• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Anonym (Anna)
    Beatan skrev 2011-01-01 11:43:48 följande:
    Hej!

    Jag har en fråga som jag undrar om någon vet svaret på:

    Min dotter är beviljad kontaktfamilj var tredje lördag samt de kvällar som jag arbetar (6 timmar varannan vecka i genomsnitt)

    Då kontaktfamiljen flyttar har de avslutat sitt uppdrag. Min fråga är om det finns någon gräns för hur länge vi får vänta på ny kontaktfamilj?

    Jag vet att det är svårt att få tag i kontaktfamiljer och att det är ännu svårare att få tag i någon (har fått frågan om jag kan tänka mig någon ensamstående för att det kanske är lättare med vardagskvällarna då och det har jag inga problem med). För mig handlar det dock om att jag inte kan fullgöra mitt arbete och det var delvis därför min flicka blev beviljad kontaktfamilj. Hennes pappa har ingen möjlighet att ta ansvr för henne och finns inte med som ansvarstagande vuxen i vår vardag.

    Tacksam för svar!
    Gissar att allt hänger på hur många "lediga" kontaktfamiljer det finns. Många kontaktfamiljsuppdrag handlar ju om helger och en del kanske har svårt att lösa tex hämtning o lämning av kontaktbarn på vardagar tyvärr.
    Men allt handlar ju om en dialog mellan er, soc och en ev familj.
    Lycka till.
  • ladynorway

    Kansje du inte vill svara här i tråden,men jag undrar vilken komun du bor i? Inboxa mej om du vill! :)

  • Anonym (Undrar)

    Hej alla ni erfarna familjehem! Pga min krånglande dator så kan jag inte få till ett nytt inlägg så jag får ställa min fråga i en redan befintlig tråd som inte hör riktigt till ämnet men hoppas någon därute kan svara. Vi är nyblivna som familjehem och har ett spädbarn placerat hos oss enl LVU, det hela bedöms som en uppväxtplacering. Föräldrarna är begåvningshandikappade. Bakgrunden till placeringen är både omsorgs- och ankytningsbrister samt fysisk misshandel. I nuläget har föräldrarna besöksrätt 1 gång i veckan då vi träffas hemma hos oss. Igår berättade föräldrarna att de överklagat LVU:n bla vill de få bort besöksrestriktionen och vill kunna bestämma själva när de ska träffa sitt barn och hur mycket. Nu är min fråga: Är det vanligt att överklagan beviljas till bio-föräldrarnas fördel? Är så vansinnigt rädd att föräldrarna ska få ta hem barnet till sig någar timmar utan övervakning av oss. De kan inte läsa av barnet, fattar inte när h*n skriker för hunger eller trötthet osv. Före jul fick de närmsta anhöriga träffa barnet med bio-föräldrarna + oss. Det var hemskt att se hur de slet och drog i barnet och inte hade nån som helst känsla för barnets behov. Detta plus att det finns fysisk misshandel i bakgrunden tror ni då att föräldrarna får sin överklagan beviljad? Är så rädd och har ont i hjärtat nu över att behöva lämna barnet ensamma till dem några timmar framöver. Sedan undrar jag är inte besökstid 1 gång i veckan ganska mycket när det gäller spädbarn med tanke på att barnet ju faktiskt ska knyta an till oss nu? Bara en fundering.

  • Anonym (Eva)

    Hej (Undrar)!

    Vi är också nyblivna som familjhem, så pass nyblivna att vi inte ens har fått barnet ännu, men h*n kommer om 2 veckor. Vi kommer att få en treåring. Vi har börjat inskolningen denna veckan.
    Jag är alltså inte så erfaren men så mycket vet jag att när det gäller små barn under två år så brukar umgänget brytas upp i några veckor för att barnet ska få chans att knyta an till det nya familjehemmet. Det har jag både läst och vår sockontakt har också sagt det. Det låter jättekonstigt att biologiska föräldrarna ska träffa barnet 1 gång i veckan så här i början.
    När det gäller din fråga om de får beviljat eller inte att få hävt besöksrestriktionen, så har jag ingen aning. Men jag har ju svårt att tänka mig att de skulle få det beviljat så här i början med tanke på det som du berättar.

