• Anonym (ångest)

    Lamotrigin

    någon som äter/ätit Lamotrigin och vill berätta vilka biverkningar ni fått under upptrappning samt om ni tyckte medicinen var bra. är rädd för att börja, men har väl inget val egentligen..

  • Svar på tråden Lamotrigin
  • Anonym (ångest)
    Kaxelina skrev 2010-04-20 15:31:08 följande:
    Jag åt den och jag hade en lång upptrappning men så fort jag kom upp i 100mg så fick jag ont i lederna. Kunde vara Lamotriginet som orsakade det sa min läkare. Och för att jag haft problem tidigare med lederna.Sen la vi det åt sidan i kanske 5 månader och när jag fick min diagnos bipolär och adhd så sa utredarna att jag skulle få bukt med min bipolära del först innan medicin för adhd sattes in. Vi testade då att börja med Lamotrigin igen för att ge det ett försök till. Det började att klia över hela min kropp redan vid 50mg så vi slutade med den.Efter min absolut första tablett så fick jag ont i huvuet och illamående men det gick över ganska snabbt.
    äter du någon annan medicin mot din bipolaritet då istället som fungerar bättre?
     det tråkiga är att ingen verkar ha något positivt att säga om lamotrigin, så man funderar ju på om det faktiskt är värt det.
    jag som blev så glad över att hela biverkningsdelen på bipacksedeln var ingenting i jämförelse med antideppresiv medicin, så nånstans tänkte jag väl att den skulle vara mildare.
    men efter att ha hört om folks upplevelser så känns det tufft.
  • Anonym (Jancell)

    Jag är en typ II.
    Jag äter lergigan 50mg till natten med imovane vid behov, dvs om jag sovit dåligt i några nätter (ca3h/dygn) har jag svårt att kunna stänga då skenar jag iväg maniskt ångestaktigt kväll/nätter men det bryter jag även med zyprexa under några dagar. Vill inte ta dem länge pga viktökningsbiverkning men de stänger verkligen av min hjärna. Har haft sobril förut och gillade dem då de "dåsar till en" men har inte fått det senaste 3 åren, får se om jag får ångest dagtid igen då ska jag be om dessa.
    Som sagt antihistaminer solo eller i kombination postafen+lergigan+atarax i maxdos biter inte alls på min ångest. Kroppen kan bli lugn men hjärnan bara maler på mera då... Jag behöver som sagt "knock out" medicin.

    Jag missbrukade även imovanen lite ett tag, för som jag mår av dom vill jag få må hela tiden... man mår bra helt enkelt, men jag slutade med det ett tag innan jag blev gravid. Somnar som sagt inte av dom men de får mig att inte vakna flera ggr/natt, så timmen innan jag somnar flummar jag ibland loss i sängen på tabletten.. Det kan vara mitt glas vin i veckan för alkohol dricker jag inte längre då det bara blir total ångestreaktion av beusningen.....

    Tycker du atarax hjälper? Jag blev så rädd av beverkningen plötsligt hjärtstopp så det går inte med den alltså för min del, sen stängde en ju inte av min hjärna så att säga....

    Uppe i 50 mg nu sen en vecka tillbaka illamåendet har släppt nu, men kommer troligtvis vid varje upptrappning....

    Har precis avverkat 2st ptp-psykologer i kognitivterapi mot ocd kontrollbehov och sociala fobin. Kontrollen är mkt bättre förut skrev jag checklistor dagar innan jag skulle gå hemifrån, nu tar det 10 min max.. spisen är dock jobbig vid stress. Socialt... nja... det är fortfarande jobbigt.. Kommunalt åkande sysslade jag med 2ggr under dessa behadlingar men efter flea misslyckade försök valde jag att pausa, och ska ta upp det när jag själv orkar igen, då kan jag höra av mig till min psyk-mott om jag vill få en psykolog annars har jag en vettig läkare jag träffar då och då...

    Vilken typ är du TS?

  • MariaKsk88

    Medicinen är bra, men jag har konstiga muskelryckningar som jag tror beror på den.. har haft det jättelänge. Men jag fortsätter att ta den ändå.

  • MariaKsk88
    Anonym (ångest) skrev 2010-04-20 16:07:21 följande:
    äter du någon annan medicin mot din bipolaritet då istället som fungerar bättre?  det tråkiga är att ingen verkar ha något positivt att säga om lamotrigin, så man funderar ju på om det faktiskt är värt det. jag som blev så glad över att hela biverkningsdelen på bipacksedeln var ingenting i jämförelse med antideppresiv medicin, så nånstans tänkte jag väl att den skulle vara mildare. men efter att ha hört om folks upplevelser så känns det tufft.
    Jag tycker lamictal (lamotrigin) är bra! Tycker du ska prova det, annars vet du ju inte om det hade fungerat. Det finns annars många mediciner mot bipolär men lamictal är den (en av dem?) bästa mot depression. Jag har hög dos, 500 mg, max dosen är 600, och har få biverkningar.
  • Anonym (ångest)
    Anonym (Jancell) skrev 2010-04-24 21:04:22 följande:
    Jag är en typ II.Jag äter lergigan 50mg till natten med imovane vid behov, dvs om jag sovit dåligt i några nätter (ca3h/dygn) har jag svårt att kunna stänga då skenar jag iväg maniskt ångestaktigt kväll/nätter men det bryter jag även med zyprexa under några dagar. Vill inte ta dem länge pga viktökningsbiverkning men de stänger verkligen av min hjärna. Har haft sobril förut och gillade dem då de "dåsar till en" men har inte fått det senaste 3 åren, får se om jag får ångest dagtid igen då ska jag be om dessa.Som sagt antihistaminer solo eller i kombination postafen+lergigan+atarax i maxdos biter inte alls på min ångest. Kroppen kan bli lugn men hjärnan bara maler på mera då... Jag behöver som sagt "knock out" medicin.Jag missbrukade även imovanen lite ett tag, för som jag mår av dom vill jag få må hela tiden... man mår bra helt enkelt, men jag slutade med det ett tag innan jag blev gravid. Somnar som sagt inte av dom men de får mig att inte vakna flera ggr/natt, så timmen innan jag somnar flummar jag ibland loss i sängen på tabletten.. Det kan vara mitt glas vin i veckan för alkohol dricker jag inte längre då det bara blir total ångestreaktion av beusningen.....Tycker du atarax hjälper? Jag blev så rädd av beverkningen plötsligt hjärtstopp så det går inte med den alltså för min del, sen stängde en ju inte av min hjärna så att säga....Uppe i 50 mg nu sen en vecka tillbaka illamåendet har släppt nu, men kommer troligtvis vid varje upptrappning....Har precis avverkat 2st ptp-psykologer i kognitivterapi mot ocd kontrollbehov och sociala fobin. Kontrollen är mkt bättre förut skrev jag checklistor dagar innan jag skulle gå hemifrån, nu tar det 10 min max.. spisen är dock jobbig vid stress. Socialt... nja... det är fortfarande jobbigt.. Kommunalt åkande sysslade jag med 2ggr under dessa behadlingar men efter flea misslyckade försök valde jag att pausa, och ska ta upp det när jag själv orkar igen, då kan jag höra av mig till min psyk-mott om jag vill få en psykolog annars har jag en vettig läkare jag träffar då och då...Vilken typ är du TS?
    hej igen, skönt att illamåendet släppt för stunden. Trappar du upp långsamt ska du väl äta 50mg i 3 veckor till? själv ska jag äta 25mg i en vecka till innan jag börjar med 50mg.
    Blev erbjuden zyprexa jag oxå, men som du skriver om viktuppgång så vill jag inte ta dem. äter bara atarax eller propavan på kvällen, båda är skit, men ej vanebildande. Atarax tar jag nog bara för att jag fått för mig att jag inte kan somna utan dem. 
    Imovane får jag ej utskrivet längre pga att jag var ärlig med hur jag använde dem. (annars hade jag säkert fortsatt flumma på dem som du beskrev) tänk om man kunde må som med den i kroppen jämt... Har fått abilify utskrivet, men läste biverkning (plötslig död) jo, tjena, den lär man ju inte stoppa i sig utan att få tokångest.
    känner igen listorna litegrann, är otroligt stressad om jag vet att jag ska någonstans, fast då skriver jag upp mer vad jag ska hinna med innan osv.
    Jag har fått typ II½ (dock inte fått göra en riktig utredning) så ibland tvekar jag litegrann. Det trista är ju bara all skit man får på köpet, ångest, hypokondri, sömnlöshet och ocd i ditt fall.
    Har ingen psykolog nu, bara en trött läkare på öppenvården som går i pension snart. Ska be om en samtalskontakt när jag ska dit på tors nästa vecka.

    Löste den kommunala färdbiten genom att ta körkort, så nu slipper jag allt vad tåg o bussar heter.
    önskar att jag kunde ta ett glas vin som alla andra människor, men får ångest av att tänka på det. Har inte druckit på över tre år. dock har jag ju varit gravid oxå. Hur mådde du när du var gravid? Hur har det funkat att ta hand om barn och allt runtomkring när du mått som sämst?

    vart bor du? (om du vill svara)
  • Anonym (ångest)
    MariaKsk88 skrev 2010-04-24 21:16:36 följande:
    Medicinen är bra, men jag har konstiga muskelryckningar som jag tror beror på den.. har haft det jättelänge. Men jag fortsätter att ta den ändå.
    hur menar du med muskelryckningar? hur yttrar det sig?
  • Anonym (ångest)
    MariaKsk88 skrev 2010-04-24 21:18:21 följande:
    Jag tycker lamictal (lamotrigin) är bra! Tycker du ska prova det, annars vet du ju inte om det hade fungerat. Det finns annars många mediciner mot bipolär men lamictal är den (en av dem?) bästa mot depression. Jag har hög dos, 500 mg, max dosen är 600, och har få biverkningar.
    tack för positivt svar, jo har hört att det ska vara den bästa med minst biverkningar.
  • Kaxelina
    Anonym (ångest) skrev 2010-04-20 16:07:21 följande:
    äter du någon annan medicin mot din bipolaritet då istället som fungerar bättre?  det tråkiga är att ingen verkar ha något positivt att säga om lamotrigin, så man funderar ju på om det faktiskt är värt det. jag som blev så glad över att hela biverkningsdelen på bipacksedeln var ingenting i jämförelse med antideppresiv medicin, så nånstans tänkte jag väl att den skulle vara mildare. men efter att ha hört om folks upplevelser så känns det tufft.
    Jag har något som heter Ketipinor.
    www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx&i=ORION+PHARMA_KETIPINOR
    Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • Anonym (Deppare)

    Jag äter lamotrigin och är uppe i 200 mg. Jag är dock varken bipolär eller epileptiker. Jag går hos en samtalskontakt sedan ett år ungefär, och har ätit lamotrigin sedan 5 månader. Som synes i signaturen så är jag en deppare, och Lamotrigin har visat sig effektivt vid måttligt depp-tillstånd. Anledningen till varför jag valde den var att jag planerade att skaffa barn och inte ville ha sexuella störningar när vi skulle "tillverka" så att säga. Just sexbiten är något som mina depparperioder inte påverkat så jag ville gärna behålla förmåga och lust. Jag har hittills ej märkt några biverkningar.

  • Anonym (ångest)
    Anonym (Deppare) skrev 2010-04-26 21:36:05 följande:
    Jag äter lamotrigin och är uppe i 200 mg. Jag är dock varken bipolär eller epileptiker. Jag går hos en samtalskontakt sedan ett år ungefär, och har ätit lamotrigin sedan 5 månader. Som synes i signaturen så är jag en deppare, och Lamotrigin har visat sig effektivt vid måttligt depp-tillstånd. Anledningen till varför jag valde den var att jag planerade att skaffa barn och inte ville ha sexuella störningar när vi skulle "tillverka" så att säga. Just sexbiten är något som mina depparperioder inte påverkat så jag ville gärna behålla förmåga och lust. Jag har hittills ej märkt några biverkningar.
    tack för svar!
    Hur är det med depressionen nu då? hur lång tid tog det innan du fick effekt? även jag är mer åt det deprimerade hållet.
Svar på tråden Lamotrigin