• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Anonym (Anna)
    smulpaj01 skrev 2010-12-06 10:32:51 följande:
    På vilket sätt kommer barnet i kläm? Om det "ligger på is" så innebär väl det att era insatser inte längre behövs, vilket är positivt för barnet.
    Ja om det vore så väl . Soc vill att det fortsätter men inte modern. Så vi får väl hoppas att barnet har det bra.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Nybörjare) skrev 2010-12-06 08:50:54 följande:
    Hej, det ligger långt fram för oss också =) Jag känner att jag vill ge mina små barn en chans att växa upp lite. =)

    Hur tycker du att det har gått när ni haft barnet hos er? Har läst på en massa och helt plötsligt så har jag börjat stöta på motstånd från min omgivning som säger hur otroligt jobbigt det är och att all kamp med barnet och deras släkt är otroligt jobbig, så jag måste erkänna att jag börjar bli lite skrämd.

    Har du upplevt det så?
    Det har gått jättebra och vi hade från början jättebra kontakt med modern till barnet. Att det ligger på is just nu är för att vår familj och moderns syn på människor krockat brutalt enligt mamman. Vi tycker att det inte skall gå ut över barnet men mamman vill just nu inte ha med oss att göra. Soc tycker dock annat. Så visst kan det krångla men det är Soc som skall ta denna dust. Vi har inte träffat barnet sen augusti så det känns länge nu. Våra barn undrar ju varför barnet inte är här och vi har bara sagt att mamman inte behöver hjälp just nu och att de klarar sig själva. Soc har problem med att få till ett möte med modern, så vi får se om detta uppdrag bryts och att ett annat introdeceras kanske. Vem vet. Men spännande är det att få insyn i ett annat barns liv och våra barn tycker det är kul med en extra "kompis" på helgerna.

    Sen är det en helt annan sak att vara familjehem då det helt plötsligt är en annan problematik i familjerna. Så börja som kontaktfamilj och känn på hur det funkar så vet man nog rätt snart vad som känns rätt.
    Lycka till.
  • smulpaj01
    Anonym (Anna) skrev 2010-12-06 10:42:30 följande:
    Ja om det vore så väl . Soc vill att det fortsätter men inte modern. Så vi får väl hoppas att barnet har det bra.
    Du behöver nog inte oroa dig. Kontaktfamilj är något man som mamma själv ansöker om hos soc. När man själv anser att det inte längre behövs så finns det ingen anledning att fortsätta.

    Med andra ord kan man konstatera att barnet mycket troligt har det bra, bättre än det hade det när ni startade uppdraget.
  • Anonym (Anna)
    smulpaj01 skrev 2010-12-06 12:18:25 följande:
    Du behöver nog inte oroa dig. Kontaktfamilj är något man som mamma själv ansöker om hos soc. När man själv anser att det inte längre behövs så finns det ingen anledning att fortsätta.

    Med andra ord kan man konstatera att barnet mycket troligt har det bra, bättre än det hade det när ni startade uppdraget.
    Men i det här fallet är det pga av mammans mående och jag vet att det är frivilligt man mammans socialsekreterare har uttryckligen påtalat att detta skall fortsätta och vi har även fått förfrågan om att kunna ställa upp akut när det behövs. 

    Men ingen skulle vara gladare än vi om barnets hemförhållanden är förbättrade.

    Mamman har blivit rådd att ta emot erbjudandet om kontaktfamilj så om det är en helt frivillig placering vet vi inte.
  • Anonym (blomman)
    smulpaj01 skrev 2010-12-06 12:18:25 följande:
    Du behöver nog inte oroa dig. Kontaktfamilj är något man som mamma själv ansöker om hos soc. När man själv anser att det inte längre behövs så finns det ingen anledning att fortsätta.

    Med andra ord kan man konstatera att barnet mycket troligt har det bra, bättre än det hade det när ni startade uppdraget.
    Det stämmer tyvärr inte. Kontakt familj kan du söka själv, men ofta är det soc som ger familjen en kontaktfamilj som en nödvändig stödåtgärd.

    T ex det inkommer en anmälan om barnet. Soc ser brister i familjen och en kontaktfamilj sätts in som en stödåtgärd.
  • Bulldozer
    Anonym (blomman) skrev 2010-12-06 17:14:51 följande:
    Det stämmer tyvärr inte. Kontakt familj kan du söka själv, men ofta är det soc som ger familjen en kontaktfamilj som en nödvändig stödåtgärd.

    T ex det inkommer en anmälan om barnet. Soc ser brister i familjen och en kontaktfamilj sätts in som en stödåtgärd.
    Finns båda varianterna, både att mamman själv anöker om det och att Soc sätter in det som en insats som en åtgärd på något problem som skulle behöva lösas!
    Så det är oilka, sen vet jag inte procentuellt sätt vilekn av varianterna som är vanligast
  • tomcar1

    Vågar knapp skriva här, men följer en del av er som jag haft kontakt med från början nästan. Vi ska träffa uppdragets handläggare + vår handläggare den 16/12 angående det nya uppdrag vi har blivit erbjudna som kontaktfamilj : )

  • Cindra
    tomcar1 skrev 2010-12-06 18:31:09 följande:
    Vågar knapp skriva här, men följer en del av er som jag haft kontakt med från början nästan. Vi ska träffa uppdragets handläggare + vår handläggare den 16/12 angående det nya uppdrag vi har blivit erbjudna som kontaktfamilj : )
    Vad roligt!! Hoppas allt kommer att kännas bra, stort lycka till!
    Här stretar vi vidare med vår syskonplacering, de blir nog kvar fram tills februari, ev längre!
  • strutsi

    Hej! är det någon som vet vad som gäller när man är jourfamilj och blir sjuk?
    I mitt fall har jag blivit op. och är just nu sjukskriven, jag är inte anställd utan
    kontrakterad som jourfamilj. 
    När man pratar med försäkringskassan så vet de inte vad som gäller, man får olika
    svar varje gång man pratar med dem.

Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer