• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Kleerup
    Bulldozer skrev 2010-11-05 17:34:23 följande:
    Vem har sagt något om att något är enkelt?
    Det har ingen påstått! Men vissa saker är på ett visst sätt vare sig man vill eller inte! Vissa riktlinjer måste följas vare sig man vill eller inte och färdiga bestämelse finns det för hur famijehem ska agera!
    Det är inte enkelt att vara ett familjehem och det har heller ingen påstått!
    Och självklart så planerar man inte att ett barn ska "uppväxtplaceras" eftersom man oftast inte ens är säker på att det blir så men att ha det som grundinställning och mer eller mindre som ett krav tycker jag är fel!
    Tycker inte att det är okej att bli ett familjehem om man bara vill ha uppväxtplaceringar för att man skulle vilja ha ett barn till!
    Sen förstår jag inte vad du menar med att familjehem inte skulle kunna älska dom placerade barnen på samma sätt om dom nu inte är uppväxtplaceringar?
    Eller att dom inte skulle kunna kännas och vara som en del av familjen bara för att dom inte är uppväxtplacerade!
    Det går älska ett familjehems placerat barn även om det inte är uppväxtplacerat!
    Det går också att ge det barnet ett riktigt hem och få det att känna sig som en del av familjen även om det inte är en uppväxtplacering!
    Det sitter i inte i hur länge ett barn är placerat, man mäter väl inte kärleken i tid.......
    Eftersom du verkar ha varit familjehem länge så vet du säkert också att uppväxtplaceringar inte är dom vanligaste varianten av placering. Kollar man till antalet placeringar per år så kan jag nog mig påstå att det är mer ovanligt än vanligt! Precis som med LVU barnen, dom är mer ovanliga än vanliga!
    Dom vanligaste placeringar idag är SOL placeringar inget annat!
    När man går in i familjehems verksamheten så måste man veta att det finns än annan sida än att ta emot och älska barnet....
    Baksidan är faktiskt att man oftast får skilja sig ifrån barnen och det är smärtsamt!
    Fruktansvärt smärtsamt!!!!!
    Men den förmågan måste man ha!
    Jag har aldrig skrivit att man inte kan älska ett barn som inte är "uppväxtplacerat". Med tanke på den analysen av mitt förra inlägg tror jag att jag sätter punkt här.

    M-Kleerup
  • Anonym (Vad händer?)

    Hej på er, alla familjehemsföräldrar!

    Jag funderar över detta med matchning; vad händer om det inte fungerar?
    Har det någon gång hänt att ni "ångrat" er? Kännt att detta går bara inte?
    Vad hände med barnet då?
    Går det att lösa detta på ett bra sätt eller är det skamset att "erkänna sig besegrad"?

    Jag hoppas verkligen inte att någon tar illa upp! Jag vet att många familjehem gör ett fantastiskt jobb <3

    Som ni förstår så ligger det en historia bakom min fråga men den tänker jag inte ta upp här. Jag vill bara veta hur det fungerar i arbetet mellan familjehemmen, familjehemmet/soc eller familjehemmet/organisationen.

  • Helgona
    Anonym (Vad händer?) skrev 2010-11-09 22:18:18 följande:
    Hej på er, alla familjehemsföräldrar!

    Jag funderar över detta med matchning; vad händer om det inte fungerar?
    Har det någon gång hänt att ni "ångrat" er? Kännt att detta går bara inte?
    Vad hände med barnet då?
    Går det att lösa detta på ett bra sätt eller är det skamset att "erkänna sig besegrad"?

    Jag hoppas verkligen inte att någon tar illa upp! Jag vet att många familjehem gör ett fantastiskt jobb <3

    Som ni förstår så ligger det en historia bakom min fråga men den tänker jag inte ta upp här. Jag vill bara veta hur det fungerar i arbetet mellan familjehemmen, familjehemmet/soc eller familjehemmet/organisationen.
    Soc försöker att matcha så gott det går! Ibland så fungerar en plac inte av olika anledning. 
    Frågan är om man kan hjälpa barnet trots att man inte "matchar" eller om uppgiften är för mycket helt enkelt!

    Vi har "gett upp" på en tjej (14) som vi fick. Det gick inte helt enkelt. Hon kom till ett annat familjehem och vad jag hört så trivdes hon där ( i alla fall ett tag)
    CARPE DIEM
  • elovesj

    Jag har varit kontaktfamilj i 12 månader, är inte det längre. Men går in och läser här nu =).

    All heder till alla som hjälper andra utifrån egen förmåga =).

    Jag hade 3 barn hos mig vid valda tillfällen.

  • Anonym (vän)

    Jag har vänner vars barn har blivit placerade i familjehem. Barnen har bott där i några månader och trivs jättebra (även om de naturligtvis saknar sina föräldrar), men nu har jag fått veta att placeringen i familjehemmet är tillfällig och att ett domslut om permanent placering ska fastställas inom kort. Vad innebär det? Kommer barnen få vara kvar i sin nya familj eller kommer de att flyttas igen? De har ju gått igenom så mycket jobbigt redan i sina unga liv och de behöver verkligen inte ett uppbrott till.

  • elovesj

    Det som är absolut tråkigast är just att många barn flyttas runt, från familj till familj... Växelvis med att bo hemma hos sina bio föräldrar, för att sedan flyttas runt igen. Först kommer de ofta till en tillfällig familj, som inte ska fungera som en permanent lösning.


    Men det vore ju SÅ mycket bättre om barnen slapp bo ett par månader här, och sen flyttas dit.. etc etc..


     


     

  • Anonym (vän)
    elovesj skrev 2010-11-10 15:06:01 följande:

    Det som är absolut tråkigast är just att många barn flyttas runt, från familj till familj... Växelvis med att bo hemma hos sina bio föräldrar, för att sedan flyttas runt igen. Först kommer de ofta till en tillfällig familj, som inte ska fungera som en permanent lösning.


    Men det vore ju SÅ mycket bättre om barnen slapp bo ett par månader här, och sen flyttas dit.. etc etc..


     


     


    I det här fallet är chansen att barnen någonsin får komma tillbaka till sina föräldrar minimal, men jag tycker att de borde få stanna där de har hittat en trygghet och slippa flytta igen. Tyvärr finns det inget jag kan göra som utomstående. 
  • Cindra
    Anonym (vän) skrev 2010-11-10 15:02:33 följande:
    Jag har vänner vars barn har blivit placerade i familjehem. Barnen har bott där i några månader och trivs jättebra (även om de naturligtvis saknar sina föräldrar), men nu har jag fått veta att placeringen i familjehemmet är tillfällig och att ett domslut om permanent placering ska fastställas inom kort. Vad innebär det? Kommer barnen få vara kvar i sin nya familj eller kommer de att flyttas igen? De har ju gått igenom så mycket jobbigt redan i sina unga liv och de behöver verkligen inte ett uppbrott till.
    Troligen är dina vänners barn placerade i ett jourhem. Det är alltid en tillfällig lösning och placeringen kan vara jättekort, "medellång" eller ibland riktigt lång... Men soc använder ju jourfamiljer just för att man inte VET hur det kommer att bli, inte vet om domen kommer att fastställas. Man placerar oftast inte barnet i "vanliga" familjehem innan en dom fastställs, det är inte så kortsiktigt ett familjehem ska användas.

    Jag jobbar som jourhem och har nu syskon sedan några månader tillbaka. Domen fastställdes nyligen och jag antar att soc nu böjar leta familjehem. Matchningen är ju jätteviktig, hellre att det tar tid och bli BRA!
    Placering i jourhem är nog bra, i många fall. Barnen tas ju oftast akut och det blir en turbolent tid till en början. Så småningom landar barnen, de knyter an, vi får till fungerande umgängen med föräldrar, det blir vardagslunk... När det så småningom blir tid för placering i familjehem är barnen oftast trygga och välmående, det går lugnt tillväga och man skolar in barnen successivt i deras egen takt.
    Barn ÄR fantastiska och de har en otrolig kapacitet att klara av förändringar. Får de dessutom all hjälp på vägen för att det ska bli en sådan trygg och fin flytt som möjligt så går det bra!
  • Anonym (vän)
    Cindra skrev 2010-11-11 00:15:47 följande:
    Troligen är dina vänners barn placerade i ett jourhem. Det är alltid en tillfällig lösning och placeringen kan vara jättekort, "medellång" eller ibland riktigt lång... Men soc använder ju jourfamiljer just för att man inte VET hur det kommer att bli, inte vet om domen kommer att fastställas. Man placerar oftast inte barnet i "vanliga" familjehem innan en dom fastställs, det är inte så kortsiktigt ett familjehem ska användas.

    Jag jobbar som jourhem och har nu syskon sedan några månader tillbaka. Domen fastställdes nyligen och jag antar att soc nu böjar leta familjehem. Matchningen är ju jätteviktig, hellre att det tar tid och bli BRA!
    Placering i jourhem är nog bra, i många fall. Barnen tas ju oftast akut och det blir en turbolent tid till en början. Så småningom landar barnen, de knyter an, vi får till fungerande umgängen med föräldrar, det blir vardagslunk... När det så småningom blir tid för placering i familjehem är barnen oftast trygga och välmående, det går lugnt tillväga och man skolar in barnen successivt i deras egen takt.
    Barn ÄR fantastiska och de har en otrolig kapacitet att klara av förändringar. Får de dessutom all hjälp på vägen för att det ska bli en sådan trygg och fin flytt som möjligt så går det bra!
    Okej! Jag trodde det var ett familjehem eftersom de har bott där i ett halvår nu. De här två barnen togs akut och föräldrarna har dömts för brott mot barnen och nu ska det fastställas en dom om barnens fortsatta omhändertagande. 

    Jag är glad att höra att de skolas in till sitt nya boende om de måste flytta igen (vilket verkar troligt). Jag trodde det skulle bli som när de omhändertogs - att nån bara kom och hämtade dem. 
  • Drömmen om att bli mamma

    Igår var vi på vår första PRIDE-utb
    Det var jag och min man + 4st par till.... Det är ett steg närmare en ev placering.
    Vet att jag frågar här innan men fick bara ett svar men det var kanske inte fler som gått utb?

Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer