• Kajsan

    Göra abort pga "vinterbarn"?

    Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?


    Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Cloud Berry
    siamusen skrev 2010-04-13 12:11:08 följande:
    För att hon gör ett val du inte skulle gôra? Eller du kanske tycker sa om alla som gôr abort för i sa fall förstar jag ditt inlâgg
    Nej för att det är så ytligt som de kan bli.
  • tuamore

    Pucko!!

    Har en bekant som gjorde abort av helt annan anledning & hon fick en infektion efter det så nu är det inte ens säkert hon KAN bli gravid igen!!!
    Gissa om hon ångrar sitt val???

  • siamusen
    Cloud Berry skrev 2010-04-13 12:16:01 följande:
    Nej för att det är så ytligt som de kan bli.
    Kanske det men vad är skillnaden mellan barn ett som inte är önskat och barn 2 som inte är önskat?

    Och varför önska olycka pa folk som gör andra val än dig själv? Gör du det även nâr de gör andra val i livet? Om en kvinna gör en bröstoperation önskar du henne bröstcancer da tex?

    Ska inte folk själva få bestämma över sina egna kroppar utan att en massa främlingar önskar dem en massa olycka? Är det bra vârderingar att föra över till sina barn tycker du?
  • Vasen
    Cloud Berry skrev 2010-04-13 12:16:01 följande:
    Nej för att det är så ytligt som de kan bli.
    Fast ytliga människor är väl människor de med. Jag tycker det låter lite läskigt att önska sorg och barnlöshet åt folk för att de är ytliga. Om det handlat om ren onda, typ koncentrationslägerföreståndare som badar i spädbarns blod ok, men ytlighet?
  • siamusen
    tuamore skrev 2010-04-13 12:19:19 följande:
    Pucko!!Har en bekant som gjorde abort av helt annan anledning & hon fick en infektion efter det så nu är det inte ens säkert hon KAN bli gravid igen!!!Gissa om hon ångrar sitt val???
    Stackarn Hoppas hon lyckas bli gravid sen när hon vill.
  • Calles matte

    Tycker att det låter väldigt konstigt att resonera så. Har själv två decemberbarn och visst, det är inte särskilt "praktiskt" alla gånger, men aldrig i livet att jag skulle valt bort nån av dem för att istället försöka få barn vid en "mer lämplig" tidpunkt! Vill man ha barn så får man acceptera att de kommer när de kommer och tycker man viss tid på året är mer lämplig än annan så får man väl försöka styra med att tillverkningen hamnar rätt i tiden...

  • hic sunt leones

    Om det nu var så jäkla viktigt i vilken månad barnet föds så kunde de väl ha räknat efter lite och använt skydd under den tiden som inte "passade" att bli gravida. Hur fan kan man gå igenom en abort av sådana anledningar, man trodde att man hört allt när folk gjorde abort pga kön och nu detta.

  • Cloud Berry
    siamusen skrev 2010-04-13 12:20:14 följande:
    Kanske det men vad är skillnaden mellan barn ett som inte är önskat och barn 2 som inte är önskat?Och varför önska olycka pa folk som gör andra val än dig själv? Gör du det även nâr de gör andra val i livet? Om en kvinna gör en bröstoperation önskar du henne bröstcancer da tex?Ska inte folk själva få bestämma över sina egna kroppar utan att en massa främlingar önskar dem en massa olycka? Är det bra vârderingar att föra över till sina barn tycker du?
    Man är otacksam och tar många saker för givna om man gör abort på de premisserna, vet inte mer hur jag ska förklara så att du förstår.

    Det är det där extrema att göra abort för att det är fel årstid som jag stör mig på, inte bröstoperationer eller abort för andra anledningar.
  • Freja10

    Inte helt sunt.
    Hon har haft ett missfall och, vem vet, hon kanske inte kan få fler barn efter aborten sen. Visst, det kan man ju tycka att hon kan ha i så fall, men man önskar ju att hon kunde tänka i lite större banor än den lilla perfekta värld hon verkar ha slagit läger i.

Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?