• Anonym

    misshandlar han mig psykiskt?

    Har en pojkvän sen ungefär ett halvår tillbaka, vi umgås konstant o har gjort sen vi träffades.
    efter ca 2 månader började vi utforska våra sexuella sidor tillsammans o tog in en extra tjej för en trekant.. även en annan tjej efter det.
    båda tyckte vårat förhållande blev starkare o vi kom varandra närmare..
    sen började hans intensivt sökande efter fler tjejer vi kunde träffa, jag var med på det, men sen helt plötsligt börjar jag bara bli svartsjuk, vi pratar om det, men han fortsätter, jag mår dåligare o dåligare, drar mig tillbaka, han börjar bli sur när jag inte vill vi ska träffa någon, för han "gör ju detta för min skull"..
    hur som helst, tiden går o förra veckan skrev jag ett brev till honom om att jag inte längre vill ha det såhär, jag pallar inte av att vi ska ha med tjejer just nu, jag ber han avsluta allt det, o satsa på oss istället, att jag mår dåligt av det!
    han blir SKITSUR för det brevet, o skyllder allt på mig, att han ju gjort det för min skull, för att jag skulle må bra osv. jag kände mig bara otillräcklig o undanglömd.


    han fortsätter prata om dessa trekanter, att han såg på mig hur glad jag blev, att han vill se det igen, jag säger att jag vill att HAN ska göra mig så glad istället.. tar två dagar innan han slutar ta upp det hela tiden..
    jag blir även beskylld i ett sms att JAG tagit bort våran speciella grej från HONOM... då kände jag mig ännu mer otillräcklig.. fått höra hela tidne hur han gjort det för MIN skull, men när jag ber honom avsluta det verkar han ha väldigt svårt för det, o han blir sur.


    detta kanske inte är det största problemet...
    vi startade även en firma, i mitt namn, o han sa att jag skulle sköta ekonomin o den biten vilket jag var med på, när första räkningarna o papprena började komma o vi skulle sätta in det i pärmar fick jag genast höra skit om dt, att jag gjorde fel, att jag skulle lära mig skilja på privata o firmans papper, var många gånger han "skällt ut" mig så jag börjat gråta.. även några gånger han inte ens brytt sig om att jag börjat gråta.
    känns som att han inte bryr sig om mig! han säger själv att han ibland är "hård" mot mig, men det är för att jag ska lära mig, o för att jag ska tain det han säger, men det stämmer, för då har jag fått fart o tagit tag i sakerna!
    sedan fortsatte det med att firmamobilen (som jag ville ha,o som jag valde) använder han nu som privata mobil o skryter stolt med att det är hans telefon, bilen som vi leasar säger han också är "hans bil", speciellt till sina barn (o tror han vill att dom ska säga till deras mamma att pappa köpt en ny häftig bil, hon är dessutom skuldsatt upp över öronen från deras förhållande).
    jag får knappt köra bilen, han ska alltid köra osv.. o allt det där står i mitt namn.
    även bråk kring räkningarna i firman, o börjar känna att han inte alls kommer hjälpa mig med dom, som han lovat..
    börjar känna nu att han utnyttjar mig.

    sedan är det tänkt nu att jag ska flytta hem till honom.. det jag först ville var att skaffa mig en egen lägenhet (bor i mitt hus jag har tillsammans med mitt ex), men sen började han lägga fram fördelarna med att jag flyttar till honom på en gång, sagt o gjort, vi bestämmde det.
    men känner att jag egetnligen vill bo i eget boene med min son först, o sen kansek flytta dit. kommer inte kännas som mitt hem, utan som att jag flyttat in där bara.. kommer bli trångt, jag kommer inte få en sus i hur det ska se ut eller inredas, min sons sakr kommer inte ens få plats i det rum han ska dela med min killes två döttrar (som också bor varannan vecka, det är samma vecka vi har barnen), jag kommer känna mig instängd, o när han dessutom säger att om jag använder lampor tända på dagen i hans lägenhet kommer han skälla ut mig så jag gråter.. för han tycker jag tänker för mycket lampor hos mig!

    jag börjar bli rädd för vad jag gett mig in på.. känns inte heller som att jag bara kan säga till honom att jag inte vill, hans barn blev jätteglada när vi berättade att vi skulle flytta dit till dom (hans barn gillar mig supermycket).
    jag fick för övrigt betala en våningssäng till dom.. för min kille har inga pengar.

    sedan är det allt hemma, han gör ingenting, han städar inte, plockar inte undan eller nånting.. knappt inte ens hos sig själv, fick en chock när jag kom dit första gången..

    läser dessutom i en bok av Unni Drougge "Boven i mitt drama kallas kärlek", kom till typ sida 38 o sen började jag känna igen mig i boken... precis som en vän till mig sa när hon rekomenderade mig o läsa boken efter att ha hört mig berätta om hur jag har det.. en annan vän till mig sa att en person i ett sunt förhållande inte skulle känna igen sig så pass mycket i den boken om det inte handlade om psykisk misshandel..
    vet inte längrevad jag ska tro...
    min kille verkar inte bry sig om mig, han säger att han älskar mig, sen i stort sett ignorerar han mig o verkar skita fullständigt i hur jag mår.
    han säger själv att han aldrig någonsin kommer bli en toffel igen (han sa att han gjorde allt för sitt ex), så är inte ens på tal att han ska tex massera mig nån gång eller klia mig på ryggen, men jag ska då klia hans rygg hela tiden..
    jag vågar knappt be honom om nått heller, man vet ju inte vad han får för sig.

    ska det vara så mycke begärt att han visar lite kärlek? tar hand om mig, pysslar om mig lite, håller om mig, kysser mig?
    känns bara som att jag tvingar honom till det när jag ber honom komma o lägga sig bredvid mig när jag ska sova... o sen att jag alltid får be om en godnattpuss..

    att han idag skulle va hemma hos sig tills imorgon (med hans barn), för att dom skulle få gå på dagis vilket dom ju behöver, o jag skulle få tid med min son ensam... han åkte kl 12, o vid 16 hde han ringt mig 3 gånger... o då har han själv sagt till mig att han tycker det är JOBBIGT när jag skickar sms o ringer när jag jobbar (han är arbetslös o går hemma)..så ringer han själv 3 gånger under 4 timmar..
    sen helt plötsligt dyker han upp hemma hos mig, han "överraskade mig" o kom idag istället, "hans barn ville det" som det så fint heter..
    jag kände hur jag sjönk till botten, jag hade varit glad hela dagen, fått lyssna på musik (vilket jag nöstan aldrig har chansen o göra längre, för han gillar inte o ha massa musik på om han inte är på humör, o jag klarar mig inte utan musik o det vet han), jag hade sett fram emot o mysa med min son, låta honom sova i min säng, bara va han o jag...
    jag höll på o börja gråta, kände en jobbig känsla i mig..kändes bara som att han hade förstört min dag, o att han nu håller på o tar min son ifrån mig också (eftersom jag nu ite kunde ha min mysstund med honom själv)...

    jag vet inte längre vad jag ska göra... känner mig kluven :(
    finns det några fler i liknande situation, o vad har ni gjort? jag tänker att det kanske bara är en fas, han säger själv att han är less på att gå hemma o att han blir rastlös av det.. kanske bara det som är problemet?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 00:02
    o hans pendlande hela tiden, han säger att han älskar mig o jag suger åt mig, sen kastar han skit på mig igen.. o säger sen efteråt att han gör det för min skull o kommr med sina "undanflykter" o allt är bra igen..

    ett exempel på hur han beteer sig..
    "Sluta va så jvl misstänksam, ja e ärlig, o ja sa ja älskar dig, d borde fan räcka, o inga jvl krav på mig, ja hatar sånt,
    antingen så litar man o älskar en person el ej, älskar dig o litar på dig, d borde fan räcka, din misstänksamhet o svartsjuka gör
    så du mår dåligt, lita på mig för helv el gör d inte alls, bestämm dig nu, för du får mig o må dåligt när ja försöker få dig o må bra,
    men vad får ja för d? jo jag får skit för ja bryr mig om dig, det e tacken"

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-31 19:09
    har bokat en tid hos kvinnojouren nu, så på tisdag ska jag dit. får säga att jag ska på ett möte på jobbet, o hoppas på att han inte ska med mig in till stan...

    när jag pratade med hon på kvinnojouren sa hon att hon tyckte jag skulle komma o besöka dom, så jag fick prata med dom mer! hon fick min trådstart här skickad till sig via mail först, o då skrev hon till svar att hon ville jag skulle ringa dit, gjorde det när killen var iväg o handlade!

    ska föröska prata med min mamma ikväll om detta.. eller iaf se till så hon läser igenom detta, o sen vill jag nog helst ha kontakt med henne via mail om detta, kanske över telefon också..men som jag sagt tidigare, jag är mer för o skriva!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-02 23:20
    sitter o läser o läser...
    hittade lite om psykisk misshandel, o blir nästan mörkrädd när istort sett alla punkter stämmer in på honom!

    www.narcissism.se/page2.html

    www.narcissism.se/page7.html
  • Svar på tråden misshandlar han mig psykiskt?
  • Anonym (A)

    Jo, det är en process men om man bara har varit tillsammans i ett halvår så borde den inte behöva bli så lång.

    Jag förstår inte varför TS fortfarande dividerar om när han är 'snäll' och det känns bra. När jag insåg att mitt ex beteende kunde gå ut över mitt barn dog känslorna för honom direkt och allt handlade om att försöka lirka ut honom ur mitt hem. Jag ville inte heller dra in myndigheterna men det fungerar inte att resonera med en person som den här mannen.

    TS, om du är rädd för honom på allvar så ska du absolut inte umgås med honom mer. Säg nej tack om han vill umgås i helgen, hitta på en ursäkt om du vill, och skulle han bli hotfull - ring polisen. Det är ditt ansvar som mamma att skydda ditt barn från en sådan person.
    (Om du skulle få en socanmälan på dig av någon person som vet hur den här mannen är så ser det INTE bra ut om du påstår att du var för rädd för att lämna honom och ÄNDÅ åkte hem till honom med ditt barn.)

    Om du träffar honom i helgen så har du försatt både dig och din son i en obehaglig situation som ni inte behöver vara i. Han kan inte tvinga dig till någonting. Du har kontrollen, du har makten över ditt och sonens liv.

    Vad kan hända om du säger nej? Han blir sur - tuff skit, låt honom vara det. Han ringer och tjatar - säg i lugn samtalston att du inte vill prata. Fortsätter han ringa - dra ur jacket och stäng av mobilen. Han kommer hem till dig och börjar bråka - säg lugnt till honom att gå. Han blir hotfull - RING POLISEN!

    Det ÄR inte svårare än så. Jag har gjort detta mot en man som är dömd för grova våldsbrott och är dokumenterat farlig. Jag gjorde så för att det var det enda jag kunde göra i det läget.

    Du har ingen som helst band till den här mannen utöver det rent ekonomiska som du kan avsluta omedelbart.
    Så stanna hemma med sonen och planera nästa steg. Kolla upp hur du kan avsluta DITT företag, (det står ju bara på dig, eller hur?), med minsta förlust för dig.
      
     
     

  • Anonym (Anna)

    Jag funderar lite på hur du ska kunna göra slut. Om jag var du TS så skulle jag inte vilja röra till det för mycket utan göra slut på enklast möjliga sätt. Jag menar det är helt normalt att efter ett halvår komma på att man inte har rätt känslor för den andra personen, och göra slut p g a det.

    Bara bestäm dig för att du inte älskar honom tillräckligt mycket för att vilja satsa på ett förhållande, och säg (skriv) det till honom. Det finns ju inga motargument han kan komma med. Han kan inte påstå att han kan få dig att älska honom för då kan du bara säga att nej, du hade känslorna förut men de har dött och det är likadant som det var med ditt ex, när känslorna väl är döda så är de döda. Om han tycker att du har gjort fel som levt som vanligt med honom så är det bara att säga att ja, det kanske var fel av dig, du borde ha gjort slut redan tidigare men du ville vara helt säker på att du inte kände något, du har försökt känna men det går inte. Han kan väl aldrig tycka att du ska fortsätta leva med honom fast du inte har några känslor längre?

    Utgå från dina känslor och var orubblig. Inget han gör kan få dig att ändra sig och du är helt säker på din sak. Du tycker det känns fel att driva företag tillsammans för du vill gå vidare med ditt liv, osv.

    Vägra gå in i diskussioner om vem som har gjort vad eller sagt vad. Håll kvar i att det handlar om känslor, och det går inte att komma med argument som att den ena har hjälpt den andra med pengar eller hans barn tycker så mkt om dig osv.

    Om han kommer tillbaka så säg "Jag har gjort slut med dig, jag vill inte ha dig här längre. Det måste väl gå att göra slut med dig om man inte älskar dig längre eller ska jag dras med dig resten av livet för att vi dejtade i ett halvår?!"

    Kan du få din mamma eller pappa eller någon kompis att komma och hälsa på och bo hos dig under den första tiden?

    Sedan ska du självklart ha kontakt med kvinnorjouren på sidan om men han behöver inte veta att du anser dig psykiskt misshandlad. Han behöver inte få veta vad du tycker om hans beteende ö h t, det är enklare för dig ju färre argument du kommer med för då slipper du hans försök att förklara sig.

  • Anonym

    jag fick iväg ett sms när jag var på jobbet idag så jag är ENSAM hemma med min son nu hela helgen! :)

    skrev att jag behövde det pga att min son fortf är sjuk, o att jag har så förbannat ont i magen, vilket jag har (börjar misstänka stress igen)..
    fick till svars ett "oki", o började undra varför han tog det så lätt... så skrev han att hans äldsta dotter blev ledsen, men att han fick muta henne med o hyra film, o så tyckte han det var synd att det inte blev någon påskmiddag.. os å skrev han "o då får du snacka med killarna ensam"

    han litar alltså inte på mig...
    sen kom jag hem o vi typ möttes i dörren, o han drog upp att han tyckte det var synd att det inte blev någon påskmiddag för han hade sett fram emot det, o att jag borde sluta stressa så mycket, o att han kunde förstå om jag var stressad över huset o min ekonomi, men han kunde inte förstå att jag var stressad över firmaräkningarna, o att jag skulle sluta va orolig över det!

    sen så var han även tvungen att KOLLA i bilen om bensinkortet låg där, vilket det inte gjorde (hade tagit ut det innan jag kom hem för att han inte skulle kunna tanka på det o göra det värre för mig), men då kom han in o frågade vart jag hade lagt KORTEN (alltså både benisnkortet o firmans kontokort), o jag fick komma med en dålg undanflykt om att jag hade "glömt" lägga ur det efter jag tankade på vägen hem...så fick han det med sig..

    sedan kom det ett sms från honom efter han hade åkt, där han skrev "ha så kul med den som kommer ikväll"

    han litar inte ett dugg på mig!!!!

    ska njuta av min ensamtid med sonen nu, kolla på en film o mysa, o så föröksa se om min magvärk går över!

  • Anonym

    Men vad spelar det för roll om han litar på dig eller inte??!

  • Anonym (A)

    BRA TS!!! Jag är stolt över dig.

    Han är helt klart SJUK!! Det blir bara tydligare ju mer du skriver. Jag tror t.o.m. att han kan vara personlighetsstörd på riktigt. Han uppvisar alla varningstecken. Jag tror kanske inte att han är en renodlad psykopat, det är mycket ovanligt, men han verkar ha sådana drag.
    Läs följande länk och avgör själv (kort läsvärd text på svenska):  

    http://psykologverksamheten.com/Kort_test.html

  • Mary Wollstonecraft

    Jag måste också säga ts, som någon annnan redan varit inne på, att jag skulle passa mig lite om jag var du. Den här killen låter inte riktigt 100%...
    Har du någon relation till hans ex - kanske borde du höra dig för lite där?
    Hursomhelst tror jag också att det är bra att du kopplat in kvinnojouren, de är vana vid typen, så att säga!

  • Anonym (dead end)

    Den där kommentaren har inget med tillit att göra. Det är en manipulativ "krok" som dessa individer använder sig av. Du ska försvara och förklara dig (mot insinuationer/lögner) och sitter således fast på "kroken". Du ska även luras att tro att han är kärleksfullt svartsjuk. Men svartsjuka handlar inte om kärlek, det handlar iaf i detta fall om kontroll. Och om du nu inte är redo att bryta dig loss (ännu?) så se för guds skull till att ni har skiljd ekonomi. Det kommer bespara dig mycken bitterhet i framtiden.

  • Anonym

    har ingen kontakt med hans ex.. kan säkert ta kontakt med henne om jag vill, men då, om killen skulle få veta det, skulle det nog bli ett helvete hemma!
    vi kollade hennes facebooksida, men han sa åt mig att inte kolla där utan att han iså fall sagt att det är ok!
    han blev även väldigt bestött när hon på sin sida hade skrivit att hennes nya kille var hennes "livs kärlek", det reagerade han hårt på.

    ska fika lite nu  o ringa min mamma!

  • Anonym

    gjorde ett test o se om han svarade om jag ringde, visste att något av följande skulle hända: antingen att mobilerna var avstängda eller att dom var påslagna men han inte svarade...
    båda mobilerna var avstängda!

    eftersom han gav mig "dåligt samvete" innan han åkte genom o säga att han hade sett fram emot påskmiddagen, att hans äldsta dotter grät, o sen försöka "lugna ner" mig genom o säga att jag inet ska stressa så mycket..
    sen smset där han skrev "ha så kul med den som kommer ikväll"


    sen stänga av mobilerna måste ju betyda att han då vill att jag ska må dåligt över att jag ville va ensam hemma över helgen, men tror även det handlar om att han är svartsjuk, även om han själv påstår att han inte är det!

    förstår inte hur jag kan/kunnat va så jävla blåögd! känns verkligen som tomma ord allt som kommit från hans mun, allt känns så jävla fejkat!

    nu ska jag krypa ner i sängen bredvid min älskade son, o sova! hoppas på sol imorgon!

  • Anonym (dead end)

    Han är inte svartsjuk, han är med rätta rädd att du genomskådat honom och att du är påväg att dra (fly). Och när du gör det? kommer det antagligen att bli värre en tid (fagra löften, manipulation, känslomässig och ekonomisk utpressning, lögner, hot och även i vissa fall våld, iaf verbalt). Men med tanke på att ni haft en så kort relation så kommer det antagligen bli relativt smärtfritt. Förutastt att du är redo för en clean cut? För att det känns fejkat beror antagligen på att det är just det, tyvärr.

Svar på tråden misshandlar han mig psykiskt?