• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Anonym
    Mångmamman skrev 2010-12-13 15:34:21 följande:
    Hej en liten fråga till dig Cindra som är jourhem. Har du flera tomma rum som står och väntar när du inte har några placeringar. Enkelrum?  Våningsäng ? Eller extrasäng i nått annat barns rum......  Funderar på hur mycket plats man måste ha för att vara jourhem.
    Jag är kontrakterat Jourhem åt en av våra Kommuner, innebär att vårat hem är jour dygnet runt och att vi får arvode vare sig vi har någon placering eller inte. Avtalet med Soc löper ett år i taget och förlängs varje år
    Enligt min Kommun så måste man ha ett rum per placering, vi har alltså vå rum över som är fullt möblerade
    och det av Soc.
    Har ibland haft mer än 2 st samtidigt då det har varit en "syskonplacering. Har hänt att vi haft en upptagen plats och en ledig och dom har behövt placera syskon då har sykonen fått dela rum eller så har man fått "möblera om" lite.Men annars försöker i alla fall våran Kommun hålla sig till avtalet och för våran del då 2 platser men även Okej med syskomplaceringar.
    Båda rummen va från början tomma,Soc har ståför dom möblerna dom anser ärt standard och i vårt fall blev det säng,skrivbord,byrå/garderob,matta,lampa,sängklader,överkast och gardiner
    Lite spel och leksaker har det tillkommit under åren och det också ifrån Soc.
    Men det här varierar säkert också men så har vi i alla fall hemma hos oss
  • Cindra
    Mångmamman skrev 2010-12-13 15:34:21 följande:
    Hej en liten fråga till dig Cindra som är jourhem. Har du flera tomma rum som står och väntar när du inte har några placeringar. Enkelrum?  Våningsäng ? Eller extrasäng i nått annat barns rum......  Funderar på hur mycket plats man måste ha för att vara jourhem.
    Hur mycket plats man behöver ha beror lite på hur åldersspannet är på de barn man tar emot... Och oftast är jourhem kontrakterade för att ha minst 2-3 platser för barn som är 0-18 år! Då krävs det flexibilitet hos jourhemmet!! Persoligen tycker jag ett jourplacerat barn SKA ha ett eget rum (om det inte är bebis)

    Jag jobbar för en organisation och tar bara emot bebisar och småbarn upp till 3 år. Jag kan inte få två eller flera olika placeringar samtidigt, dock kan det vara två syskon...
    Vi har ett litet rum som alltid finns för jourbarnet. Det är trångt så när vi får syskon har jag det minsta barnet i vårt sovrum. Eller om det är en liten nyfödd, då bor det alltid intill min egen säng!
  • Anonym (sanna)

    någon här som tagit emot ett barn kring året som jag kan inboxa lite om anknytning?
    känner att jag behöver lite feedback och åsikter...

  • hanna elise

    Vi har just anmält intresse till sco i vår kommun för att få mer information om vad det innebär att vara kontaktfamilj eller familjehem.
    Tyvärr så har vi inte hört ngt av dem mer än "tack för visat intresse, vi hör av oss snart" 
    Kanske är det för att det går mot jul.

    Vi är 31 år båda två, gifta sen snart tio år. En dotter på 7 år.   

  • Anonym
    hanna elise skrev 2010-12-15 22:37:32 följande:
    Vi har just anmält intresse till sco i vår kommun för att få mer information om vad det innebär att vara kontaktfamilj eller familjehem.
    Tyvärr så har vi inte hört ngt av dem mer än "tack för visat intresse, vi hör av oss snart" 
    Kanske är det för att det går mot jul.

    Vi är 31 år båda två, gifta sen snart tio år. En dotter på 7 år.   
    I våran Kommun har dom  speciella förutbestämda datum uppsatta för Info kvällar som dom här hos oss kallas.
    Soc kallar alla som anmält sitt intrresse, man har info en kväll och efter det besluta sig om man vill gå vidare  eller inte.
    Efter det hade vi individuella möten beroende på vilken av formerna man är intresserad av!
  • hanna elise
    Anonym skrev 2010-12-16 00:52:45 följande:
    I våran Kommun har dom  speciella förutbestämda datum uppsatta för Info kvällar som dom här hos oss kallas.
    Soc kallar alla som anmält sitt intrresse, man har info en kväll och efter det besluta sig om man vill gå vidare  eller inte.
    Efter det hade vi individuella möten beroende på vilken av formerna man är intresserad av!
    Jaha. Så kan det ju kanske vara här också
    Det är kanske därför man inte hört något mer då.
    Dom har kört en kampanj i kommunen, behovet är tydligen väldigt stort, därför tyckte jag att det kändes så konstigt att soc inte var mer på hugget när någon nappade... :)
  • tomcar1

    Hej !

    Vi skulle ha åkt till grannkommunen idag och hört mer om vårat ev. kontaktfamiljsuppdrag och så jädra typisk, då blir maken kanonförkyld och kan knappt tala och det snöar som attan och blåser och de varnar på radion för trafikproblem på vägarna. Bara att tacka nej. Det är sååå typiskt : (

  • hanna elise

    idag ringde soc upp. Dom vill träffa oss så snart som möjligt. Eftersom maken är sjuk så blir det inte i veckan utan mest troligt på onsdag istället.
     Vi har bett att få mer information om vad det innebär att vara kontaktfamilj eller familjehem, men det kändes som att hon trodde att vi redan har bestämt oss.

    Vi vill verkligen veta alla för och nackdelar med de olika formerna så att vi kan ta ett bra beslut.
    Det känns jättehemskt att hoppa på ngt och sen bara komma på att det inte var som man hade tänkt. Så kan man ju inte göra mot ett barn liksom.

    Några tips på vad vi bör ställa för frågor?
    Vad ska man vara "vaksam" på? kan de försöka skönmåla uppdraget lite för att man ska bli mer intresserad? 

  • Futurum
    hanna elise skrev 2010-12-16 16:40:14 följande:
    idag ringde soc upp. Dom vill träffa oss så snart som möjligt. Eftersom maken är sjuk så blir det inte i veckan utan mest troligt på onsdag istället.
     Vi har bett att få mer information om vad det innebär att vara kontaktfamilj eller familjehem, men det kändes som att hon trodde att vi redan har bestämt oss.

    Vi vill verkligen veta alla för och nackdelar med de olika formerna så att vi kan ta ett bra beslut.
    Det känns jättehemskt att hoppa på ngt och sen bara komma på att det inte var som man hade tänkt. Så kan man ju inte göra mot ett barn liksom.

    Några tips på vad vi bör ställa för frågor?
    Vad ska man vara "vaksam" på? kan de försöka skönmåla uppdraget lite för att man ska bli mer intresserad? 
    Inboxa mig så ska jag försöka hjälpa till:)
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer