• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Anonym (Fam.hem)
    Anonym (familjehem, ja) skrev 2010-10-04 22:56:57 följande:
    har talat med f-kassan idag och vet vad som gäller.
    Spännande! Vad sa de då?
  • Anonym (familjehem, ja)

    Man får tjäna en viss summa om året utöver den sjukersättning du har, går det över den summan, så måste f-kassan börja dra av från sjukersättningen. Jag litar inte riktigt ändå på f-kassan, så jag vet inte hur vi ska göra. Ifrågasatte detta om ett uppdrag upphör, om f-kassan då inte kan kräva att jag går upp i procent och ska jobba heltid (vilket jag inte orkar), men kvinnan jag talade med sa att så gör de inte. Fast när det är som det är idag med all koll och alla "sjuka" åtgärder som f-kassan tar sig för , så litar jag inte på detta. Låter för bra för at vara sant.....

  • Anonym ("Jenny")
    Anonym (familjehem, ja) skrev 2010-10-05 10:45:34 följande:
    Man får tjäna en viss summa om året utöver den sjukersättning du har, går det över den summan, så måste f-kassan börja dra av från sjukersättningen. Jag litar inte riktigt ändå på f-kassan, så jag vet inte hur vi ska göra. Ifrågasatte detta om ett uppdrag upphör, om f-kassan då inte kan kräva att jag går upp i procent och ska jobba heltid (vilket jag inte orkar), men kvinnan jag talade med sa att så gör de inte. Fast när det är som det är idag med all koll och alla "sjuka" åtgärder som f-kassan tar sig för , så litar jag inte på detta. Låter för bra för at vara sant.....
    Nu vet ju inte jag varför du är så bergsäker på att du inte kan jobba heltid, vilken typ av "sjukdom" du har osv..?

    Men man ska inte glömma bort att det kan vara (och ofta ÄR) rejält påfrestande ( iallafall psykiskt) att vara just familjehem. Har man då dessutom en sjukdom i botten, som kanske tar ner en rent fysiskt, så kan det bli tufft, så jag skulle nog tänka mig både en och två ggr innan jag tog på mig ett uppdrag.

    Har ni aldrig funderat på kontaktfamilj/stödfamilj till att börja med? Då gör man ju en stor insats för just den familjen utan att det "sliter" lika hårt på sig själv och övriga familjemedlemmar?
  • Anonym (familjehem, ja)

    Alla föräldrar som har en funktionsnedsättning och får biologiska barn då ? Det är också tufft, men det måste gå. Vi vill göra detta för att vi känner för det och att vi vill göra en insats för samhället. Visst kan vi bli kontaktfamilj, men varför ska vi behöva ta "klivet" ner på stegen, bara för att en av oss har ett funktionshinder ? Jag och maken förstår inte detta.
    Men som så många gånger förr, få vi väl stå åt sidan denna gången också.
    Ha det allihop !

  • Anonym ("Jenny")
    Anonym (familjehem, ja) skrev 2010-10-05 11:07:54 följande:
    Alla föräldrar som har en funktionsnedsättning och får biologiska barn då ? Det är också tufft, men det måste gå. Vi vill göra detta för att vi känner för det och att vi vill göra en insats för samhället. Visst kan vi bli kontaktfamilj, men varför ska vi behöva ta "klivet" ner på stegen, bara för att en av oss har ett funktionshinder ? Jag och maken förstår inte detta.
    Men som så många gånger förr, få vi väl stå åt sidan denna gången också.
    Ha det allihop !
    För det först var det inte meningen alls att trampa dig på tårna eller tycka att ni ska stå åt sidan - förlåt om du tog det så?

    ALLA som vill göra en insats i samhället är ju fantastiska, men jag vill absolut påpeka att det inte är att ta "klivet ner på stegen" att vara kontaktfamilj?? Hur tänker du då - att det graderas på en skala där det är "finare" att vara familjehem?  

    Nu är det ju inte "kontrollerat" på samma vis för att skaffa biologiska barn (även om man ibland kanske kan tycka att det borde vara det) men vid utredningar av olika slag så är det ju så och det kan vi inte påverka. Jag tror inte att det ligger dig i fatet att ha ett funktionshinder, beroende på VAD det är förstås - däremot så tror jag, precis som du själv, att FK med alla nya regler kanske i framtiden kan komma att ha vissa funderingar på det?

    Att vara kontaktfamilj är oerhört givande och berikande på många sätt och man gör en insats som kan vara lika stor som andra uppdrag och det är ju det man oftast vill uppnå - en känsla av att hjälpa någon/några som behöver det! Allt behöver ju inte vara svart eller vitt - så varför inte prova på det?
  • Anonym (sanna)

    Kan jag också tycka! Men jag vet en annan familj som är Precis lika gamla som oss, fast helt utan biobarn och dom har blivit väldigt inlindat nekade pga deras ringa ålder...sen trycker soc på och frågar varför dom inte skaffar egna barn.. Men vi kommer iaf fortsätta höra àv oss och kolla.. Av den anledningen att vi anser oss som ett perfert familjehem om det nu skulle vara så tråkigt att en liten bebis behöver ett hem..

  • tomcar1

    Anonym (familjehem, ja)   vi har också blivit bemötta på detta sättet enbart pga min sjukdom. Det ska vara så mycket byråkrati och sedan i nästa stund, så tycker kommunen att man kan ställa upp på allt...är inte det lite märkligt. Nej, jag hoppas på klarar riktlinjer vad gäller personer med funktionsnedsättning och t.ex adoption. Vi är nu godkända som kontaktfamilj

  • Anonym (Ledsen)

    Vi har ett barn på 7 år placerat hos oss sedan drygt 6 månader tillbaka. Det har i det stora hela gått bra men nu har h*n sista tiden börjat länkta efter mamma. Detta blev värre efter umgänget. H*n sover bra och så är det inga problem utan det är under dagarna. även i skolan.

    Hur hanterar man detta? Hur ska man bemöta barnet?

    Några tips på hur vi kan jobba för att få barnet att känna sig hemma och trygg i vår familj?

  • Anonym

    Tips ang vilken organisation man kan ta kontakt med om man önskar bli familjehem?

    Hur vanligt är det att barnen är under 3 år? Vi har ett barn i familje på 2 år och vill inte ta emot ett alltför stort barn.

    Varför är det så att man måste arbeta heltid? Vi har två heltidstjänster men skul eklara oss om jag arbetade halvtid och kunde ha mer tid över för barnen.

  • smulpaj01

    Anonym (ledsen) Varför "får" inte barnet längta efter sin mamma? Efterssom barnet är 7 år och bara varit hos er i 6 mån så är det väl helt naturligt att mammalängtan är stor. Barnet ska väl jobbas hem? Isåfall tycker jag ni får acceptera detta och trösta barnet! Är det en långtidsplacering?

Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer