• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • ladynorway

    Vi har nu haft vårt första uppföljningssamtal med soc,ang. vårt uppdrag som stödfamilj.

    Det var bara positivt från alla håll och kanter,det känns väldigt roligt.

    Min man och jag har väldigt bra kontakt med mamman till barnet,kan prata med varandra om det är nåt.
    det känns att förtroende finns,och det är ju det viktigaste,tycker jag.
    "Vårat" barn är en jättemysig tjej,men med mycket dårligt självförtroende.
    Det är alltid full rulle när hon är hos oss,och man längtar till nästa gång hon kommer.

    Vi har ju inte haft så "roliga" uppdrag förut,så detta känns mycket bra.

    Vi funderar liiite på att börja som familjehem igen,men inte just nu.känns som om tjejen behöver oss mest nu.

    Finns det nån här,som haft uppdrag som stödfamilj och varit familjehem samtidigt?
    Kan det vara så,att det kan bli för mycket?

  • Anonym

    Vi har tre placerade barn och är samtidigt stödfamilj/kontaktfamilj år ett barn varannan helg. Fungerar jättebra även om vi inte kommer att ta på oss ett nytt kontaktuppdrag när detta tar slut.

  • ladynorway
    Anonym skrev 2010-10-02 23:59:14 följande:
    Vi har tre placerade barn och är samtidigt stödfamilj/kontaktfamilj år ett barn varannan helg. Fungerar jättebra även om vi inte kommer att ta på oss ett nytt kontaktuppdrag när detta tar slut.
    Har erat barn,som ni är kontaktfamilj åt,eget rum när h*n är hos er?
  • Anonym (familjehem, ja)

    Hej !
    Jag och maken skulle gärna vilja bli familjehem, men är lite osäkra hur det blir för mig. Jag arbetar 50 % och är sjukskriven de övriga 50%. Maken jobbar 100%, men slutar bra tid på dagen, ungefär när jag själv slutar. Vi har inga gemensamma barn, men maken har sedan tidigare som är vuxna nu. Kan vi bli familjehem trots att den ena endast jobbar 50% och ja, jag vet att ha barn är ett heltidsjobb. Vill inte ha förmaningar nu, utan rådgivning.
    Vi har tid och hjärta, är godkända sedaan tidigare som kontaktfamilj, men har just nu inget uppdrag. Är orolig, att försökringskassan kanske kommer och säger att jag ska jobba heltid, den dagen då ett eventuellt familjehemsuppdrag tar slut. Kan inte det, men i ett familjehem är vi två och det finns möjligheter på ett annat vis.
    Vill bara ha råd och frågar om ni vet hur det är ?

  • Anonym
    Anonym (familjehem, ja) skrev 2010-10-03 18:13:24 följande:
    Hej !
    Jag och maken skulle gärna vilja bli familjehem, men är lite osäkra hur det blir för mig. Jag arbetar 50 % och är sjukskriven de övriga 50%. Maken jobbar 100%, men slutar bra tid på dagen, ungefär när jag själv slutar. Vi har inga gemensamma barn, men maken har sedan tidigare som är vuxna nu. Kan vi bli familjehem trots att den ena endast jobbar 50% och ja, jag vet att ha barn är ett heltidsjobb. Vill inte ha förmaningar nu, utan rådgivning.
    Vi har tid och hjärta, är godkända sedaan tidigare som kontaktfamilj, men har just nu inget uppdrag. Är orolig, att försökringskassan kanske kommer och säger att jag ska jobba heltid, den dagen då ett eventuellt familjehemsuppdrag tar slut. Kan inte det, men i ett familjehem är vi två och det finns möjligheter på ett annat vis.
    Vill bara ha råd och frågar om ni vet hur det är ?
    Dom vill ju säkert veta _varför_ du är sjukskriven,och om det kan påverka eventuella uppdrag som familjehem.
  • Anonym (familjehem, ja)

    Anonym...jo, det vill de säkert, men det finns redan på papper, då vi är godkända som kontaktfamilj sedan tidigare och dessutom gjort en adoptionsutredning 2002.

  • Eela
    ladynorway skrev 2010-10-03 17:01:02 följande:
    Har erat barn,som ni är kontaktfamilj åt,eget rum när h*n är hos er?
    Nej h*n delar rum med en av våra biologiska barn vilket fungerar bra. Frågan har varit uppe med de vill ha det på detta vis båda två, dock finns det en permanent säng och en hylla i garderoben.
  • Anonym (familjehem, ja)

    Någon annars som tror att det är ett hinder ?
    Ska jag ringa och prata med f-kassan tycker ni ?

  • Anonym ("Jenny")
    Anonym (familjehem, ja) skrev 2010-10-03 22:02:18 följande:
    Någon annars som tror att det är ett hinder ?
    Ska jag ringa och prata med f-kassan tycker ni ?
    Det är väl en klok idé, det är inte alltid FK accepterar att man har "uppdrag" parallellt med sjukersättning
  • Anonym (familjehem, ja)

    har talat med f-kassan idag och vet vad som gäller.

Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer