• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Mad as snow
    Shadilly skrev 2010-08-18 18:57:14 följande:
    Han gör likadant, bara ler och trivs, så när han väl uttrycker en åsikt vill man ju uppmuntra det
    *dör av skratt*
    Ja, det är ett påhopp.
  • Runguska

    Jag tycker mycket om jul! Nu bor vi dessutom i hus där det finns mycket mer potential att få till pyntet utan att det blir för trångt (bodde i liten tvåa tidigare). Julklappar brukar jag börja köpa tidigt, oftast är jag färdig september/oktober men planeringsarbetet sträcker sig långt tillbaka för att hitta bra presenter till alla.


     


    Nu är ju presenterna en liten liten del bara, men jag tycker mycket bättre om att ge än att få - så är det bara. Inslagning är också en rolig del där jag försöker lära mig nya tekniker varje år (inser dock besviken att de flesta ändå sliter upp paketen utan att bry sig i inslagningen) så inget paket blir det andra likt. Efter några års "samlande" av snygga papper och snören mm. så behövs inte så mycket köpas nytt för att varje paket ska få en egen prägel. Jag pysslar annars gärna med scrapbooking så någon materialbrits är det egentligen aldrig, men julen är en bra ursäkt att köpa lite julrelaterat fint pysselmateriel, eller mer rättare sagt.


     


    Julbak - en annan underbar detalj. Jag älskar att surfa efter recept eller kura ihop i soffan med några receptböcker och leta efter spännande saker att baka. Julgodis, småkakor, mjuka kakor ja allt vad som verkar gott. Provbaka är ett måste, inte annat för att vi i familjen ska få mumsa lite innan. Det som bakas till jul äts ju upp av de som kommer på besök... Gör sedan lite extra och lägger i burkar/strutar och har som "panikpresenter" om någons släktings mormor eller kompis dyker upp. Någon liten symbolisk gåva känns ju kul att ha.


     


    Förra året inhandlades en jättefin tomtekostym till sonen, har vi tur passar den i år Den var jättestor förra året nämligen. Nu går han även på förskola så det visar sig om de har något sorts adventsfirande, har inte hört något än.


     


    Gällande städande och pyntande så är jag lite dålig på det. Jag vill så gärna ha fint men får inte till det. Tror att det beror på att jag med "fint" menar att det ska vara som jularna var då jag var liten...

  • Arentorpbebis

    vill ha iskall apotekarnes julmust med söta clementiner och tomteskum!!!!

  • Mariohn
    Arentorpbebis skrev 2010-08-18 20:32:51 följande:
    vill ha iskall apotekarnes julmust med söta clementiner och tomteskum!!!!
    Haha jag dreglade rakt ut. 
  • Polarbjörnen

    åh! tomteskum!! ett av julens (många) absoluta måsten! mmm...

  • carro 81
    Mad as snow skrev 2010-08-18 18:25:19 följande:
    Sådär var det i min familj, regler på hur det skulle vara. Och personligen är jag så lycklig över att idag kunna skita i allt det där och bara göra som jag vill. Förra året köpte jag julgranspynt för (i sammanhanget) löjligt mycket pengar och vi hystade upp granen på första advent. Där stod den i en månad och glittrade och gjorde vår tillvaro så mycket mer fantastisk. Jag tycker att det är härligt att köra på rejält helt enkelt. Att ständigt ha knäck på spisen, överdosera glögg i en månad, ösa på mer och mer julgransprylar (påfåglar och polkagrisstänger och guldägg och....) medan granen står där. Att inte ha så mycket regler för exakt när saker och ting ska fram, utan att man bara brassar på utav bara fan. Att ha JUL JUL JUL i en månads tid och sedan - PANG! nu är julen över. Och då kan jag börja längta till påsk istället.
    Vad härligt det låter, jag är likadan. Smäller upp allt på en gång så man får njuta så länge som möjligt. Kanske köper nytt under december men då är det bara att smälla upp det också. Under december är less verkligen inte more här hemma. Efter juldagarna är det ju liksom över så då behöver jag inte ha något pynt längre.
  • carro 81
    Bonanza skrev 2010-08-18 18:56:39 följande:
    Det här kanske ni inte visste förresten, men knepet för att få en riktigt vackert tindrande gran är att ha två slingor med såna där små lysdioder, och så en vanlig julgransslinga. Det blir en enorm skillnad!
    Jag brukar ha 2 lysdiodslingor med 80 ljus i varje men har aldrig testat med en vanlig också. Måste nog göra det i år. Det är fint med många ljus. Men mycket sladdar blir det.
  • sassus

    Nu kommer jag, glädjedödaren igen... Usch, idag är en sån dag då jag bara är ledsen över hur julen kommer bli i år... Andra dagar kan jag tycka det ska bli mysigt att få sätta upp gran hemma hos oss själva, göra egen julskinka osv. Men som sagt, inte idag... Idag vill jag bara låsa in mig på toaletten och gråta... Jag vill att min dotter ska få fira samma jul som jag gjort sen jag va liten, och hatar verkligen den här varannan-julprincipen (som även min bror har...) Så min dotter kommer, varannan jul, fira med en farmor och farfar som är arga på varann, eller som plötsligt kommer på att nu ska vi inte fira som vi gjort innan, för nu vill farmor åka bort över jul istället. Jag, som är en traditionsnazist ut i fingerspetsarna, har fått det så här varannan jul liksom. Vad gjorde jag för ont i mitt förra liv? Det som är tråkigt är att hemma hos mamma är liksom julafton en dag som svävar över alla andra dagar i almanackan, den har ett rött skimmer över sig från dess man vaknar tills man går och lägger sig... Julen med sambons familj blir som en vanlig dag, men med julmat och en julgran. Förstår ni hur jag menar? Hade det bara varit vi hade det inte gjort så mycket, men nu har jag ju en liten dotter, som jag vill ska få uppleva såna jular jag alltid haft, VARJE år, inte bara varannat. Nej, måste verkligen tänka ut nåt så att vi får våra egna traditioner, jag, min sambo och dottern. Nåt som ger henne jullyckorus direkt hon vaknar på morgonen när hon vaknar. Steg ett är väl kanske att hon ska slippa ha en mamma som låser in sig på toaletten och gråter en gång i timmen för att hon längtar hem så mycket Så nu har jag 4 månader på mig att bearbeta det här...

    Man kan ju tycka att jag borde åka hem ändå.. Men då får min sambo dåligt samvete över att han åker iväg från sina föräldrar, och jag skulle tycka det vore tråkigt me att fira utan honom nu när vi har barn... Min bror firar som sagt också varannat år med sin sambos familj, och då blir det ändå inte samma sak när inte han är hemma. Vi har som tradition att sitta uppe halva natten dagen innan julafton t.ex.

    Usch, förlåt att jag gnäller... I morgon lovar jag att ta nya tag och komma i pro-julstämning igen

  • Frökenolson
    FredrikaoEmil skrev 2010-08-18 22:12:52 följande:
    Idag kom panduros nya katalog! me like
    va? den har inte jag fått, längtar!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!