kontaktfamilj till den här 4-åringen, vad kan man begära av kommunen då ? Jag menar han/hon kanske vill ha en liten cykel att åka på, eller något annat, kan man begära det då av kommunen ?
    /tomcar1
    Vi har också köpt in en extra cykel + andra grejer med de omkostnadspengar man får. Blocket är bra! Hemma hos sin mamma har barnet ingen cykel så därifrån är det då svårt att låna. Detta barn skall ju ha samma standard som våra egna barn även om det bara är hos oss var tredje helg. Vi fick dock köpa in kläder för 2000 kr till henne (för att hon skulle ha några hela och rena kläder när hon var hos oss samt att vi skulle köpa lite och skicka med hem emellanåt).
  • Anonym

    Hej!

    Finns det nån av er här,som har _flera_ uppdrag som kontaktfamilj?
    Altså,barn från _olika_ familjer?
    Hur fungerar detta för er?
    Vi har funderat på att ta oss an ett uppdrag till,som kontaktfamilj,vi har redan en sjuåring varannan helg.

    Nyfiken på om ni finns..

  • tomcar1

    mamma till 2, anonym Anna och anonym Jenny....tack för era svar. Det var nog så jag tänkte i vårat fall också, att de pengar man får, kan gå till sådant som flickan behöver här...om det blir något uppdrag. Vi har ännu inte hört något mer.
    /tomcar1

  • Anonym ("Jenny")
    Anonym skrev 2010-09-22 15:40:04 följande:
    Hej!

    Finns det nån av er här,som har _flera_ uppdrag som kontaktfamilj?
    Altså,barn från _olika_ familjer?
    Hur fungerar detta för er?
    Vi har funderat på att ta oss an ett uppdrag till,som kontaktfamilj,vi har redan en sjuåring varannan helg.

    Nyfiken på om ni finns..
    Är lite nyfiken på varför ni vill binda upp er ytterligare? Menar du att ni då ska vara kontaktfamilj varje helg i månaden? Kan det finnas en möjlighet (och behov?) av att kanske utöka 7-åringens tider hos er istället? Personligen skulle jag nog inte vilja ha två parallella kontaktfamiljsuppdrag, vi byter helg ibland (både vi och föräldrarna vill det emellanåt) och då skulle det ju kunna bli så att det "krockar" och i vårt fall vill vi kunna ge "Jenny" det hon behöver utan konkurrens från ett annat uppdrag?
  • Anonym (blomman)

    Hej!

    Ni andra som är familjehem. Vad tycker ni om att ha en stödfamilj/kontaktfamilj?

    Vi har en krävande placering och förösker komma på lösningar på hur detta skall fungera. Vi har börjat fundera över just en stöd/kontaktfamilj. Men fy vad det är jobbigt. Känner mig så misslyckad.

  • Anonym (Fam.hem)
    Anonym (blomman) skrev 2010-09-23 18:20:44 följande:
    Hej!

    Ni andra som är familjehem. Vad tycker ni om att ha en stödfamilj/kontaktfamilj?

    Vi har en krävande placering och förösker komma på lösningar på hur detta skall fungera. Vi har börjat fundera över just en stöd/kontaktfamilj. Men fy vad det är jobbigt. Känner mig så misslyckad.
    Vi har haft det till en mycket krävande placering. H*n var hos sin "kontaktfamilj" varannan helg och det var välbehövligt. Det var mycket det som gjorde att vi orkade så pass länge som vi gjorde.. Visst känner man sig misslyckad men det var som sagt nödvändigt för att vi skulle orka. Våra biobarn mådde väldigt dåligt av vår placering så för dem betydde det mycket med en helgs andrum
  • Anonym
    Anonym (blomman) skrev 2010-09-23 18:20:44 följande:
    Hej!

    Ni andra som är familjehem. Vad tycker ni om att ha en stödfamilj/kontaktfamilj?

    Vi har en krävande placering och förösker komma på lösningar på hur detta skall fungera. Vi har börjat fundera över just en stöd/kontaktfamilj. Men fy vad det är jobbigt. Känner mig så misslyckad.
    Ett tag var det det enda som jag tänkte på...måste få luft liksom. Vi fick också backup från soc det var bara att säga till så skulle en kontaktfam fixas.
    Men efter långt övervägande så tackade vi nej. Vi har barn som redan åkt runt till för många vi ville inte utsätta dem för ännu fler. Dessutom så var det mycket som hände i "mitt" privata liv som också gjorde att jag mådde dåligt. Så nu när det finns lite perspektiv till saker o ting så är jag glad att vi inte skaffade kontaktfamilj

    Men jag vet många familjehem som har kontaktfamilj...
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer