• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Helgona
    Anonym (Drömmen!!) skrev 2011-02-23 14:07:31 följande:
    Hej jag tänkte jag tittar in och ger en ros till alla ni som hjälper! :)

    Jag har själv bott på ett familjehem(HVB) och vet hur mycket det betyder när man som barn har det svårt!

    Jag har själv en dröm om att få vara fosterhem/jourhem eler stödhem!

    Men nu verkar inte min dröm kunna bli uppfyld då min sambo har en dom i sitt straffregister, men de ligger på överklagan :(
    Kan det sabba alla mina chanser att i framtiden få kunna hjälpa?
    Beror på vilken sorts dom. Men om man kan förklara så brukar soc kunna förstå. alla kan ju göra misstag!
    CARPE DIEM
  • Anonym (Drömmen!!)
    Helgona skrev 2011-02-23 20:00:38 följande:
    Beror på vilken sorts dom. Men om man kan förklara så brukar soc kunna förstå. alla kan ju göra misstag!
    En misshandel på sitt ex som är fel :/ det ligger ju till överklagan så vi hoppas!!

    När man läser handlingarna så finns det absolut inga bevis!
  • Anonym (Ensamma mamman)

    Tack! =)

    Kanske kan passa på att fråga...är det något jag ska tänka på att fråga när jag träffar familjen? =)

  • Helgona

    Ensamma mamman:
    Fråga det du tycker är viktigt för ditt barn...
    Vad de tänkt hitta på. Om de gör utflykter tex ska du bet något då?
    Hur de vill ha det m kläder, leksaker, gummistövlar osv.
    Bilbarnstol...


    CARPE DIEM
  • Anonym (Ensamma mamman)
    Helgona skrev 2011-02-24 15:38:40 följande:
    Ensamma mamman:
    Fråga det du tycker är viktigt för ditt barn...
    Vad de tänkt hitta på. Om de gör utflykter tex ska du bet något då?
    Hur de vill ha det m kläder, leksaker, gummistövlar osv.
    Bilbarnstol...
    Tack. =) De med utflykter hade jag ingen direkt tanke på, så de ska jag komma ihåg att fråga ifall jag ska betala..
    Tror de ändå har mycket att göra där (om de blir dom)...de hade både katt, hund & häst...& en egen dotter i samma ålder. =)
  • Drömmen om att bli mamma

    Idag har vi haft vårt sista " knyta ihop säcken " möte med SOC


    Vi blev klara med vår PRIDE-utb förra veckna och idag skulle vi träffas för att knyta ihpo allt och säga lite hur vi tänker när det gäller en placering, ålder b.la


    Vi satt och pratade i ett par timmar och när de ska gå så säger de att de har en sak till att fråga .....


    Då är de så att de redan NU (!!!!!) har ett barn på dryga året som de undrar om de kan placera här ... maken och jag börjar nästan gråta av LYCKA ...


    Så på måndag ska jag ha möte med min chef och begöra tjänstledigt sen hoppas / tror vi att detta går vägen ....


    Är så glad och ville bara berätta :)

  • Cindra
    Drömmen om att bli mamma skrev 2011-02-24 19:21:20 följande:

    Idag har vi haft vårt sista " knyta ihop säcken " möte med SOC


    Vi blev klara med vår PRIDE-utb förra veckna och idag skulle vi träffas för att knyta ihpo allt och säga lite hur vi tänker när det gäller en placering, ålder b.la


    Vi satt och pratade i ett par timmar och när de ska gå så säger de att de har en sak till att fråga .....


    Då är de så att de redan NU (!!!!!) har ett barn på dryga året som de undrar om de kan placera här ... maken och jag börjar nästan gråta av LYCKA ...


    Så på måndag ska jag ha möte med min chef och begöra tjänstledigt sen hoppas / tror vi att detta går vägen ....


    Är så glad och ville bara berätta :)


    Förstår så väl er lycka! Just DETTA lilla barn behöver en familj nu, och kanske blir det just NI!
    Hoppas att allt går bra och att du får tjänstledigt. Var finns barnet nu? Är det en troligt att det blir en längre placering?
    Mitt råd på vägen (förutom att jobba stenhårt på en bra anknytning till barnet!) är att vara ödmjuk gentemot barnets biofamilj och jobba för att få till en sån bra relation som möjligt. Ni får ett barn till låns!!
  • Anonym (Fam.hem på G)

    Idag finns barnet i en jour.fam och har varit där någon månad ...
    Självklart ska vi jobba med bio.mamman ( finns ingen pappa, eller jo men inte delaktig) hon träffar barnet lite titt som tätt vilket vi ska fortsätta med

  • Anonym

    Vi påbörjar snart vårt kontaktfamiljuppdrag, en underbar 9-åring.  Pratade med biståndshandläggaren igår och två övernattningar i månaden skulle innebära ca 500:- i ersättning. Jag undrar bara vad som är det vanligaste vid kontaktfamiljsuppdrag när det gäller utflykter och så som innebär kostnader, exempelvis besök på badland. Brukar bio-fam. gå in med något en sådan gång?

  • Anonym (Ensamma mamman)

    Klart soc var sjuk just den dagen de skulle träffa familjen...den andra som absolut skulle med & träffa dom jobbar endast 25% så dröjer 1,5 vecka minst innan de kan träffa familjen...
    Va de ska hålla på hela tiden!!! =(

Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer