• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Anonym (sanna)

    hej alla underbara familjer.


    jag skulle behöva lite råd och hjälp här...


    det är en hel del ståhej här kring våran nya placering....den lilla.


    Jag har en vän som är bekant med barnet mamma, och dom ska tydligen dra in advokat och grejjer nu. (soc vet inte än...)


    Mormor till barnet verkar vara drivande (mamman är inte myndig...)

    vad kan hända?

    sen undrar jag över en annan sak med...till oss sa soc "var beredda på att detta är en uppväxtplacering" och mamman nämde i telefonen att om 1-3 år skulle det göras en utredning.
    Den här utredningen som görs då, VAD är det som krävs av henne för att hon ska få tillbaka barnet? och vem bestämmer om utredningen görs på 1 eller 3 år?

  • Anonym (kontaktfamilj)

    Man kan aldrig VETA säkert att nåt barn skall placeras för hela uppväxten..

  • Cindra
    Anonym (sanna) skrev 2010-12-28 21:08:53 följande:

    hej alla underbara familjer.


    jag skulle behöva lite råd och hjälp här...


    det är en hel del ståhej här kring våran nya placering....den lilla.


    Jag har en vän som är bekant med barnet mamma, och dom ska tydligen dra in advokat och grejjer nu. (soc vet inte än...)


    Mormor till barnet verkar vara drivande (mamman är inte myndig...)

    vad kan hända?

    sen undrar jag över en annan sak med...till oss sa soc "var beredda på att detta är en uppväxtplacering" och mamman nämde i telefonen att om 1-3 år skulle det göras en utredning.
    Den här utredningen som görs då, VAD är det som krävs av henne för att hon ska få tillbaka barnet? och vem bestämmer om utredningen görs på 1 eller 3 år?


    Om förvaltningsrätten fastslagit ett lvu så är det ju klart och soc kan placera i familjehem. (som de tydligen redan gjort!!)  Beslutet kan överklagas till kammarrätten. Om soc är "säker" på ett fastställande även där så brukar de placera barnet redan innan domen från kammarrätten kommit.
    Sedan måste ett lvu omprövas i förvaltningsrätten varje halvår och de besluten kan också överklagas. Men om inget nytt framkommit så är det bara en formsak. Efter tre år i ett familjehem kan det vara aktuellt att få ta över vårdnade som familjehem och efter det krävs det oerhört mycket för att bioföräldrarna ska kunna få hem sitt barn igen.
    Vad för slags utredning det är som mamman pratar om är ju omöjligt att veta... Och vad som krävs för att hon ska få tillbaka sitt barn är lika svårt att svara på....  Är hon under 18 alltså?  En mormor kan ju alltid försöka vara drivande...men hon har egentligen ingenting alls med detta att göra så det tror jag inte ni behöver oroa er för.
    Anonym (kontaktfamilj) skrev 2010-12-28 21:12:51 följande:
    Man kan aldrig VETA säkert att nåt barn skall placeras för hela uppväxten..
    Nej det kan man såklart aldrig veta!!  Men det är viktigt för soc att förbereda familjehemmet på att det KAN bli så, för det gäller ju att f-hemmet är beredd på att ta ett sådant uppdrag. Lika viktigt som att f-hemmet blir informerade om att det kan bli en kort placering på ett eller ett par år. Eller vad som helst där i mellan...
    Ibland (eller rätt ofta) vet soc vartåt det lutar...och får så gott det går förbereda f-hemmet på det.
    Ett barn är alltid till låns. Ett familjehem MÅSTE kunna samarbeta på ett bra sätt om det blir aktuellt med en hemflytt för barnet!
  • Anonym (sanna)

    Nej självklart VET jag att man aldrig kan VETA om det blir en uppväxt, men precis som Cindra säger, detär ju en ev. förberedelse.

    jo mamman är under 18, väldigt opassande som mamma i nuläget.
    Jag antar utredningen hon pratar om är att soc gör en "prövning, uppkollning" på henne på 1-3 år om hon nu är kapabel att vara mamma..? nej jag vet inte, jag har inte flera års erfarenhet så jag gissar bara!!!

    ANG UNGÄNGE. hur ofta har ni ungänge med biosar och släkt, barnet är i nuläget 1 år, vi bor 13 mil från biosarna...

  • Anonym (SmSAO)

    När BIO-mamman besöker oss bor hon här från fre-sön. Dvs 3 middagar, 2 luncher och 2 frukostar.
    Vi har tagit en "symbolisk" summa, 100 kr för det. Åker vi på restaurang, bjuder vi  henne på maten.

