• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • AvaElin

    Jag ar 29 ar gammal och har varit sambo i over 10 ar nu, min sambo fyller snart 40. Vi bor i utlandet just nu men ska snart flytta hem till Sverige (ska gifta oss nasta sommar) dar vi hoppas pa att fa bli kontaktfamilj och sa smaningom ett familjehem, nagot jag dromt om lange och nagot som min sambo garna vill gora ocksa.

    Jag och min sambo har mycket att ge, vi ar bada stabila, lugna och trygga personer med mycket erfarenheter av olika kulturer, situationer och allmanna livserfarenheter, da vi bada rest mycket och min sambo ar dessutom sportproffs. Jag tror vi kan erbjuda en stabil tillvaro med mycket trygghet, karlek, stimulans och kul.

    Det jag undrar ar, min sambo ar engelsman och pratar ingen svenska. Jag har en kansla av att det kan bli ett hinder om/nar vi ansoker om att bli kontaktfamilj. Vad tror ni, ar det ens mojligt? 

    Pa grund av vara erfarenheter och omstandigheter kanner vi att vi helst tar hand om lite aldre barn, om det gor nagon skillnad. Vi har inga egna barn och har inte mycket erfarenhet av att ta hand om sma barn, och kanner som tva heltidsarbetande att vi skulle kunna ge mer till ett lite aldre barn som vi kan kommunicera med, kanske fran 10 ar och upp till sena tonaren.

  • Anonym

    hej!

    jag och min man håller på att gå sönder pga att hans 15-åriga dotter skiter fullständigt i allting! förra veckan togs hon av polisen i en bil som kördes av en kille som inte hade körkort, alla fyra som satt i bilen var drogpåverkade av cannabis. polisen stoppade bilen och sen kommer socialjouren. våran 15-åring fick kissa i en burk, kan tilllägga att vi har kontakt med Maria Ungdom och socialtjänsten sen 2 år tillbaka....men det händer ingenting! vi vill att hon ska komma till en fosterfamilj, och komma från Stockholm. Både jag och min man var fosterbarn på 60-talet, vi blev omhändertagna av sociala skäl med missbruk i familjen. Men hur gör vi, vi är helt maktlösa, skolan har satsat på att hjälpa flickan med en extra assistent, men inget hjälper. jag behöver råd, kan tilllägga att våran socialtjänstschef är flatheten själv, jamen jamen jamen, är det enda han kommer med. vi har inte orken längre, jag har psykiska problem och även min man, men ändå är vi med på alla möte....som inte leder någonstans.

    Tacksam för svar

  • Helgona
    AvaElin skrev 2010-10-18 12:25:37 följande:
    Jag ar 29 ar gammal och har varit sambo i over 10 ar nu, min sambo fyller snart 40. Vi bor i utlandet just nu men ska snart flytta hem till Sverige (ska gifta oss nasta sommar) dar vi hoppas pa att fa bli kontaktfamilj och sa smaningom ett familjehem, nagot jag dromt om lange och nagot som min sambo garna vill gora ocksa.

    Jag och min sambo har mycket att ge, vi ar bada stabila, lugna och trygga personer med mycket erfarenheter av olika kulturer, situationer och allmanna livserfarenheter, da vi bada rest mycket och min sambo ar dessutom sportproffs. Jag tror vi kan erbjuda en stabil tillvaro med mycket trygghet, karlek, stimulans och kul.

    Det jag undrar ar, min sambo ar engelsman och pratar ingen svenska. Jag har en kansla av att det kan bli ett hinder om/nar vi ansoker om att bli kontaktfamilj. Vad tror ni, ar det ens mojligt? 

    Pa grund av vara erfarenheter och omstandigheter kanner vi att vi helst tar hand om lite aldre barn, om det gor nagon skillnad. Vi har inga egna barn och har inte mycket erfarenhet av att ta hand om sma barn, och kanner som tva heltidsarbetande att vi skulle kunna ge mer till ett lite aldre barn som vi kan kommunicera med, kanske fran 10 ar och upp till sena tonaren.
    Hör med er komun, tror absolut att det inte skulle vara ett problem...det kan ju tom ses som en fördel då eng kan tränas på "riktigt" istället för bara teoretiskt i skolan...
    CARPE DIEM
  • Helgona
    Anonym skrev 2010-10-18 12:51:53 följande:
    hej!

    jag och min man håller på att gå sönder pga att hans 15-åriga dotter skiter fullständigt i allting! förra veckan togs hon av polisen i en bil som kördes av en kille som inte hade körkort, alla fyra som satt i bilen var drogpåverkade av cannabis. polisen stoppade bilen och sen kommer socialjouren. våran 15-åring fick kissa i en burk, kan tilllägga att vi har kontakt med Maria Ungdom och socialtjänsten sen 2 år tillbaka....men det händer ingenting! vi vill att hon ska komma till en fosterfamilj, och komma från Stockholm. Både jag och min man var fosterbarn på 60-talet, vi blev omhändertagna av sociala skäl med missbruk i familjen. Men hur gör vi, vi är helt maktlösa, skolan har satsat på att hjälpa flickan med en extra assistent, men inget hjälper. jag behöver råd, kan tilllägga att våran socialtjänstschef är flatheten själv, jamen jamen jamen, är det enda han kommer med. vi har inte orken längre, jag har psykiska problem och även min man, men ändå är vi med på alla möte....som inte leder någonstans.

    Tacksam för svar
    Tyvärr, i vissa komuner så är det trögare än hos andra ;)
    Men ställ krav, ta med flickan o ställ dig på socialkontoret. Tala om att du går inte därifrån förän ni är hjälpta!
    Problemet är också att det är en otrolig brist på kontakt, jour o familjehem det kostar dessutom otroligt mycket pengar...därför försöker de att i det längsta att hjälpa er på hemmaplan.
    Vilket ju är helt rätt tänkt...men ibland så måste man inse att det kanske inte hjälper :(
    Lycka till!
    CARPE DIEM
  • Anonym (kontaktfamilj)
    Anonym (Anna) skrev 2010-10-18 08:52:14 följande:
    Mina har klarat det utan problem från minst 4,5 års ålder. Men vissa föräldrar klarar inte att låta sina barn sköta sig själva på toaletten . Säg bara att hemma hos er torkar sig alla själva om de är över tex 4 år. Era regler gäller, och att inte torka sig själv pga lathet är inte tillåtet. Varför skulle det vara mindre jobbigt för er än för barnet?!?!?
    Håller med dej.

    Problemet är bara att då håller sej barnet,och det är ju heller inte bra......:(
  • Anonym (Fam.hem)
    Anonym (kontaktfamilj) skrev 2010-10-18 15:27:10 följande:
    Håller med dej.

    Problemet är bara att då håller sej barnet,och det är ju heller inte bra......:(
    Nej det är ju verkligen inget bra! Varför vill barnet inte torka sig? Om barnet håller sig verkar det ju vara så att barnet har problem med det mer än att vara bortskämd/bekväm som du skriver. Har ni talat om det? Kommit på lösningar tex köpa våtservetter eller liknande om barnet är rädd för att det inte ska bli rent eller liknande? Hur gör dem i skolan?
  • Anonym (kontaktfamilj)
    Anonym (Fam.hem) skrev 2010-10-18 16:09:53 följande:
    Nej det är ju verkligen inget bra! Varför vill barnet inte torka sig? Om barnet håller sig verkar det ju vara så att barnet har problem med det mer än att vritiserar hennara bortskämd/bekväm som du skriver. Har ni talat om det? Kommit på lösningar tex köpa våtservetter eller liknande om barnet är rädd för att det inte ska bli rent eller liknande? Hur gör dem i skolan?
    På skolan,har föräldrarna berättat,håller sej barnet med...

    Dom har bara sagt att h*n inte "kan själv"..

    Sista gången vi hade barnet,lät jag det prova själva,för att se hur det gick.

    Och det gick sådär..
    Men jag såg ju att det enbart handlar om "övning" på detta området.Vet inte hur det blir nästa gång,jag tycker kansje det är liiiite känsligt att prata med mamman om detta,som om vi kritiserar henne..
  • Anonym (blomman)
    Anonym (kontaktfamilj) skrev 2010-10-18 16:35:13 följande:
    På skolan,har föräldrarna berättat,håller sej barnet med...

    Dom har bara sagt att h*n inte "kan själv"..

    Sista gången vi hade barnet,lät jag det prova själva,för att se hur det gick.

    Och det gick sådär..
    Men jag såg ju att det enbart handlar om "övning" på detta området.Vet inte hur det blir nästa gång,jag tycker kansje det är liiiite känsligt att prata med mamman om detta,som om vi kritiserar henne..
    Hej, jag har en 7 åring. biologiskt barn. H*n har haft stora problem med förstoppning, vägrar gå på toaletten borta och är allmänt väldigt orolig över allt som har med toa besyren att göra. Även torka. Vi kämpar på med det, men ja jag torkar ibland vår 7 åring. Jag tycker inte att du skall göra så stor affär av det hela. Visa barnet hur man gör när man torkar, låt barnet göra först och sedan kollar du så att allt är borta. Ge barnet me roch mer ansvar...
  • Anonym (Anna)
    Anonym (kontaktfamilj) skrev 2010-10-18 15:27:10 följande:
    Håller med dej.

    Problemet är bara att då håller sej barnet,och det är ju heller inte bra......:(
    Jag tolkade det som om barnet skötte sånt överallt annars men inte hemma hos er, förlåt. Något är ju galet om barnet håller sig istället.
  • Anonym

    TS
    Tack för ditt svar! javisst är det ju bättre att vi får hjälp så att flickan får stanna hemma. Men så har vi tyckt att det var en bra lösning länge, men så kommer incident på incident, och då måste vi se utanför hemmets gränser. Vi har varit på åtskilliga samtal, både jag och min kan prata för oss, men så har vi en  bromskloss som är flickans mor. Som "köper"  saker till flickan när samvetet sviker, och det har ju flickan lärt sig under dessa 15 år. Mamman  är tyvärr helt gränslös, och har ett språk och beteende som en tonåring. så ibland känns det som man slåss med väderkvarnar, och bara gilla läget med förhoppning om att ingen av oss stupar.
    Förlåt att det blev så mycket, men till slut blir man "full" och måste tömma ibland.
    Tack!

Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer