• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Anonym

    Varför?

    Vi känner att vi har energi och överskott till det!  Vi tänkte kansje det fanns nån som behövde det var tredje helg,eller nåt..

  • Anonym (Fam.hem)
    Anonym skrev 2010-09-23 19:58:32 följande:
    Ett tag var det det enda som jag tänkte på...måste få luft liksom. Vi fick också backup från soc det var bara att säga till så skulle en kontaktfam fixas.
    Men efter långt övervägande så tackade vi nej. Vi har barn som redan åkt runt till för många vi ville inte utsätta dem för ännu fler. Dessutom så var det mycket som hände i "mitt" privata liv som också gjorde att jag mådde dåligt. Så nu när det finns lite perspektiv till saker o ting så är jag glad att vi inte skaffade kontaktfamilj

    Men jag vet många familjehem som har kontaktfamilj...
    För vår placering ordnade det sig så bra att h*n inte behövde komma till ett nytt ställe utan barnets jourfamilj kunde ta emot varannan helg. Blev tryggt och bra för alla parter
  • Kleerup
    Anonym (Mamma) skrev 2010-09-21 15:15:49 följande:

    Har tänkt lite på en sak. Ni som har ett barn placerat hos er på heltid. Kallar barnet/barnen er mamma och pappa eller med namn? Med äldre barn blir det kanske mest att dom säger namnen men med dom yngre barnen kan det ju blir lite förvirrat.

    Vi ska ha ett möte nästa vecka om en ev placering. Barnet är litet och kommer ju höra våra barn säga mamma och pappa.
    Vad säger personalen på förskolan? "Nu kommer Mamma och Pappa" eller "Nu kommer XXX och XXX".
    Jag kan ju tänka mig att det kan bli ganska förvirrande för ett litet barn när några säger mamma och pappa och andra säger namnen.
    Berätta gärna hur ni och er omgivning gör.//Tack


    Hej!
    Jag tror att det kan bli väldigt olika. Vår äldsta (15år)  som har bott här i sex år har en mamma där umgänget iof är ytterst sparsamt men hon är självklart ändå hans riktiga mamma. Någon pappa har dock inte funnits med i hans liv och därför har min man helt naturligt blivit hans pappa och kallas därför för "pappa" . Jag är  oftast förnamn men "mamma" ibland.

    Viktigt är nog att inte lägga några personliga värderingar till vad barnet säger. Våra barn får säga vad de vill eftersom vi är måna om att det ska kännas rätt för dem. Klart att det någon gång har känts skumt att bli kallad vid förnamn när min man är pappa men sådant får man ta. :O)

    Om jag hade varit du så hade jag pratat med dagis om dina funderingar. De har kanske några förslag. Man behöver ju  inte kallas för något när man hämtar. Det räcker kanske med "titta vem som kommer här".

    Hälsningar
    M-Kleerup.
  • Kleerup
    Anonym (blomman) skrev 2010-09-21 18:37:06 följande:
    Hej,
    det där är en svår fråga. Först så hoppas jag att man har ett bra samarbete med föräldrarna så att de "godkänner" att barnet kallar er för mamma och pappa. För det kan vara väldigt känsligt. Vår placering är liten och kallar oss i familjehemmet för mamma och pappa. Beror så klart på att vi har egna bio barn, annars hade vi kallat oss vid namn. Bio föäldrarna kallar barnet för mamma XXX och pappa XXX. Bio mamma förstod detta, men bio pappan tycker att det är jobbigt men förstår och tillåter.

    På förskolan säger de lite olika. I bland bara mamma men för det mesta mamma xxx till mig. Beror lite på om de har vikarier eller inte.

    Jag tycker inte att man skall tvinga barnet att kalla familjehemsmamman för mamma, men börjar barnet att kalla den för mamma så får man heller inte förbjuda barnet till det.

    Hoppas att du förstår hur jag resonerar
    Hej

    Tycker inte det är "bio-föräldrarnas" sak att godkänna. Det man skall ta hänsyn först till är barnets känslor.

    Häsningar
    M-Kleerup
  • Anonym

    Hej.
    Jag o min sambo har nyligen blivit kontakt familj åt en 15 årig kille... Han är hos oss 14 dgr i månaden.
    Vi började i juli o fått lön/arvode 1 gg. Nu fick vi vår andra lön o den var på så mycket mindre än första..
    Vi hade honom 11 dgr i juli o fick 8100 o i augusti hade vi han 14 dgr o fick 5300Förvånad
    Nu till min fråga.
    Får man lön/arvode i förskott eller som vanlig lön månaden efter?

    Jag ska givetvis ringa o höra på måndag men det är ju en hel helg emellan så hade vart bra o veta nu så slipper vi gå o fundera på hur det funkarSkrattande

    Tacksam för svarSkrattande

  • Kleerup
    Anonym skrev 2010-09-24 19:59:59 följande:
    Hej.
    Jag o min sambo har nyligen blivit kontakt familj åt en 15 årig kille... Han är hos oss 14 dgr i månaden.
    Vi började i juli o fått lön/arvode 1 gg. Nu fick vi vår andra lön o den var på så mycket mindre än första..
    Vi hade honom 11 dgr i juli o fick 8100 o i augusti hade vi han 14 dgr o fick 5300Förvånad
    Nu till min fråga.
    Får man lön/arvode i förskott eller som vanlig lön månaden efter?

    Jag ska givetvis ringa o höra på måndag men det är ju en hel helg emellan så hade vart bra o veta nu så slipper vi gå o fundera på hur det funkarSkrattande

    Tacksam för svarSkrattande
    Hej!
    Hur mycket ni skall få i arvode + omkostnads del borde stå i ert beslut ni fick som kontakthem. Både arvode och omkostnadsdelen är baserade på ett prisbasbelopp som varierar från år till år.  Om du tittar i beslutet så står båda delarna förmodligen beräknade i procent. Prisbasbeloppet för 2010 är 42400kr. Tag procentsatsen på både arvode och omkostnad och räkna ut mot prisbasbeloppet så får du fram en summa. Skatt tillkommer på arvodet och på belopp under 5000kr i omkostnadsdelen.

    Hälsningar
    M-Kleerup
  • Anonym (första placering)

    Hej alla familjehem!

    Vi har blivit erbjuden en placering hos oss och det känns ju såklart jätteroligt. Men eftersom det är vår första placering så vill jag ha lite råd av er som haft eller har en placering.  Det är 2 barn båda under 5 år, så alla råd och tips som ni har om hur vi kan underlätta övergången för dom är värdefulla, även andra råd är välkomna! Något speciellt vi ska tänka på?

  • Helgona
    Anonym (första placering) skrev 2010-09-26 10:56:51 följande:
    Hej alla familjehem!

    Vi har blivit erbjuden en placering hos oss och det känns ju såklart jätteroligt. Men eftersom det är vår första placering så vill jag ha lite råd av er som haft eller har en placering.  Det är 2 barn båda under 5 år, så alla råd och tips som ni har om hur vi kan underlätta övergången för dom är värdefulla, även andra råd är välkomna! Något speciellt vi ska tänka på?
    Oj vad roligt! Grattis!
    Ta ett snack med soc vad som ingår o vad som inte ingår, tex får ni extra bidr att köpa barnvagn, bilstolar o sånt för eller ska det ingå i ersättningen?
     Hur mycket kontakt/umgänge ska barnen ha? Vet ni om det kommer att bli en lång plac eller är det meningen att föräldrarna ska få tillbaka barnen innom snar framtid?
    CARPE DIEM
  • Kleerup
    Anonym (första placering) skrev 2010-09-26 10:56:51 följande:
    Hej alla familjehem!

    Vi har blivit erbjuden en placering hos oss och det känns ju såklart jätteroligt. Men eftersom det är vår första placering så vill jag ha lite råd av er som haft eller har en placering.  Det är 2 barn båda under 5 år, så alla råd och tips som ni har om hur vi kan underlätta övergången för dom är värdefulla, även andra råd är välkomna! Något speciellt vi ska tänka på?
    Hej!
    Grattis, så roligt!
    Vill börja med att skriva att vi inte har någon erfarenhet av så små barn. Håller med Helgona, ta reda på så mycket som möjligt av er socialsekreterare om allt praktiskt. Ställ också krav! Den mentala biten som nog vi alla familjehemsföräldrar upplever vid vår första placering kan vara rätt krävande. Trots att det kan vara svårt bör man nog försöka lägga upp en liten plan innan barnet/barnen "flyttar in" men ändå vara beredd på att inget blir som man hade tänkt sig =O)

    Eftersom de är två så utgår jag från att de är ett syskonpar och att de ju då har en trygghet i varandra. Blir nätterna jobbiga så dela på dem så någon av er har en chans att sova ut (vilket heller inte är så enkelt).

    Vad spännande det måste kännas!

    Hälsningar
    M-Kleerup
  • tomcar1

    Hej !
    Den 18/10 ska vi träffa mamman til vår ev. placering som "kontaktbarn" i grannkommunen. Det ska bli spännande. Hoppas bara att det känns bra både för oss och mamman.
    /tomcar1

Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer