• FiusDius

    Slöa spermier

    Vi har påbörjat utredning o min man har normal mängd spermier men slöare än snittet. Läkaren sa att det kan mycket väl lyckas iaf. Men ville ändå skicka en remiss direkt om ivf. Någon som har varit med om samma sak... har ni lyckats bli gravida ändå??

  • Svar på tråden Slöa spermier
  • JAG är BÄST

    Röker eller snusar han?
    Sånt kan båverka aktiviteten på spermierna.

    Men annars så JA , man kan visst lyckas med slöa spermier. Slöa spermier betyder inte total infertilitet. Bara sämre förutsättningar.

  • FiusDius

    Jo han snusar - har både jag o läkaren har påpekat att han borde sluta men de är tydligen inte så lätt *suck*
    Vi har försökt över ett år nu men inget + ännu!

  • mrs jones

    vad fick ni för provsvar. min mans spermier simmade 46 procent framåt- inte fått ngt besked av läkaren ännu. men det är lite under gränser. men de var många 175 miljoner.

  • FiusDius

    Han sa aldrig någon siffra bara att det var normal mängd men att de var slöare än genomsnittet.. ungefär 50% slöare tror jag det var.

  • stiina10

    Min sambo har oxå slöa spermier..han ligger precis på gränsen sa läkaren.
    Han tyckte vi kunde pröva med insemination 2-3ggr men att vi inte skulle ha för stora förhoppningar. Gjorde första inseminationen 1juni tyvärr så hade min sambos spermier varit ännu färre o ännu slöare just den dagen...o det tog sig inte denna gången..fick mens igår. Bara att hoppas på nästa gång...

  • MammaSusan81

    Min mans spermier var slöa & endast 40% var aktiva under 2004 om jag inte minns fel så vi genomgick flertalet ivf/icsi, sedan slutade han snusa & ett år senare var hela 70% aktiva =) & vi blev spontant gravida i omgångar några år efter det (även om vi fick mf).

    Zink + folsyra förbättrar spermierna visar testar www.niomanader.se/content.asp


    ♥ Astrid-06 ♥ & ♥ Vilgot-09 ♥
  • FiusDius

    För er andra som följt tråden vill jag bara tillägga att min man slutade snusa och aktiviteten på spermierna ökade direkt. Nu har vi två underbara pojkar och nr två kom till på första försöket.

    SÅ SLUTA SNUSA!!!

  • Annabola

    Hej,

    Sämre rörlighet fick min sambo höra men min gyn tyckte inte att vi behövde göra något åt det... asså ingen åtgärd (sluta snusa såklart) men många man läser om där mannen fått detta besked verkar gått över på insemination? Har min gyn kanske inte tagit detta på allvar?? Har fått Letrozol men det hjälper ju inte rörligheten hos spermierna?? (Har egen ÄL men väldigt lång cykel, Letrozol ska korta ner den)

    Vad säger ni??

Svar på tråden Slöa spermier