    När hon bor här över jul, 3-4 nätter har hon fått betala 200 kr. Jag tycker inte att det är mkt begärt, men det tycker tydligen hennes föräldrar som ringt & skällt på oss & anser att vi är snåla etc.

    Vad tycker ni? Hur gör ni?

    Jag anser att hon behöver lära sig att mat kostar pengar, och att man betalar för sig. (Vilket hon aldrig behövt göra, då föräldrarna alltid betalat för henne. Hon är 35 år) Än idag åker hon hem till mamma för att äta om det är så att hon hellre vill använda sina pengar till ex nya kläder eller att gå på krogen... Visst har hon kanske inte särskilt mkt, men inte alls en dålig inkomst.
     
    Jag sa till dem, att alternativet är att hon handlar med sig egen mat & lagar medans hon är här - vilket de ansåg som lika uselt av oss då vi ju får "betalt" för att ta hand om hennes barn... Så att säga; "vi tjänar ju pengar på henne, som vi sen tar mer betalt av"

    Jag vet inte, är det jag som är så himla sniken?
    Jag anser istället att vi varit väldigt tillmötesgående som låter henne bo hos oss i VÅRT hem för att träffa sitt barn, (på barnets egna iniativ då h*n inte orkar åka omkring var & varannan helg för att ha umgänge, då h*n även har umgänge med pappan) Hade h*n istället velat träffa mamman hos henne, hade jag skjutsat h*n de 20 mil t.o.r....

    Kom gärna med synpunkter så kanske jag ska tänka annorlunda, alt ha mer på benen i nästa konfrontation med morfäräldrarna...

  • Anonym (kontaktfamilj)

    Anonym(SmSAO): Jag har inte hört om NÅT familjehem som tar hand om biomamman på det settet ni gör! Självklart skall inte _ni_ stå för dessa kostnaderna,utan det skall SOC(eller biomamman) stå för!! Är det bestämd med soc att mamman skall sova över hos er,eller har ni bestämd detta själv? Finns inga andra möjligheter?

  • Kaninfarmen
    SmSAO......svarar som tidigare skrivare är detta fastställt med soc? De eller biomamman ska betala för henne. Och 4 dagar över jul....jisses....har aldrig hört nåt liknande. Jag har inte ens min egen släkt boende så.....

    Och morföräldrarna ska bara knipa igen, det är biomamman och soc ni pratar med. De har inget med umgänge, pengar eller er att göra. Har de åsikter hänvisa dem till soc. Finns ingen anledning att ni tar den skiten eller diskusionen.

    Undrande mamma....hon är väl inte ensam på kontoret. Måste finnas nån mer om inte annat så vänd dig till hennes chef. Inboxa mig gärna. Du måste få rätsida på detta innan du läggs in på sjukhus med den lille.....För barnens skull behövs det en inskolning....

    Sen önskar jag er alla

                                                             Gott Slut och Gott Nytt År
  • Beatan

    Hej!

    Jag har en fråga som jag undrar om någon vet svaret på:

    Min dotter är beviljad kontaktfamilj var tredje lördag samt de kvällar som jag arbetar (6 timmar varannan vecka i genomsnitt)

    Då kontaktfamiljen flyttar har de avslutat sitt uppdrag. Min fråga är om det finns någon gräns för hur länge vi får vänta på ny kontaktfamilj?

    Jag vet att det är svårt att få tag i kontaktfamiljer och att det är ännu svårare att få tag i någon (har fått frågan om jag kan tänka mig någon ensamstående för att det kanske är lättare med vardagskvällarna då och det har jag inga problem med). För mig handlar det dock om att jag inte kan fullgöra mitt arbete och det var delvis därför min flicka blev beviljad kontaktfamilj. Hennes pappa har ingen möjlighet att ta ansvr för henne och finns inte med som ansvarstagande vuxen i vår vardag.

    Tacksam för svar!

  • Anonym (sanna)

    Kan kommunen göra vårdnadsöverflytt före 3 år i fam. hemmet?

    kan dom skjuta på det om barnet bott längre än 3 år?

  • Cindra
    Anonym (sanna) skrev 2011-01-03 10:33:52 följande:
    Kan kommunen göra vårdnadsöverflytt före 3 år i fam. hemmet?

    kan dom skjuta på det om barnet bott längre än 3 år?
    Svar JA på båda frågorna!
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer