• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Cindra
    Anonym (AnnaoM) skrev 2011-02-08 20:48:27 följande:
    Hej

    Rätt ny inom det här.

    Skickade för någon dag sedan iväg ett PRIVAT mail till en av mina väner som är famhemssekr på soc i stan. Frågade henne lite om ifall hon tror att vi (jag och min sambo) skulle vara aktuella för att de skulle göra en prövning på  oss(intervjua) inför att bli kontaktfamilj. Bland annat så hade jag lite funderingar kring vår ålder och det faktum att vi båda studerar (sambon är dock klar till sommaren och har sedan garanterat jobb augusti ut).
    Har ännu inte fått svar och är lite smånervig... :P

    Vad tror ni rent krasst när ni hör detta?

    X  Stabil relation, tsms mer än 5 år.
    X  Bor tsms i mindre lght i småstad med stor trädgård, nära till lekparker, sjön, badhus mm.
    X  Lugna och trygga i oss själva och relationen (självklart går detta inte att bedöma av er då ni inte träffat oss)
    X  Jag kommer från "kärnfamilj", sambo från skilda föräldrar med stor släkt och många i familjerna -hans fam har även varit kontaktfamilj.
    X Jag har arbetat med multisjuka små barn samt barn med talsvårigheter under flera år
    X Vi har mycket tid och energi och framför allt kärlek för varandra och även för ett ev. kontaktbarn
    X  Jag stud till sjuksköterska, han läser nu en termin basämnen och div. för att så småningom bli polis.
    X  Stabil ekonomi -tar dock inga studielån, har ett stort kapital som kommer räcka bra tills jag har gått klart min utbildning. Så vi har ingen "fast inkomst" i den bemärkelsen.
    X  Har en katt
    X   Ålder 21. Vilket jag oroar mig för är för ungt enligt deras tycke. 

    Tycker ni att vi kan skicka ett formellt mail till Soc? Tror ni att vi har en chans?

    (Pratat om att ett barn mellan 0-7 år skulle passa vår erfarenhet och kännas mest rätt)
    Citat: "Är man bara 21 år så har man inte den erfarenheten som krävs och det oavsett hur mogen man nu än må vara! Skulle tro att det inte kommer att gå och personligen så tycker jag det skulle vara helt fel att anlita ett par i eran ålder för att bli kontakfamilj, är man 21 så är man inte speciellt gammal och man har mycket kvar att lära.Det är ett uppdrag och ett ansvar som jag inte tror att en 21 åring klarar av! Vet att i våran kommun så måste man vara 25 år för att ens kunna bli kontakt person och en kontaktfamilj har ett mycket större ansvar eftersom en kontaktfamilj tar emot barnet i sitt hem och ofta flera dagar/månad."

    Jag håller INTE med anonym. Tycker nog ditt svar är onödigt tvärsäkert o kategoriskt...
    Mognad och erfarenhet kan ta sig många olika uttryck och man kan visst vara lämplig som kontaktfamilj i den åldern.
    Jag och min man var i 20-årsåldern när vi blev kontaktfamilj första gången, en flicka på 11 år med down syndrom kom till oss en helg i månaden. Uppdraget avslutades efter drygt ett år då hennes föräldrar skildes och behovet av avlastning då upphörde (hon skulle vara varannan helg hos sin pappa)
    Sedan kom en liten kille på 2 1/2 år till oss, en kille med stora funktionshinder. Han bodde hos oss varannan helg ÄNDA TILLS HAN BLEV VUXEN!!  Några  år i hans tonår bodde han hos oss på heltid pga problem i hans biofamilj. Under de här åren fick vi tre biologiska barn, hade under en period dagbarn och fick efter några år ännnu ett uppdrag som avlastningsfamilj.
    Idag är mina biobarn i stort sett vuxna, jag jobbar som jourfamilj och tänker med glädje tillbaka på de helgbarn, biobarn, dagbarn och sedemera jourbarn som fyllt livet med så mycket glädje!!
    Om det är det här ni vill så SJÄLVKLART ska ni ansöka om att bli kontaktfamilj. Ni kan höra er för hos flera olika kommuner.
    Om man väljer att se möjligheter i stället för hinder så finns det lösningar på det mesta!!
    Stort lycka till!
  • Anonym ("Jenny")
    Anonym skrev 2011-02-09 11:10:16 följande:
    Är man bara 21 år så har man inte den erfarenheten som krävs och det oavsett hur mogen man nu än må vara! Skulle tro att det inte kommer att gå och personligen så tycker jag det skulle vara helt fel att anlita ett par i eran ålder för att bli kontakfamilj, är man 21 så är man inte speciellt gammal och man har mycket kvar att lära.Det är ett uppdrag och ett ansvar som jag inte tror att en 21 åring klarar av! Vet att i våran kommun så måste man vara 25 år för att ens kunna bli kontakt person och en kontaktfamilj har ett mycket större ansvar eftersom en kontaktfamilj tar emot barnet i sitt hem och ofta flera dagar/månad.
    Oj, vem kan bedöma mognad utifrån ålder?? Man kan vara 30 år och ytterst omogen och vara direkt olämplig för uppdrag. Man kan vara 21 år, oerhört stabil och mogen i sitt resonemang och i allra höggsta grad en lämplig kandidat för uppdrag!! AnnaoM:
    Ta en kontakt med er kommun (flera? kanske organisationer också?) och känn av hur de resonerar och bry dig inte om vad Anonym ovan svarade?!!!

    Lycka till {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2011-02-09 11:10:16 följande:
    Är man bara 21 år så har man inte den erfarenheten som krävs och det oavsett hur mogen man nu än må vara! Skulle tro att det inte kommer att gå och personligen så tycker jag det skulle vara helt fel att anlita ett par i eran ålder för att bli kontakfamilj, är man 21 så är man inte speciellt gammal och man har mycket kvar att lära.Det är ett uppdrag och ett ansvar som jag inte tror att en 21 åring klarar av! Vet att i våran kommun så måste man vara 25 år för att ens kunna bli kontakt person och en kontaktfamilj har ett mycket större ansvar eftersom en kontaktfamilj tar emot barnet i sitt hem och ofta flera dagar/månad.
    Anonym skrev 2011-02-09 11:10:16 följande:
    Är man bara 21 år så har man inte den erfarenheten som krävs och det oavsett hur mogen man nu än må vara! Skulle tro att det inte kommer att gå och personligen så tycker jag det skulle vara helt fel att anlita ett par i eran ålder för att bli kontakfamilj, är man 21 så är man inte speciellt gammal och man har mycket kvar att lära.Det är ett uppdrag och ett ansvar som jag inte tror att en 21 åring klarar av! Vet att i våran kommun så måste man vara 25 år för att ens kunna bli kontakt person och en kontaktfamilj har ett mycket större ansvar eftersom en kontaktfamilj tar emot barnet i sitt hem och ofta flera dagar/månad.
    Du är helt enkelt ute och cyklar. Som kontaktfamilj spelar åldern ingen roll. Att ha ork och tid och en stabil relation är det viktigt. AnnaoM sök ni och jag tror om inga rävar ligger gömda att det finns arbete för er också
  • Anonym (AnnaoM)

    Oj vilka olika svar. Jag kan förstå anonyms reaktioner, jag är beredd på sådana. Jag skulle antagligen tänkt så själv om många männsikor, att jag inte tycker att de verkar kapabla till att axla något ansvarsfullt på grund av en låg ålder. En liten tår letade sig upp och dimmade min blick en liten sekund, men jag förstår att du kan tycka att vi är för unga.

    nMen mognaden är det inget fel på, kunskapen om barn eller om barn med svåra sjukdomar och dess inverkan på dem och omgivningen lider sannerligen inte jag brist på och med en sambo som resonerar logiskt och lugnt så kan jag inte helelr säga att han är ute och cyklar. Däremot har vi ingen erfarenhet av att vara kontaktfamilj, men jag har varit iväg på biblioteket och lånat vad som fanns och tittat runt i forum. Men åldern är jag bekymrad för.. Får vi en chans till en intervju elelr ett samtal så skulle det inte vara något problem, men ser de till pappret så tror jag att många reagerar som anonym.

    Nej vi har inga lik i garderoben. Sambon dricker inte öht, jag tar ett glas vin till maten på sin höjd, så vi är inga festprissar (med det inte sagt att vi inte gilar att bjuda hem folk på middag och ha trevligt). Vi har drivit ett familjeföretag(släktföretag) med vinst och sedan sålt (med vinst) och vi har hunnit ett par vändor kring jorden för att se oss omkring. Sedan är det naturligtvis svårt för er att se till om vi är realitstiska i våra tankesätt och hur vårat synsätt är eller vad våra värderingar går ut på.

    Tack till alla er som var stöttande och pushande! :) Det betydde mycket. Vi ska nog ta kontakt med kommunen och de runt omkring för att se vad de har att säga! usch jag tycker att det är lite nervöst :S :D

  • Anonym (AnnaoM)
    Anonym (i behov av fam) skrev 2011-02-09 18:38:57 följande:
    Lycka Till AnnaoM
    Tusen tack :D
  • Anonym (Också ung)
    Anonym (AnnaoM) skrev 2011-02-09 18:56:54 följande:
    Tusen tack :D
    Jag blev kontaktfamilj när jag bara var 18 år gammal, min sambo var några år äldre än mig. Vi hade (och har fortfarande) ett stort hus och nyare bil.
    Vi hade tre små flickor varannan helg. Var aldrig något tjafs om min ålder.
    Så sök, finns många barn som behöver få komma ifrån ibland!

    Lycka till!
  • Anonym

    Men prova så får du se varför ägna massa tid här på att fråga! Ring olika kommuner och fråga så får du se vad dom säger!n Enkelt! Och absolut bra mycket effektivare än att fråga runt här bland en himla massa som vet.. 

  • Cindra
    Anonym skrev 2011-02-09 23:05:47 följande:
    Men prova så får du se varför ägna massa tid här på att fråga! Ring olika kommuner och fråga så får du se vad dom säger!n Enkelt! Och absolut bra mycket effektivare än att fråga runt här bland en himla massa som vet.. 
    Men att få ta del av andra människors olika tankar och åsikter och utbyta ideer och erfarenheter är väl själva grejen med ett diskussionsforum???
    Det ena behöver ju inte utesluta det andra! Jag tror säkert att AnnaoM kommer att ringa ett antal kommuner...!
  • Anonym (AnnaoM)
    Anonym skrev 2011-02-09 23:05:47 följande:
    Men prova så får du se varför ägna massa tid här på att fråga! Ring olika kommuner och fråga så får du se vad dom säger!n Enkelt! Och absolut bra mycket effektivare än att fråga runt här bland en himla massa som vet.. 
    Hej på dig också. Eftersom ja antog att många här hade lite erfarenhet kring ämnet så tänkte jag känna lite på klimatet. Jag tycker att det alltid är lite vanskligt innan man kliver in i ett nytt system och innan man vet hur jargongen där är, därför tänkte jag lite smått känna på den först :)
    Cindra skrev 2011-02-09 23:48:38 följande:
    Men att få ta del av andra människors olika tankar och åsikter och utbyta ideer och erfarenheter är väl själva grejen med ett diskussionsforum???
    Det ena behöver ju inte utesluta det andra! Jag tror säkert att AnnaoM kommer att ringa ett antal kommuner...!
    Cindra har rätt. Vi tänkte ta helgen på oss och läsa igenom lite till vad detta handlar om så att vi båda är förberedda och sedan prata igenom allt igen så att det blir på bådas villkor och utefter bådas önskemål. Personligen tycker jag inte att man skall jäkta in i något sånt här. Mitt sätt har varit att läsa på och fråga runt litegrann först för att få en större inblick. Andra kanske gör på ett annat sätt för att försäkra sig om att de är rätt ute. Jag tycker i alla fall att ni var trevliga tjejer i denna tråd :) 
    Så på måndag får vi se om vi får kontakt med någon ansvarig någonstans! :)
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer