• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Mariohn
    nickefiki skrev 2010-08-11 12:55:57 följande:
    Magin är över. Förra julen frågade ungen: -Mamma, det finns egentligen ingen tomte va? och jag svarade ärligt efter en liten paus: -Nej, det är folk som klär ut sig.

    Men något magiskt verkar finnas kvar?? (kliar mig i huvudet)
    - Mamma varför kommer tomten aldrig till oss, till vårat hus?
    -För att vi inte har någon skorsten.
    -Jaha är det därför? Men jag vill att tomten ska komma, så han kan äta kakor.

    Kan barn GLÖMMA såna svåra trauman (eller förtränga) att tomten inte finns?
    Jag vet inte vad du pratar om. Tomten finns
  • nickefiki
    Mariohn skrev 2010-08-11 12:57:27 följande:
    Jag vet inte vad du pratar om. Tomten finns
    Ok, ok

    Jag gissar att det är vanligt att förtränga då.
  • Jenny1
    nickefiki skrev 2010-08-11 13:03:22 följande:
    Ok, ok

    Jag gissar att det är vanligt att förtränga då.
    Min äldsta är likadan! Det är nog för att de så gärna vill att tomten ska finnas, att det är en mysig tanke!
  • Mariohn
    nickefiki skrev 2010-08-11 13:03:22 följande:
    Ok, ok

    Jag gissar att det är vanligt att förtränga då.
    Jätteskönt Jag förstår inte varför det itne kan få finnas en magisk månad, en tomte och små tomtenissar
  • nickefiki
    Mariohn skrev 2010-08-11 13:13:42 följande:
    Jätteskönt Jag förstår inte varför det itne kan få finnas en magisk månad, en tomte och små tomtenissar
    En magisk månad håller jag med om, men EN tomte finns inte. Det kryllar ju av dem, så man blir helt förvirrad. Vilken är den sanna jultomten? Den man aldrig ser? Eller har han "left the building" sas?
  • Mariohn
    nickefiki skrev 2010-08-11 13:34:53 följande:
    En magisk månad håller jag med om, men EN tomte finns inte. Det kryllar ju av dem, så man blir helt förvirrad. Vilken är den sanna jultomten? Den man aldrig ser? Eller har han "left the building" sas?
    Den sanna jultomten är den man vill att det ska vara
  • nickefiki
    Mariohn skrev 2010-08-11 13:36:21 följande:
    Den sanna jultomten är den man vill att det ska vara
    Tyvärr är det där överkurs för mig. Jag är inte riktigt så mycket hippie. Ingen av alla Elviskopior ÄR Elvis, det säger sig självt.
  • Mariohn
    nickefiki skrev 2010-08-11 13:39:41 följande:
    Tyvärr är det där överkurs för mig. Jag är inte riktigt så mycket hippie. Ingen av alla Elviskopior ÄR Elvis, det säger sig självt.
    Jag tvingar inte dig till något tyckande du inte är bekväm med. Jag skapade tråden för att JAG älskar julen, jultomten och för att jag fortfarande upplever magin och kan och vill dela den med folk. Det är givetvis frivilligt att delta  Men snälla gör det inte till en skeptisk pessimisttråd om logik, inte logik osv. Du får gärna starta en egen tråd om hur mycket det är rimligt att hänge sig åt julen som vuxen så kommer jag och deltar men det var inte det som var syftet med denna tråden
  • Frökenolson

    det är väl klart att tomten finns, visst de tomtar man oftast ser kanske inte är den riktigta tomten.. men dom gör det bra ändå, och skapar mystik och mysfaktor kring det hela.


    Mariohn skrev 2010-08-11 12:47:00 följande:
    Vad är det du säger!! Jag tittar på sunes jul varje år Jag gillade julens hjältar också. Jag tyckte att konceptet var jättebra!
    ha ha, ja vad säger jag egentligen. Skrattande
  • nickefiki
    Mariohn skrev 2010-08-11 13:41:57 följande:
    Jag tvingar inte dig till något tyckande du inte är bekväm med. Jag skapade tråden för att JAG älskar julen, jultomten och för att jag fortfarande upplever magin och kan och vill dela den med folk. Det är givetvis frivilligt att delta  Men snälla gör det inte till en skeptisk pessimisttråd om logik, inte logik osv. Du får gärna starta en egen tråd om hur mycket det är rimligt att hänge sig åt julen som vuxen så kommer jag och deltar men det var inte det som var syftet med denna tråden
    Åh förlåt TS! Jag ville bara att det skulle finnas en riktig tomte där nånstans.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!