    Berätta gärna mer hur det går. Lycka till! 
     

  • Anonym (Eva)
    Cindra skrev 2010-03-26 08:14:31 följande:
    Å jag med!!
    Har fått placering nu (är ju jour) två små syskon med mkt i bagaget, så nu känner jag att jag lever! 2-åringen har dessutom fått över 40 graders feber så det har varit några nätter med dålig sömn. Men det skall väl rätta till sig snart.
    Tänk Helgona - tråd 16!! Inte dåligt det!
    Hej är ganska ny här på FL och den här tråden besöker jag för första gången idag.
    Förstår dock inte det som du skriver i ditt inlägg med: "Tänk Helgona tråd 16!! Inte dåligt det!"  Finns det fler trådar som också är för familjehem/kontaktfamiljer? Och var är de i så fall?

    En sak till: hade det inte varit bättre att man skrev inlägg, nu så skriver ju alla bara efter varandra om en massa olika saker och har man inte varit med från början så kan man inte se vad som skrivits tidigare. Det skulle varit ett helt rum för de som är Familjehem/kontaktfamiljer och så olika inlägg och sen trådar för varje inlägg, som på t ex familjehemmet.se's forum. Förstår du/ni hur jag menar?
    Vill inte alls hacka ner på denna tråden, fantastiskt att den finns, skulle bara vilja få en bättre överblick i vad som skrivits utan att behöva läsa alla 69 inläggen.  
  • Cindra
    Anonym (Eva) skrev 2011-01-06 20:57:28 följande:
    Hej är ganska ny här på FL och den här tråden besöker jag för första gången idag.
    Förstår dock inte det som du skriver i ditt inlägg med: "Tänk Helgona tråd 16!! Inte dåligt det!"  Finns det fler trådar som också är för familjehem/kontaktfamiljer? Och var är de i så fall?

    En sak till: hade det inte varit bättre att man skrev inlägg, nu så skriver ju alla bara efter varandra om en massa olika saker och har man inte varit med från början så kan man inte se vad som skrivits tidigare. Det skulle varit ett helt rum för de som är Familjehem/kontaktfamiljer och så olika inlägg och sen trådar för varje inlägg, som på t ex familjehemmet.se's forum. Förstår du/ni hur jag menar?
    Vill inte alls hacka ner på denna tråden, fantastiskt att den finns, skulle bara vilja få en bättre överblick i vad som skrivits utan att behöva läsa alla 69 inläggen.  
    Förr stängdes trådarna efter 3 månader och då var man tvungen att starta upp en ny...och det har hunnit bli 16 stycken!!! Numera stängs trådarna inte längre så denna nummer 16 kommer att bestå!
    Jo, forumet på familjehemmet.se har ett bra upplägg men FL ser ju ut som det gör, förstår inte hur vi skulle kunna skriva på ett annorlunda sätt...
  • Barbastark

    Vi har varit familjehem i några år till en underbar liten tjej och nu har vårdnadsöverflyttningen gått igenom !!!
     Vill bara skrika ut glädjen Glad. Det är bara såååå underbart skönt!
    Ville bara dela med mig av vår glädje.

  • Anonym (Hanna)

    Usch jag känner mig bara sååååå irriterad på vår plac

    vill inte äta  vi har verkliga problem alltså

    h,n har svårt att känna sina egna behov som sömn,hunger,törst mm o vill inte gärna äta om det inte e jättesött
    så godis,glass,läsk bullar kakor mm  SKRÄPMAT går ner hr mycket som helst

    men ännu efter flera år här är det gnäll, fula sra miner o ett evigt tjafsande om att äta  vad gäller vanlig mat o annat nyttigt

  • Anonym (Eva)

    Vill bara gratulera till dig Barbastark, det måste kännas oerhört skönt!!!!!!  

Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer