• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • morochmer
    Anonym (maja) skrev 2011-03-18 02:10:14 följande:
    Hej, vi funderar på att bli Kontaktfamilj. Men skulle önska ett så litet barn som möjligt. KAN man påverka eller kan man lika gärna "få" en trulig tonåring.. ? Anledningen till att vi helst tar ett så litet som möljigt är av utrymmesskäl. Skulle ju kunna vänta tills ett par barn flyttar hemifrån , men tänker att ett litet barn nog skulle kunna få plats :) behöver ju inget eget rum och så. Eller hur mycket space behöver man kunna ge ett barn som kommer säg varannan vecka?
    Som minst är barnen oftast 3 år och oftast så är ett krav att de ska ha eget rum. Kontaktfamilj kan man bli om man har utrymmet-känslomässigt-tidsmässigt såväl som rent fysiskt.

    Men ni kanske har en vrå i huset ni kan iordningställa? Eller dela av ett rum?

    När ni anmäler ert intresse såp  kommer ni först bli utredda och sedan få förfrågningar som ni kan tacka ja eller nej till och ni kan även direkt säga att vi tar emot barn upp till xxår.
  • morochmer
    Anonym (frågande) skrev 2011-03-18 03:20:40 följande:

    Jag har bott på jourhem under 10månader, då jag blev utkastad från min pappa, jag var då 19år.
    gick bra dom första 6 månaderna men vantrivdes dom sista 4 tills jag flydde därifrån till en kompis, där jag bor nu. Det var bråk mellan mig och jourmamman då hon inte ville att jag skulle jobba, jag var för självständig och jag behövde inte henne som stöd, jag behövde bara nånstans att sova och vara ifred (väntade på soclägenhet, men halka ner på listan hela tiden för att jag var för duktig och skötsam, kunde inte få egen lägenhet då jag inte hade pengar och det är svårt att få lägenheter här oavsett situation)

    Iaf ska inte berätta allt för långt, men det jag undrar är följande

    Jag hade bott där i 9 månader, vi hade bråkat men just nu var det faktiskt ganska okej, vi kunde fortfarande prata men det var spänt. Alltid om någon ny flyttade in förut så berättade hon innan, även om det bara var en timme innan så berättade hon det iaf innan någon kom, hon sa att det var viktigt för att vi ska känna oss trygga men..

    En dag vid 10-11 på morgonen så kommer det upp en ung tjej, en ung kille och en äldre kvinna, jag satt i bara t-shirt vid datorn utanför våra sovrum (fanns 4 sovrum på övervåningen där vi jourbarn bodde och det bodde bara tjejer där då)  nyvaken, fattade inte vad fan som hände, men då säger jourmamman att tjejen ska flytta hit! det var alltså en ny tjej, hennes kille och moster.

    Är det okej att en ny flyttar in innan dom berättat det? förut så hade mamman väckt en, ringt eller smsat innan något flyttat in men nu sa hon igenting. jag kände mig väldigt otrygg efter det, för jag vill veta om jag ska bo med någon ny och vem det kan tänkas vara.

    Sen behövde den här tjejen inte följa regler, hon fick ha sin mobil vid matbordet, killen hälsade på till långt in på kvällen (trots att vi inte fick ha någon vän där efter 22 på vardagar) hon sov borta första gången efter 2 veckor (jag fick inte sova borta förren jag bott där i 2 månader och då var jag endå myndig, hon var bara 16)
    och hon behövde inte städa badrummet på flera veckor (jag fick börja första veckan)
    Jag vet inte varför jourmamman gjorde så här.. verkar som att hon mest gjorde det för att jävlas med mig..

    Sen en dag så vaknade jag och hennes son står i köket, jag frågar varför och då säger han att jourmamman, pappan och deras andra son åkt till turkiet en vecka! utan att säga något till mig, dom andra jourbarnen visste men inte jag..

    Är det okej att bara sticka utan att informera alla? tydligen hade dom planerat det i 3 veckor innan.

    Flera gånger efter att det hade blivit "dåligt" så antingen ignorerade hon mig eller skällde ut mig (utvecklade en ätstörning för att jag inte fick äta ifred, började svälta mig själv på dagarna för att sen äta i smyg på rummet eller så fort jag var ute)
    När jag försökte förklara för henne vad jag kände och tyckte så kallade hon mig barnslig, oansvarig eller drog upp helt irrelevanta saker.
    Hon stack ofta och sa ingenting (hon hade inget annat jobb, hennes fulltidsjobb var oss) och svarade inte i telefonen, hon var då hemma hos vänner eller släktingar, men måste inte hon vara tillgänglig ifall något händer? hon kunde vara borta i 4-5 timmar om dagen ibland och sa inget innan.

    3 gånger festade jourhemsmamman hemma och blev berusad, jag tyckte det var väldigt obehagligt.

    Nu så får jag tydligen inte ha någon kontakt med dom andra i jourhemmet, dom får heller inte hjälpa mig om det skickats post dit och jag får inte åka dit och hälsa på..

    Gör jourhemsmamman rätt?
    Borde jag uppmärksamma soc på det här?
    En gång när jag försökte prata med soc om det här orsakade jourhemsmamman en panikångestattack hos mig, jag tror att det var med flit eftersom hon vet vad som orsakar det..
    sen efter det fick jag inte kontakt med soc igen för dom tyckte ett möte till var "onödigt" ..

    Jag vet att jourhem kan vara väldigt bra, men jag anser inte att detta är ett sådant, familjen i sig där har så mycket konflikter inom sig också som inte var bra för oss jourbarn.


    NEJ! det här är inte rätt någonstans. Du måste anmäla detta till dne placerande kommunen. skriftligt. till både nämnden, socialchefen och kommunchefen. Och utifrån den respons du får kanske du måste agera vidare.
  • Anonym (kontaktfamilj)
    Anonym (maja) skrev 2011-03-18 02:10:14 följande:
    Hej, vi funderar på att bli Kontaktfamilj. Men skulle önska ett så litet barn som möjligt. KAN man påverka eller kan man lika gärna "få" en trulig tonåring.. ? Anledningen till att vi helst tar ett så litet som möljigt är av utrymmesskäl. Skulle ju kunna vänta tills ett par barn flyttar hemifrån , men tänker att ett litet barn nog skulle kunna få plats :) behöver ju inget eget rum och så. Eller hur mycket space behöver man kunna ge ett barn som kommer säg varannan vecka?
    Om man är endast kontaktfamilj,är det _inte_ ett krav att barnet skall ha eget rum!
    Däremot ät det ett krav om man är familjehem.
  • Anonym (Också kontaktf.)

    Vi är en nybliven kontaktfamilj, just nu i inskolningsfasen med "vårt barn" som är 9 år. Det var inget krav med ett eget rum. Vi har två barn hemma, 2 samt 4 år gamla som har var sitt rum. När extrabarnet sover hos oss lånar hon 4-åringens rum och 4-åringen sover i vårt rum.

    Till dig "Systern": Som första steg kan ni ju se till att bli utredda som kontaktfamilj eller familjehem, så det steget är avklarat.

  • Anonym (sanna)

    Nu har jag några frågetecken här jag hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut!
    Det är så vi har en placering på ca 1,5 år, har varit placerad snart 4 månader. (hos oss 3,5 mån)

    Umgängesplan har blivit gjord mellan mamman och soc på varannan vecka några timmar.
    Sedan dessa startade har hon kommit på ETT ENDA umgänge...hon trotsar och sätter sig på tvären och fattar inte att det drabbar dottern....(väldigt ung mamma+adhd diagnoser m.m.)

    För några veckor sedan ringde hon hit och sa att hon kommer för att träffa barnet, då det är en sol-placering hänvisade jag till besökstillfällerna, men får heller inte precis NEKA henne att komma in...
    Hon skötte sig och for rätt fort igen.

    Nu har hon kontaktat soc och begärt HEM flickan, vilket hon självklart inte får....

    Pratade rätt länge med soc i telen idag och hörde lite kring detta vad det egentligen innebär, att hon överklagar osv....
    Vi sa så mkt i telefon att jag nu i efterhand har väldigt svårt att sammanfatta vad som sas!

    Hon sa vid något tillfälle " vi kanske måste ansöka om ett LVU, för såhär får det inte gå till...."
    Och jag försöker förstå vad hon kan ha menat med det....

    MAmman sköter INGET av det hon ska, låter inte oss få resa utomlands med barnet.

    Kan alltså soc ansöka om att barnet blir lvu-placerat? VAD innebär det isf för oss/henne?

  • Anonym (sanna)

    och en fråga till, hur har ni gjort med bildpublicering med era placeringar? tex på facebook eller bloggar?
    Jag har INTE bio. mamman sov näm och har INTE tänkt ha det...

    Men är det lagligt att ha plac. barn på bild i sina mappar?

  • Anonym
    Anonym (sanna) skrev 2011-03-18 21:38:11 följande:
    och en fråga till, hur har ni gjort med bildpublicering med era placeringar? tex på facebook eller bloggar?
    Jag har INTE bio. mamman sov näm och har INTE tänkt ha det...

    Men är det lagligt att ha plac. barn på bild i sina mappar?
    Du får absolut inte lägga ut bilder på barnen på ex FB eller andra forum! Anser att det är en självklarhet att inte göra det!
    Och varför skulle man göra det?
    Själv har jag alltid gjort "små mappar/små dagböcker" innehållandes bilder och text om tiden hos oss till alla barn som bott hos oss som dom fått med sig när dom flyttar ( har varit jourhem i många år ) 
    Har även informerat mina egna bio barn som är just tonåringar att INGA bilder eller info får komma ut på nätet om dessa barn som bor hos oss!  
  • Anonym (sanna)

    Nu vet jag inte riktigt, men jag tycker inte att det går så bra här...

    Lillan har varit här i snart 4 månader. Hon knöt an väldigt snabbt ändå till mig som var med henne heldagarna.

    NU har det tvärstopp, hon sträcker armarna efter ALLA kvinnor...(karlar går inte dom är man ju rädd för!)
    Jag blir helt matt och kan ju knappt fara någonstans....
    det är ganska jobbigt och tröttsamt i längden att måsta säga till alla man ska besöka eller träffa att dom INTE får lyfta upp tösen...

    Är detta ett bakslag?
    Hur kommer man ur det?

    JAg känner inte att jag får 100% stöd av soc. hon verkar inte så påläst om anknytning, (men jag gillar sekr. jättemycket!) Hon tar så lätt på det och ycker att "det är väl hennes personlighet" Men jag vill inte hålla med där...

    era tankar och tips betyder jättemycket. hur tänker ni?!

  • morochmer
    Anonym (sanna) skrev 2011-03-18 21:07:55 följande:
    Nu har jag några frågetecken här jag hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut!
    Det är så vi har en placering på ca 1,5 år, har varit placerad snart 4 månader. (hos oss 3,5 mån)

    Umgängesplan har blivit gjord mellan mamman och soc på varannan vecka några timmar.
    Sedan dessa startade har hon kommit på ETT ENDA umgänge...hon trotsar och sätter sig på tvären och fattar inte att det drabbar dottern....(väldigt ung mamma+adhd diagnoser m.m.)

    För några veckor sedan ringde hon hit och sa att hon kommer för att träffa barnet, då det är en sol-placering hänvisade jag till besökstillfällerna, men får heller inte precis NEKA henne att komma in...
    Hon skötte sig och for rätt fort igen.

    Nu har hon kontaktat soc och begärt HEM flickan, vilket hon självklart inte får....

    Pratade rätt länge med soc i telen idag och hörde lite kring detta vad det egentligen innebär, att hon överklagar osv....
    Vi sa så mkt i telefon att jag nu i efterhand har väldigt svårt att sammanfatta vad som sas!

    Hon sa vid något tillfälle " vi kanske måste ansöka om ett LVU, för såhär får det inte gå till...."
    Och jag försöker förstå vad hon kan ha menat med det....

    MAmman sköter INGET av det hon ska, låter inte oss få resa utomlands med barnet.

    Kan alltså soc ansöka om att barnet blir lvu-placerat? VAD innebär det isf för oss/henne?
    Det innebär lite förenklat att soc tar över vårdnaden och att modern får besöka barnet på utsatta tider och blir begränsad i sin rätt att betsämma över barnet. För er innebär det att ni inte ska låta henne komma på det sättet hon gjorde och för barnet innebär det en trygghet att hen inte kan slitas upp ur hemmet vilken dag som helst. i dagsläget så kan bio modern ta hem barnet när som helst.

    Varför är barnet placerad?
  • morochmer
    Anonym (sanna) skrev 2011-03-27 16:38:32 följande:
    Nu vet jag inte riktigt, men jag tycker inte att det går så bra här...

    Lillan har varit här i snart 4 månader. Hon knöt an väldigt snabbt ändå till mig som var med henne heldagarna.

    NU har det tvärstopp, hon sträcker armarna efter ALLA kvinnor...(karlar går inte dom är man ju rädd för!)
    Jag blir helt matt och kan ju knappt fara någonstans....
    det är ganska jobbigt och tröttsamt i längden att måsta säga till alla man ska besöka eller träffa att dom INTE får lyfta upp tösen...

    Är detta ett bakslag?
    Hur kommer man ur det?

    JAg känner inte att jag får 100% stöd av soc. hon verkar inte så påläst om anknytning, (men jag gillar sekr. jättemycket!) Hon tar så lätt på det och ycker att "det är väl hennes personlighet" Men jag vill inte hålla med där...

    era tankar och tips betyder jättemycket. hur tänker ni?!
    Hur gammal är hon?
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer