• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • tomcar1

    Anonym "Jenny"...har mailat dem tillbaka och frågat varför hon har sagt nej, men jag mailade så sent, så jag förväntar mig ett svar först imorgon. Vi får se , men vi vill gärna veta varför, då allt verkade så himla bra när vi träffades. Tråkigt är det iallafall, så nu är det bara att vänta vidare

  • Anonym
    tomcar1 skrev 2010-11-22 18:08:00 följande:
    Anonym "Jenny"...har mailat dem tillbaka och frågat varför hon har sagt nej, men jag mailade så sent, så jag förväntar mig ett svar först imorgon. Vi får se , men vi vill gärna veta varför, då allt verkade så himla bra när vi träffades. Tråkigt är det iallafall, så nu är det bara att vänta vidare
    När blev ni utredda och godkända av Soc?
  • Anonym (sanna)

    Nu känner vi oss faktiskt lite förvirrade här....

    Soc ringde idag igen och sa att dom hade tagit del av våran utredning men att hon blev bekymrad över att hon såg att min sambo förekom i polisens register.
    Gamla händelser som är över 10 år gamla, har pratats igenom noga med "vårat soc" och det var inget problem för en placering.

    Men detta soc. (annan kommun 12 mil bort) tyckte det var viktigt så dom ville prata med min sambo direkt istället...
    Jag bad han ringa upp dom från jobbet.
    hon uttryckte sig såhär: "ja allt var ju som klart, vi skulle ju välja er, men då dök ju detta upp......"
    Han berättade kring händelserna och önskade dom ogjorda...

    sen 5 min senare ringer en annan sekreterare (barnets) och bokar in att dom ska KOMMA HEM TILL OSS....

    eehhh, först får vi signaler att det är kört, pga gammalt skräp, sen ringer dom och ska komma, det är ju trots allt 12 mil....

    Känns väldigt dubbla signaler här.....?

  • Helgona
    Anonym (sanna) skrev 2010-11-22 21:19:52 följande:
    Nu känner vi oss faktiskt lite förvirrade här....

    Soc ringde idag igen och sa att dom hade tagit del av våran utredning men att hon blev bekymrad över att hon såg att min sambo förekom i polisens register.
    Gamla händelser som är över 10 år gamla, har pratats igenom noga med "vårat soc" och det var inget problem för en placering.

    Men detta soc. (annan kommun 12 mil bort) tyckte det var viktigt så dom ville prata med min sambo direkt istället...
    Jag bad han ringa upp dom från jobbet.
    hon uttryckte sig såhär: "ja allt var ju som klart, vi skulle ju välja er, men då dök ju detta upp......"
    Han berättade kring händelserna och önskade dom ogjorda...

    sen 5 min senare ringer en annan sekreterare (barnets) och bokar in att dom ska KOMMA HEM TILL OSS....

    eehhh, först får vi signaler att det är kört, pga gammalt skräp, sen ringer dom och ska komma, det är ju trots allt 12 mil....

    Känns väldigt dubbla signaler här.....?
    Bra att de kollar upp. Att de kommer på besök betyder att ni fortfarande är intressanta. Så kan din man förklara så är det inga problem :)
    CARPE DIEM
  • Anonym (kontaktfamilj)
    tomcar1 skrev 2010-11-22 15:53:28 följande:

    Hej !


    Vi har precis fått veta att mamman tackar nej till oss som kontaktfamilj. Detta var andra uppdraget där den andra parten tackar nej.  Jättetråkigt, för vi tyckte detta kändes jättebra. jag tror de ryggar tillbaka lite, när jag säger att jag har en sjukdom. Jag tycker att det är bättre att vara ärlig om det, än att ljuga. Men som sagt detta blev en besvikelse både för mig och maken, vi kände verkligen för detta uppdrag : (


    Iom. att du fungerar som vanligt,trots din sjukdom,tycker jag det värkar vara mycket konstigt att DET skulle vara orsaken till att denna mamman tackat nej till er,som kontaktfamilj...
  • tomcar1

    Anonym inlägg 542....varför undrar du kring det ? Vi blev utredda 2003.

    Jag kan tänka mig att det är avståndet. Hon bor i en annan kommun och har ingen bil eller pengar att ta pendel eller buss direkt. Vi sa att vi skulle hämta och lämna. Det var inte alls främmande för oss, men någonting gjorde att hon sa nej. Vi har inte fått veta varför ännu. Jag hoppas att vi får det, för vi vill gärna veta.
    /tomcar1

  • Anonym
    tomcar1 skrev 2010-11-23 19:36:39 följande:
    Anonym inlägg 542....varför undrar du kring det ? Vi blev utredda 2003.

    Jag kan tänka mig att det är avståndet. Hon bor i en annan kommun och har ingen bil eller pengar att ta pendel eller buss direkt. Vi sa att vi skulle hämta och lämna. Det var inte alls främmande för oss, men någonting gjorde att hon sa nej. Vi har inte fått veta varför ännu. Jag hoppas att vi får det, för vi vill gärna veta.
    /tomcar1
    Nä jag undrade bara.... det är många år sen ni blev godkända, hewla 7 år och med tanke på vilken brist det är på kontakt,jourhem och familjehems familjer så tycker jag att det är konstigt att ni fortfarande inte fått något uppdrag!
    Har ni haft nåt uppdrag alls sen 2003`?
  • tomcar1

    anonym...nej, tyvärr. Vi har blivit erbjudna ett par. Ett där barnen blev ärende för familjehem, så det sprack, ett ärende med autistisk pojke, där föräldrarna sa nej pga avståndet och nu detta och mamman sa nej.

  • Anonym (kontaktfamilj)
    tomcar1 skrev 2010-11-23 21:44:33 följande:
    anonym...nej, tyvärr. Vi har blivit erbjudna ett par. Ett där barnen blev ärende för familjehem, så det sprack, ett ärende med autistisk pojke, där föräldrarna sa nej pga avståndet och nu detta och mamman sa nej.
    Jag och min man jobbade med L-köping komun ett tag....Behoven är enorma,så jag kan inte begripa varför ni inte fått ett ENDA uppdrag på sju(!) år....Inte ens från andra komuner!
    Mycket konstigt...
  • tomcar1

    Anonym (kontaktfamilj)....vi tycker också att det är konstigt givetvis och har också frågat om detta. Då säger de bara att de enbart har barn med svår ADHD/DAMP. Vi har flera ¨gånger sagt att vi kan ta barn som har sociala problem och inte enbart barn med funktionshinder, men det verkar man inte förstå. Vi har vänt oss till grannkommun och de är jättebra. har bara varit social problematik. Vände oss även till Motala kommun, då de ligger närmast för vår del. De hade inget behov av vår hjälp, så nu står vi på ruta ett igen och kan inte mer än maila och ringa ibland och fråga om de har något uppdrag. Jättetråkigt, för åren går och man tappar ju till slut sugen på att ställa upp, men ännu så vill vi : )

Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer