• snöfall

    Ålandstråden

    Välkomna hit alla ålänningar!

    Jag saknar ålandstråden och alla diskussioner! Så nu gör jag ett försök att starta den på nytt, så kom med nu och ta med era andra ålänska mammor och pappor och gravida vänner så tråden blir aktiv igen!

    Har kan man diskutera allt mellan himmel och jord, allvarligt och inte så allvarliga saker!

  • Svar på tråden Ålandstråden
  • Trollvinter

    Emilia: Känns som han e tidig med allt. Han är ju 1 år o 2 månader o har sagt fraser som "Hej pappa", "Titta där". Det tycker jag är ganska tidigt, han var inte gammal när han kunde säga mamma, pappa, Totte. Ett tag har han redan kunnat härma flera djur osv.
    Många som tycker han e tidig, vid 10 månader sparkade han fotboll utan problem med oss. Nog för att jag gick över BF men inte ett halvår...

    Ikväll har vi inget för oss, E &D sitter o sovrummet o tittar på fotboll, jag sitter i soffan med M med mig. Han har lite svårt att sitta still så jag lägger ifrån mig datorn en stund nu :)

  • AasaC
    Emilia82 skrev 2010-06-18 18:13:01 följande:
    aasac:ja jag va ju 10 när min andra lillasyster föddes,minns ej så mycket av det, men jag undrar om jag skulle vilja börja om då med en bebis,känns lite jobbigt,men som sagt man ska aldrig säga aldrig=) men det är ju först nu när vi båda (alla3) är vuxna som vi börjat umgås,en 10 åring har tex väldigt lite gemensamt med en 20åring:) men nu är jag jättetacksam över att ha 2 så fina systrar som jag har! <3 mellan Julina och Tuwa är det ju 6 år och 3 månader,där är det lite samma,att de är lite stor skillnad mellan åldrarna..men blir nog bättre när de blir äldre:)
    Ja, jag har ju alltid sagt att jag inte vill ha nåt sladdbarn. Jag var nämligen själv ett sladdbarn. Min syster är 13 år äldre än mig och min bror är 14,5 år äldre än mig, så därför vet jag hur det kan vara att ha syskon som är så mycket äldre.
    Nu fick ju dock min syster barn strax innan hon fyllde 15, så jag och hennes son växte ju nästan upp som syskon. Fast det var ju ändå inte samma sak, riktigt.
    Men nu ... när mina barn blivit så stora, så kan det ju inte bli nåt annat än sladdbarn om vi skulle få för oss att skaffa ett till ... och det är man väl kanske inte så sugen på.
  • Cecese

    För min del är det helt färdigt med barn och det känns så skönt att för första gången i livet inte ha suget efter flera barn. Visst finns det småsaker jag saknar och gärna skulle göra om och om igen men flera barn, nä det vill jag inte ha och orkar inte med. Min äldsta blir ju 12 år i höst och min minsta 2 år på samma dag så det känns skönt att få egentid igen efter så många år med bebisar/smånbarn m.m.

    Så nu har jag min nya "bebis" nämligen hästen att få tiden att räcka till åt. Sen ska jag ner lite till i vikt (har gått ner 44 kg nu) och efter det få i väg remisser till div operationer. Så jag känner att nu vill jag lägga energi på mej själv istället för flera barn.

    Sen mår jag för dåligt för att orka med flera barn också. Efter operationen förra våren så har något hänt så jag blivit deprimerad. Fast läkarna tror inte det är "riktig" depression men att det blivit för mycket med allt typ utmattningsdepression så nu ska jag försöka komma tillbaka till rätt spår igen. Kanske inte konstigt att det blivit för mycket när jag varit hemma i 12 år, 4 barn i varierande åldrar, en gbp-op vilket påverkar både fysiskt och psykiskt, sköldkörteln som först nu efter 4,5 års medicinering är på rätt sen några veckor tillbaka och en del till. Så att skaffa fler barn i den sitsen är inte rätt mot någon, allra minst barnen som finns och det barnet.

    Det var meningen att jag skulle vara hemma med minsta pojken tills han blev 3, precis som jag varit med de andra barnen men det funkar inte så han blev snabbinskolad och nu går 3 yngre barnen på dagis till midsommar då mannen får semester. Jag ska kanske bli sjukskriven så barnen kan gå på dagis i höst och jag kan spendera tid till att komma tillbaka.

    Jag är iaf enormt tacksam att jag har den mannen jag har och att han orkar hålla igång allt. Hm kanske lite för mycket info egentligen men men. Så om det kommer några irriterade svar/inlägg av mej kan ni väl försöka tänka att jag har en urusel dag.


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Emilia82

    Troll: Tuwa var tidig med pratandet med,nu miss jag ju ej exakt när hon börjat babbla,men hon ha nog gjort det sen vecka 1 känns det som tittar man på filmsnuttar när hon är bara något år så babblar hon på massor redan då visst pratar ju Corinne mycket med,men det är ej såå längesen hon blev bättre på att prata....undrar vem de släktas på med att babbla mycke t iiingen aning.

    cecese: inte tycker jag det va för mycket info,gillar info jag intressant att höra om andras liv typ. men lycka till med allt nu!

    suck kommer ju inget bra på tv ikväll........bröllop och fotboll...................måste kolla om någon annan kanal...typ finska då...visar någt sevärt....

  • Emilia82

    någon som har tips på hur jag ska inreda småtjejernas rum?? vet ej om vi ska fixa våningssängen till dem (har en i J´s rum,hon ska få en ny säng så småningom...) eller om de ska ha varsin enkel säng....sku vilja ha järnsängar,tex vita.....men var hitta fina sådana lixom....................suck

  • Emilia82

    kramkalas: jo sängen från ikea i vitt har jag funderat på,men sku ju va finare med några äldre sängar...hmm

  • KramKalas

    då e de nog blocket som gäller sku jag tro.. här på ön e de nog svårt att få tag i nåt tyvärr :/

  • Emilia82

    KramKalas:jo det är nog så,blir väl ikea ändå till slut...finns ju lite annat man sku 'måsta' ha från ikea
    nehe nu slötitta på tv en stund,sen sooova,sen fundera vidare på inredning imorgon=) god natt sen allihopa!!

  • KramKalas

    Ikea finns det alltid saker man "måste" ha ifrån.. går inte att gå därifrån tomhänt. :) Min pappa pratade om att de skulle dit nån gång i sommar så tänkte om jag o Eddie kanske skulle hänga på! känner att jag inte riktigt vill åka själv med en 5-6månaders bebis :S

Svar på tråden Ålandstråden